Thursday, June 11, 2009

jangan kamu tidak bersyukur menjadi perempuan.

salam'alaik..entri ini adalah bersusulan daripada entri saya sebelum ini. terima kasih pada semua komentar yang diberikan. Ada satu komen daripada pensyarah BSMM saya di UPSI yang amat menarik perhatian saya.

++++++++++

kenyataan kamu ini mcm tidak bersyukur menjadi seorang perempuan..... so kamu kena ingat..... perempuan mudah masuk syurga dan mudah masuk neraka, tidak seperti lelaki mudah masuk neraka dan sukar masuk syurga..... ingat setiap pertikaian kita terhadap apa yang ALLAH ciptakan elok la berhati-hati supaya tidak jatuh murtad.......... from mejor fais, ~ustazalong~

++++++++++

Yeehaa! terima kasih ya Cikgu Fais. Sengaja taknak panggil Mejar Fais, saya sekarang di luar kelas BSMM kan Cikgu? hehe. dan bonus lagi satu, saya letakkan juga link Cikgu Fais di sini. Promosi blog. Sesiapa yang berminat dialu-alukan singgah di sana. Eh, saya dah promote blog Cikgu, sudikah bagi saya merasa A untuk subjek BSMM III semester depan? sudah dua semester puas merasa A-. Ahaks! Dushh3x!

_______________________________

sayakah manusia yang tidak bersyukur? astagfirullah.. harap diampunkan segala dosa dan khilaf saya andai terdetiknya hati saya tidak bersyukur dilahirkan sebagai wanita, yang mempunyai bilangan kromosom lengkap 44+XX. (unsur-unsur Biologi cuba diselitkan secara tidak langsung demi membuktikan kecintaan saya pada subjek ini)

..

Entri saya 'ingat senang ke jadi perempuan' tu bukanlah untuk merungut-rungut kepada Yang Maha Kuasa betapa saya merasa renyah menjadi wanita. Sungguh tidak.

--------------------

--> Saya bangga menjadi sebahagian bakal ibu yang diwajibkan anaknya taat 3kali lebih dari sang ayah.

.

--> Saya tahu dan bersyukur yang setiap kali wanita beranak, setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan anak di kira mati syahid dan dosanya diampun ALLAH sehingga ia seperti bayi yang baru dilahirkan.

.

--> Saya tahu dan bersyukur kerana walaupun lelaki menerima pusaka lebih berbanding wanita, tapi lelaki wajib menggunakan hartanya untuk menyara isteri, seorang wanita.

.

--> Saya tahu dan bersyukur apabila mengetahui di akhirat kelak, seorang lelaki belum tentu masuk syurga sekiranya gagal menunaikan tanggungjawabnya terhadap 4 wanita iaitu : Isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya.

.

--> Saya tahu dan bersyukur apabila Baba saya berpesan supaya menjadi isteri yang solehah. Kerana isteri yang solehah akan masuk shurga 500 tahun lebih awal dari suami, sedang suami masih berada di bawah Arasy.

.

--> Juga apabila saya mengetahui, seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana mana pintu Syurga yang disukainya cukup dengan 2 syarat sahaja: Suami redha dan Allah redha.

.

--> Saya terharu dan bersyukur apabila dititip pesan oleh guru saya yang seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang yang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata. Subhanallah. sayangnya ALLAH pada wanita.

siapa wanita? Ya, saya.

........................


Cuma, saya telah nyatakan di awal entri, penulisan saya kali ini saya dedikasikan kepada golongan-golongan yang bergenotip 44+XY tetapi mempamerkan ciri-ciri fenotip palsu kepada khalayak sehingga memualkan tekak.

Saya cuba menegur golongan-golongan ini daripada sudut mata saya sebagai seorang wanita. Ahh, kita ada ustaz-ustaz, golongan bijak pandai agama yang dah berbuih-buih mulut berpesan, Allah melaknat golongan lelaki yang menyerupai wanita dan sebaliknya.

Tak layak kiranya saya yang jahil ini mengeluarkan dalil-dalil ayat Al-Quran dan nas-nas Hadith untuk menegur golongan ini.

Setiap daripada kita adalah pemimpin. Saya cuba menegur, berkongsi pandangan dan ilmu yang termampu oleh saya.

Kiranya masih terdapat khilaf pada setiap penulisan saya, dialu-alukan pandangan dan teguran daripada semua.

7 komen tak puas hati:

Anonymous said...

Salam,

Sebahagian artikel ini disalin di KBP untuk disebarkan.

. said...

wohh.
singgah2 selalu.
:p

Ummu Mishkah said...

syukur.. syukur... syukur..

alang said...

Aku suka menjadi lelaki. :D

pencari sejati said...

yap..

btol..

sekarang ini...
melihat kepada pertambahan golongan ini yang mengakibatkan gejala sosial di Malaysia semakin teruk...

apa tindakan yang ada...
harap sahaja kata haram, tapi tindakan dari pihak tertentu..
tak de...

entah la..
same2 kite berusaha membasmi gejala nie

naqiubex said...

Bersyukurlah..

Saya besyukur jadi lelaki...

Lun said...

lelaki mudah masuk neraka dan sukar masuk syurga....
perempuan mudah masuk syurga dan mudah masuk neraka...
bnykkn bersyukur whi kaum hawa