mereka yang tegar

Saturday, January 23, 2010

malas cara bijak

Kita boleh memberi ruang kepada kemalasan tapi dalam amaun masa yang kita kawal, bukan rasa malas tu yang mengawal kita. Bila kita lawan malas, kita akan google..eh kita akan struggle. Susah. Mencabar.

Cara paling senang, fokuskan untuk membina kerajinan. Rajinkan diri tanpa ada niat mahu melawan rasa malas. Buatlah apa-apa kerja, terutama kerja yang memberi manfaat untuk orang lain, kemudian memberi manfaat pada diri sendiri. Memasak juga salah satu tips memulakan sifat rajin. Bonus juga, sebagai persediaan sebelum berkahwin supaya tak dileter ibu mertua. *tiba-tiba ada bab kawen pulak*

Malas cara bijak maksudnya kita malas pada waktu tertentu.

Ada orang bermalas-malas pada waktu dia dah bajet waktu untuk bermalas-malas. Masa tu dia tak guna untuk buat kerja lain, cuma bermalas-malas. Badan kita ni perlukan sedikit waktu untuk adjust balik dia punya keseimbangan.

Bila rehat tu ngam, bermalas-malasan tu ngam dia punya amaun, Anda akan bertenaga semula selepas selesai sesi bermalas-malasan. Dengan syarat, biar malas yang dikawal.

Tips bagaimana untuk mengawal malas:



1. Jika Anda merasa malas, katakan pada diri sendiri yang Anda mahu ’simpan’ malas tu untuk saat yang lain, iaitu waktu yang anda dah set untuk bermalas-malas.

2. Bila sampai masa untuk bermalas-malas, secara automatiknya anda akan rasa relaks yang amat sangat sebab anda dah ‘claim’ malas yang tersimpan tu.

3. Bila sudah selesai waktu relaks, anda akan rasa segar. Baru ada semangat nak bekerja semula.

4. Ulangi teknik ni untuk melepaskan kepenatan setelah lama rajin berusaha. Sayangi diri anda. Bila kita rehat sekejap lepas penat bekerja, kita akan tambah bertenaga untuk bekerja semula selepas menikmati sedikit rehat. Inilah yang saya panggil ‘malas cara bijak’.

Memula buat memang agak susah sikit sebab badan dan minda anda belum terbiasa.

.

tapi jangan pula setkan masa mahu bermalas selama 6 hari seminggu, manakala cuma 1 hari untuk rajin.

credit to - iMotivasi

1 komen tak puas hati:

a kl citizen said...

assalammualaikum ain

akak ni selalunya malas nak masak