Tuesday, November 01, 2011

isu halatuju graduan pendidikan : suatu alternatif

Sejak saya di UPSI, satu hal yang saya perasan, setiap kali musim konvo, akan timbul isu posting penempatan guru baru di kalangan pelajar guru pelatih UPSI. Isu penempatan ini juga akan berkumandang setiap kali musim pilihanraya kampus. Selain daripada dua musim ini, tiada isu penempatan yang dimomokkan di telinga saya.

Mungkin senior-senior boleh kata, 'ahh kamu junior belum merasa resahnya kami menunggu penempatan, bolehlah cakap lebat'.

Tapi nampaknya tahun 2011 ini isu penempatan guru baru dan isu graduan ijazah pendidikan yang menganggur semakin hangat. macam mana saya boleh terasa hangat? sebab ada makcik di pasar yang tiba-tiba bersembang dengan saya dan tiba-tiba tanya

"nak, betoi ka la ni bila masuk maktab sultan derih (UPSI), tak jadi cikgu pun?"

aduhh makcik ini. saya baru nak semangat beli sayur tiba-tiba diterpa soalan ini dalam keadaan tidak bersedia. namun, untuk tidak nampak selekeh, saya selamba menjawab,

"ya betoi, makcik. kalau keputusan peperiksaan teruk atau kena tendang dari maktab (maksud saya UPSI), memang tak dipanggil jadi cikgu la. lagipun bila habis belajar, kalau takmau jadi cikgu pun boleh. budak (maksud saya graduan) maktab sultan derih tak terikat dengan kementerian pelajaran."

"oh lagu tu kaa.. makcik baca dalam upsikini malaysiakini paper pasai depa kata cikgu maktab sultan derih tak dapat jadi cikgu. itu lah, undi lagi parti XX sampai lima negeri dapat kat depa. kan dah jadik macam ni. parti XX tu bukan reti tadbir negara pun"

erk. saya terdiam. senyum dan angguk-angguk. lama kelamaan senyum saya menjadi sengih lebar bila makcik itu makin berapi cakapnya.

saya masih tidak menjawab. cuma terangguk-angguk dan sengih. tidak pula saya beritahu, semua penempatan untuk keja gomen memang dibekukan untuk tahun 2011. bukan cikgu saja tak posting, misi (jururawat) pun tak posting jugak. ada kaitan dengan parti XX ke eh.

disebabkan senior-senior sebelum saya ada yang menunggu lebih kurang 8-11bulan untuk penempatan GST dan saya terdengar ura-ura mengatakan posting dibekukan sampai 2015 maka saya senaraikan apa yang boleh saya buat sementara menunggu penempatan. itupun jika ada rezeki.


1. masuk GiatMara.

saya perempuan (dah double check). dan saya rasa rendah diri bila tak reti menjahit. maka untuk menyahut seruan kerajaan supaya graduan IPTA kita lebih versatil dan berwibawa, saya nak belajar menjahit. saya dah surney, ada pusat giatmara di penang yang menawarkan kursus jahitan (nama kursusnya Fashion and Dressmaking) selama enam bulan. ada lagi elaun RM200 setiap bulan. okay la kan daripada pi belajar menjahit kat butik ataupun kelas swasta. hehe.
saya dah hantar borang permohonan dah pun. gigih tak? haha. sesi baru bermula januari 2012. mungkin saya akan mula belajar menjahit lambat sikit sebab cuti semester UPSI bermula 20 Januari 2012.

cumanya saya tak pasti giatmara mau terima ke lepasan U untuk belajar kat depa? ada sesiapa tahu tak? doakan saya dapat. semangat nih! doakan juga semangat saya nak belajar menjahit berkekalan sampai januari 2012 (ini yang paling penting, hahaha)

kenapa saya nak belajar menjahit?

dah lamaaaa teringin tapi tak berkesempatan. saya nak sekurang-kurangnya saya reti jahit baju kurung untuk kegunaan sendiri dan reti guna mesin jahit. bonus kalau reti jahit langsir. (eh kalau dah reti guna mesin jahit mesti la boleh jahit langsir kan? langsir dijahit lurus je kan?)


sebab pertama : upah jahit mahal


cikgu perempuan kena ada banyaaaakkkkkkk baju dan kasut dan beg tangan dan tudung dan barang kemas dan lain-lain kan. haha. saya pula biasanya beli kain pasang yang murah-murah saja. kain pasang RM20 sepasang pun saya beli untuk dibuat baju kurung. tapi rasa ralat sebab tak boleh jahit baju kurung sendiri. upah jahit saja pun dah RM22.

RM22 ini pun dikira murah sebab makcik tailor tu dah jahitkan baju saya sejak saya kecik-kecik. kalau tempat lain, mau upah jahit lebih RM35 sepasang baju kurung biasa. kalau baju kurung moden ataupun kebaya, memang RM50 lebih laa. kos upah jahit dah boleh dapat lagi sepasang kain. rugi kan kan.

sebab kedua : nak jahitkan sendiri baju anak-anak

dah ain fathihah namanyaaa.. cita-cita mau tinggi. haha. saya berhasrat supaya saya dapat jahit sendiri baju anak-anak. saya nak jadi reti buat dan jahit baju kurung anak perempuan. buat gaun ke. saya nak saya reti jahit baju melayu untuk anak lelaki saya supaya 25 tahun nanti anak laki saya boleh angkat kening sambil senyum sinis kat girlfriend dia dan cakap,

"mommy i dulu jahit sendiri je baju melayu i dan baju kurung adik-adik i. mommy i wanita berkerjaya dan reti menjahit. apa pasal u takleh?"

muahahaha kejinya kuasa imaginasi.



2. jadi cikgu ganti

mungkin sudah tidak sehavoc masa jadi cikgu praktikal sebab masa jadi cikgu ganti, dah tak diselia. hehehehehehehe


3. kerja saja la apa-apapun asalkan dapat duit.
tak payah risau sangat sebab kat penang banyak kerja kosong. antara sanggup atau tidak saja kerja dengan gaji lepasan SPM. ahh apa kisah kan. daripada rasa hina-dina sebab menganggur, lebih baik kerja.


4. buka ladang dan ternak kambing boer.

entah kenapa sejak sem lima lagi saya dah selalu sebut nak ternak kambing boer. kambing ni hensem, tau!
tapi ini semacam tidak releven. nak buka ladang kena ada tanah. kena ada modal. dan kena ada kambing. mungkin boleh simpan dulu cita-cita ni sampai saya pencen.

5. kawen ler, apa lagi.

rasanya saya takkan kawen awal sangat sebab sekarang ni saya dah hilang rasa nak kawen awal. perasaan nak kawen awal tu hilang begitu saja, plop! macam buih yang keluar dari mulut ikan puyu. plop plop! terus hilang. selain cita-cita nak kawen awal telah direject Apak ku sendiri dengan jayanya, saya juga baru tahu tentang satu perkara yang buat saya ngeri dan rasa nak pitam.

untuk anak-anak dara dan lelaki sekalian, pernah dengar ayat sebegini tak?

"mek kiah dah rasa sakit nak beranak tapi baru terbuka 2cm. doktor suruh tunggu dulu"

"che jenab baru sejam sakit nak beranak. dia pi hospital doktor check tengok-tengok dah terbukak 8cm, terkejut semua orang. terus masuk labour room dan beranak dua puluh minit kemudian"

"sejam baru terbukak satu cm. jenuh sakit seharian nak tunggu terbukak banyak cm lagi dan doktor bagi teran nak beranak"

selama ni saya boleh agak la yang cm-cm (sentimeter) tu adalah bukaan pintu rahim untuk laluan baby keluar. oh ukur cm guna pembaris gamaknya, sebab tu doktor tau tepat berapa cm tuuu, desis hati saya.

tapi baru-baru ini saya baru tau macam mana doktor ukur cm tu!

oh tuhan! saya terus rasa......eh xpelah, tak payah kawen pun takpa. ngeri kot!

okaytengsbai!

nota tumit : penutup entri macam budak tak sekolah. muahahaha. diingatkan juga, ini bukan rumusan ilmiah mahupun pra-tesis.

6 komen tak puas hati:

HEROICzero said...

hahahahaha yang last tu , kawen . memang dah dapat agak dah !

Ruby said...

belajar menjahit.murni sungguh cita2 hang. aku plak nak run bisnes makeup kawen dgn kakak aku je. kalau hang nak kawen nanti bolehlah buat tempahan kat aku. aku conteng muka hang bagi comel.hahaha

amirah said...

nak meniaga.

Anonymous said...

cool aku belajaq jahit dgn mak tiri aku. hehe, letih menjahit time tak hebat..

UniMeOw said...

nak blajaq menjait gak...!! :D

missn said...

wah.. tetibe rasa nak blaja jahit gak ngan mak.. huhu..
tapi sekarang nak blaja kraf kain felt dululah.. huhu..