mereka yang tegar

Tuesday, June 09, 2009

ingat senang ke jadi perempuan?

dedikasi buat bapok-bapok, pondan-pondan, nok dan dik non di luar sana. Pelik betul aku kenapa kalian ni bersungguh-sungguh dan tergedik-gedik nak jadi perempuan.

Perempuan ada Haid.


Ingat best ke dalam hidup ni bila setiap bulan ada haid? Pernah sakit senggugut? Sakit tau! kepala jadi pening dan jiwa jadi emosi tak tentu pasal..itu tak kena, ini tak kena. ada pula kawan-kawan aku yang sampai tak boleh bangun bila datang haid. Terbaring ja. Tu belum tengok lagi yang terguling-guling kalah Cik Tenggiling...penangan sakit senggugut. Jangan tanya aku la macam mana pulak sakit beranak. Orang kata,  nyawa tu dah macam telur di hujung tanduk tau.

Tahu tak apa itu haid?

Darah yang keluar sebab tak mengandung... paling lama 15 hari dan paling sikit sehari semalam... kena pulak beli tuala wanita, ingat best ke pakai tuala wanita? Mahal tu, kalau sehari kena pakai benda tu 3 kali tukar dan kena pulak 15 hari, dan andai kata satu keping seringgit, sebelum menopous cuba kira berapa ringgit? kos tu...tau!

Lepas tu pulak, haid ni ada 7 warna : hitam, merah, koko@coklat, kelabu, kuning, perang, dan warna tanah. Lepas tu jika ada ala-ala jeli yang berwarna perang atau kekuning kuningan, pun masih lagi haid..

Dan bila dah datang haid bagi wanita-wanita yang bertaqwa, dah tentu tak best sebab tak boleh solat, dan tak boleh baca Al quran, tak best kan? kan..kan..kan?

Jadi kepada adik-adik perempuan aku, makcik-makcik, kakak-kakak, dan saudari-saudari sekalian yang nak solat tapi takut haid masih ada dan was-was takut solat tak sah, boleh periksa guna kapas, tengok warna haid tu, jika warna macam yang aku sebut di atas, dalam tenpoh 15 hari, semua di kira haid. tapi jika periksa dengan kapas dan jumpa cecair yang warna putih, atau keputih-putihan, itu dikira keputihan dan bolehlah mandi wajib dan solat macam biasa..

Tapi kadang-kadang perempuan ni hormon tak sama, maka, jadilah haid yang macam-macam punya cerita, ada dah habis haid tapi lepas tu ada balik, jadi dalam julat 15 hari, sila periksa lagi dan jika takda, kena check sebelum solat, rasa dah takda, lalu solat. Tapi lepas solat ada pulak, maka kena tunggu waktu solat berikutnya dan periksa pulak waktu sebelum solat, dan ulang sampai betul betul dah habis, faham?

Aku pun susah nak faham, tengok? Ingat senang ke jadi perempuan?

Nak faham lagi, sila pergi tanya ustazah…

11 komen tak puas hati:

SwEeTFoResT said...

huhuhu..tol tuhhh..ingat senang ke nak jadi pempuan..sengal dowank tuh..da elok2 jadi laki..nak jadi pompuan plak..ish2..

CikGu_MaN said...

hmm...
salute 2 wanita.....

Luth Textile said...

ish3, macam la ek.. bertuah jadi laki..

kalo tak paham, tanya baba ngn mama.. kan kan..

Eyeda Eton said...

ahakz..

sedang mengalami senggugut yang teruk skng ni..

Kn bgs kalau bapok2 ni pun kena senggugut gak.
Biar pdn muka.
gedik sgt nak jadi perempuan.

nuyu farhan said...

perempuan sangat indah dan senang masuk syurga.
dan senang juga masuk neraka.
martabat wanita juga tinggi berbanding lelaki..hihi

handhalah ibnu kamil said...

hikmah dan hadiah utk wanita.
sebab ada haid.

bagus siot ilmu yg ko bgi ni ain.

hehehe.
baru aku tau lak darah haid ada banyak warna.

Muhammad Fais bin Jamil said...

kenyataan kamu ini mcm tidak bersyukur menjadi seorang perempuan..... so kamu kene ingat..... perempuan mudah masuk syurga dan mudah masuk neraka, tidak seperti lelaki mudah masuk neraka dan sukar masuk syurga..... ingat setiap pertikaian kita terhadap apa yang ALLAH ciptakan elok la berhatai-hati supaya tidak jatuh murtad.......... from mejor fais, ~ustazalong~

didi said...

thanx untuk information pasal wanita nie..
huhu..
info yg sungguh menarik..
belajar untuk masa depan..
hehe

didi said...

thanx for the information nie..
huhu..
sgt berguna bg yg xpena merasai..
hehe..
dan juga kpd bapok2 yg gedik sgt nk jd pompuan..
geli2...
info yg sungguh berguna..
thanx..

keretasorong said...

"ingat senang ke jadi perempuan?"

susah kerh????
senang kerh????
semua itu ANUGERAH^_^

tu la kan, dh ensem2/cantik2 diANUGERAHKAN begitu tak mau.

nk ubah2 gak.

kan nmpak cacat.

bukan pada mata masyarakat jerh.

pada pandanagn Ilahi.

nauzubillah....

eY Na_chan said...

jd pompuan la best
mgkin bapok2 @ maknyah @ pondan tu nk jd pompuan sbb jd pompuan best
hoohohoho

~nice artikel~