mereka yang tegar

Tuesday, February 03, 2009

makanya, jangan bertangguh

salam'alaik..
salam anak kandung suluh budiman..
hari demi hari, saya semakin berbangga menjadi anak kandung suluh budiman.

Alhamdulillah, perjalanan saya dipermudahkn. Syukur.
tajuk entri di atas merupakan suatu analisis kesimpulan yang dapat saya buat berikutan hal yang berlaku sejak dua hari lepas.

seperti yang telah saya maklumkan dalam entri sebelum ini, saya memang melupakan kerja kursus yang perlu saya selesaikan semasa cuti.
juga salah saya, tugasan yang telah diberikan dua minggu sebelum cuti raya cina, saya pandang sebelah mata. (perhatian : adik-adikku Amirah Adeebah Atiqah, jangan tiru perangai buruk kakak kalian ini)

balik saja dari UM (debat Astar), saya mula memikirkan bagaimana untuk menyiapkan secara pantas esei 25mukasurat Falsafah Pendidikan : Pendidikan Sebagai Pemangkin Kecemerlangan Pembangunan Insan Ke Arah Pembentukan Warganegara Yang Baik.

Hurmm, sungguh saya manusia biasa. Dalam masa terdesak, saya mula menyesal dengan perangai buat kerja di saat-saat akhir saya itu. Mujur juga sebelum itu, saya telah membuat kajian bahan-bahan yang diperlukan. Juga saya telah membaca sedikit sebanyak senario-senario hal ehwal pendidikan yang berlaku.

Dengan bersemangat dan sedikit rasa cuak, saya cuma memulakan gerak kerja menaip esei itu selepas waktu magrib hari ahad. Tugasan ini perlu dihantar hari isnin jam dua petang! (Alamak, sempat ke ni...sempat ke ni...) Hati memang dipagut rasa bimbang.

Kawan-kawan serumah saya, mereka secara kasar sudah pun menyiapkan esei falsafah pendidikan ini. Sedangkan saya?

(bunyi keyboard, berselang seli BUZZ teman-teman YM)
**masa sibuk, jangan laaa sign in YM cik ain oiii!

Setiap pertambahan muka surat yang berjaya saya taip, saya akan bersorak

"Yeaaa!! Dah siap satu mukasurat!"
"wahh, bagus ain! Tahniah!" Amy memberi semangat
______________________________________
"Yeahh!! Dah siap dua setengah mukasurat!"
" Ain boleh! Chaiyok3x!" Dayah membalas
______________________________________
"Yuhuuu!! Aku dah ada 5mukasurat! Seronoknya!!"
" Waa, ain hebat..teruskan usaha!" sampuk Amy lagi

sebenarnya dalam hati, saya membuak-buak ingin menangis. (bila mama baca entri ini, mesti dia tersenyum teringatkan gelagat saya menangis-nangis semasa menyiapkan kerja sekolah di saat-saat akhir semasa darjah tiga dulu)

Masuk mukasurat ke tujuh, otak saya mula gelong. Sangat blurr..(apa nak buat..apa nak buat...) Dengan pantas, saya memakai tudung, sarungkan sweater dan mencapai segenggam syiling dalam tupperware syiling.
Nak buat apa syiling segenggam? Owh, jangan bersangka buruk ya! Saya tidak mengupah sesiapa untuk menyiapkan esei saya.

Langkah kaki menuju ke telefon awam di Blok B KUO.
jemari comel saya (ehem,sempat lagi memuji diri sendiri) pantas memasukkan satu persatu syiling di tangan ke dalam lubang syiling telefon awam itu..

..kosong..satu..enam..empat..lapan..satu..dua..satu..****..*****..
tett..tettt...tidak berjawab..
Alamak, saya sudah rasa mahu menangis! Waa!
hati tidak berputus asa..
..kosong..satu..enam..empat..sembilan..empat..sembilan..tujuh..***..*****...

"Ya, assalamualaikum.."
yess! Hati saya lega mendengar suara garau+tegas yang amat saya rindu itu.
"Wassalam..Baba, tata ni..duk buat apa"
"Duk ajaq kak teh kerja sekolah dia..ni haa, meh cakap dengan mama ya"
"okey...Herm mama..sihat?apa kabaq, camna adik? bla..bla..blaa..potpet..pot pet3x..."
empat puluh lima minit berlalu....
"okey la Ma, kirim salam sayang peluk cium kat semua..nanti tata tepon lagi..wslm, babai"

Fuhh, rasa macam dapat tonik ja..hehe..kembali bersemangat..saya pulang menghadap laptop dan mula menaip semula..
(dalam pada sibuk itu, saya sempat pula berchatting. YM. Blogging pun sempat! haa, terima kasih pada Shakir, sebab banyak tolong bagi guideline untuk saya buat esei tu, siap bagi bahan-bahan lagi..cayalahh Shakir!!)

ehem, hampir 12tengah malam..otak saya jammed semula..
pertambahan ke dua belas mukasurat.
sorak lagi
"Yeaaa!! Aku dah ada dua belas mukasurat!! Bangga3x" menyedapkan hati sendiri.
Tangan mencapai HP, create new message.. "Abg, kredit banyak tak? Call ain sekarang, boleh tak?"
Bergayut lagi hampir sejam..(isk, asyik main-main ja..bila esei nak siap ni..huhu)

Pukul 1pagi, saya sudah mula mengantuk..hermm..
Beratnya mata..aiseh..
saya tertidur, sambil peluk laptop atas katil!!

"Tata, bangun! Cepat bangun p sekolah!!"
Huh, saya tersentak. Terjaga. Bangun dan memisat-misat mata..

Suara Baba? Ya, suara Baba kejut saya bangun. Persis zaman sekolah dulu. Nadanya, volumenya..memang sama!

Tangan mencapai HP, jam 4.30pagi!
Alhamdulillah, sama ada tadi mimpi atau apa..memang saya merasakan Baba betul-betul kejut saya bangun.

Kemudian, saya bangun. Basuh muka, gosok gigi dan bancuh minuman bijirin.
menyambung esei yang tertangguh.

............................
............................
............................
............................
............................

Alhamdulillah..
Jam 11pagi, esei saya berjaya dicetak dengan jayanya!!

Serik.
Taknak buat lagi
huhu.

Makanya, jangan bertangguh.

6 komen tak puas hati:

ChE YaYA said...

tahniah!!

mama moden said...

salam
hahahaha
huhuhuhu
tahniah! tahniah! tahniah
usaha tangga kejayaan
alah bisa tegal biasa

Bro knie said...

HEHEHEHE... sambung ketawa mama... hehehehe... gaye bahase yang makin mendekatkan diri dan pembaca pada kehidupanmu dik...

:) kem salam kat " abg, tepon ain kejap" hehehe

Hagakure_Kira said...

W'salam Bro knie
:-)
haa..
byk la dia amik 'tonik' mlm (awal pagi) tu..
mujur siap gak..
so, moral of the story..
jgn buat keja lewat sgt (last minute!) sbb masa tu otak under pressure..keja pun x sesempurna yg kita mampu bt sbnrnya
:P

eyeda eton said...

makanya.. jangan bertangguh..
=p

Bro knie said...

tonik...
kopi pekat ke panggilan dari seseorang..

hanya diri sahaja yang mampu manjawab nye...

pasni leh amik satu lagi tonik..

wat qiam... konpem power nak wat keje awal2 pagi...
:)