mereka yang tegar

Thursday, June 25, 2009

sakaratul maut tak buat saya takut?

Masih ingat dgn Kumpulan Nada Murni? Masih ingat dengan satu sajak yang boleh menaikkan bulu roma kita masa zaman hingusan, zaman anak-anak dulu? Jom la, jangan malu-malu. Saya ingin membawa kamu (yang sudi sahaja, yang masih belum penuh noda hitam di hatinya, yang masih terbuka hatinya untuk ditembusi cahaya) mengimbau kembali sajak tersebut di samping kamu boleh dengar sajak tersebut.

....

........Terpulanglah, nak dengar sekali cuma. Mungkin nak ulang-ulang dengar. Dua kali, atau mungkin lapan kali. Mungkin juga nak dengar sampai lebam cuping telinga. Kalau kamu mampu dengar ratusan lagu di mp3, atau berpuluh episod drama Korea, atau berkeping-keping cd/dvd anime, rasanya takkan tertanggal atau terpelanting cuping dengan kamu jika dengar sajak ini. 10minit cuma. Semoga kita lebih menginsafi setelah mendengar sajak tersebut. InsyaAllah..

....

........Saya tahu, hati saya memang tak sesuci mana. Hidup 19 tahun, orang kata masih hingusan. tapi sudah galak mahu puas makan maksiat. hati mahu puas bermaksiat. mata melirik maksiat. telinga menadah maksiat. tangan, kaki, hidung, dan segala anggota badan juga bermaksiat. hina kan diri kita? babi dan anjing yang kita pandang jijik itu pun berzikir mengingati Allah setiap hari. kita? jawab la sendiri.

.....

..........Masa anak-anak dulu, Baba saya kerap pasangkan kaset sajak ini. ulang-ulang. saya juga gemar dengar berulang kali. walaupun takut, tapi tak jemu. hinggakan mampu dihafal. tapi, kian meningkat dewasa (kalau boleh dikatakan dewasa), sajak ini makin saya lupakan. hampir tiada di ingatan. mana kamu menghilang, keinsafan?

...

......

...Semalam, entah bagaimana terdetik hati mencari sajak ini di youtube. taip saja 'sakaratul maut - nada murni (boleh juga al-arqam), kemudian jari saya tidak segan silu klik 'search'. sama juga jari saya tidak malu alah klik tetikus pada perkara-perkara maksiat. pasti diarahkan oleh otak saya. dapat. terus saja saya muat turun video sajak ini ke laptop.

....

..........Kebetulan, dua adik kecil saya, adilah & adnin menjengah kepala ke pintu bilik saya. nampak saja dua kepala kecil itu, terus saya panggil mereka. haa, meh sini. kita tengok cerita best sama-sama. cerita hagemaru ke, tata? bukan. upin ipin ke, tata? bukan. ini lagi best dari upin ipin. meh la. duk sebelah ni. (saja nak tunjuk juga dialog kakak mithali dengan adik-adiknya)

...

........Seperti biasalah, adik berdua ni, tanpa dijemput pun memang akan berebut-rebut membuat rampasan kuasa ke atas laptop saya. duduk tercatuk betul-betul di depan laptop. sikit lagi lutut mereka akan mencecah keyboard laptop, rasanya. sambil jari comel mereka kalut mahu menekan-nekan apa yang ada di keyboard. menolak saya makin ke belakang pula tu!

....

.......

...Sengaja saya kuatkan sikit volume speaker laptop. namun, bergema saja suara dari video sajak itu, kedua mereka terus mencanak-canak berundur dan menyorok di belakang saya. si kecil adnin memeluk pinggang saya. si becok adilah menarik-narik baju saya. *senyum*. tapi mata mereka tetap tak lepas memandang ke skrin laptop, dan tak pula menutup telinga..

.........

....

..lantang sajak itu bergema dalam bilik saya....di satu malam yang hening, seorang O/B rebah di kamar mandinya, diserang lemah jantungnya, yang mengugat nyawanya. di tengah malam, baru pulang dari sebuah hotel ternama di Kuala Lumpur bersama isteri mudanya, bersama mulut dan lidahnya yang dinajisi alkohol...dan mereka berdua makin kuat memeluk saya. berebut mahu duduk di riba pula....Nazak hempas menghempas, pulas memulas dan pintal memintal. Mau makan? geleng kepala, minum? geleng kepala. isteri muda? geleng kepala. mau ke genting highland? geleng kepala. mau melancong ke Eropah? geleng kepala. ke Mekah naik haji? geleng kepala. Ops, saya tersenyum melihat kepala mereka berdua pun tergeleng-geleng, dengan muka bertambah cemas.

...

...sehingga habis durasi 10minit sajak itu, mereka memang ketakutan. 

===>takut?

ya, saya juga dulu ketakutan mendengar sajak ini.

===>sekarang?

entah la. rasa kurang takut lagi. tapi masih terasa seram sejuk dan meremang bulu tengkok.

====> sudah membesar dewasa barangkali.

..

............atau,

===> hati sudah membusuk berbekas maksiat, maka sajak yang menginsafkan ini agak sukar menembus diri. iyakah? huhu. wallahua'lam..

7 komen tak puas hati:

Eyeda Eton said...

teringat sajak ni..
dulu anak pengasuh selalu buka nak takut-takutkan aku..

sekarang pun masih takut kalau dengar sorang-sorang.

*sigh*

tapi eloklah untuk kesedaran diri.

ummumishkah said...

tak takut sebab tak beriman! memang glemer sajak ni! :)

ain fathihah said...

huhu..

memang iman ku senipis 'bi-layer phospholid membrane' agaknya..

wuuu...


yup aida, utk kesedaran.
terutama utk diri sendiri!

Luth Textile said...

cantik gambar last skali.. hihi.

F.Aminurrashidd said...

aku dulu pernah masuk tadika AL Arqam.. pastu teros diharamkan.. ko sedang membangkitkan memori lama aku..

berjubah hijau, berkopiah dan diajar mengikut sunnah Nabi.. huhuhu caya x?

neem said...

neem pernah dgr sekali

secara x sengaja dan x bersedia

masa tu igt dah betul2 nak mati

sampai ngis2..

huhuh

adol said...

dengar suara pun dah seram... huhuhu