mereka yang tegar

Wednesday, November 09, 2011

Bukit Bendera dari kacamata penduduk tempatan (tajuk macam berita metro pulak)

Seingat saya, saya mula menetap mengikut ayah menetap di Penang semasa berumur 7 tahun. dan sampailah sekarang, ketika saya dah 21tahun, saya belum pernah lagi pergi Bukit Bendera. Pesta Penang pun tak pernah pergi. sobs. Tapi biasalah manusia namanya, pulau tioman nun di pahang dah sampai, bukit bendera sekentut saja dari rumah tak penah-penah jejak kaki lagi.

Disebabkan saya tidak tahan lagi diketawakan sebab jadi orang penang yang tak pernah pergi bukit bendera, maka saya dengan kuasa pujuk rayu veto telah memaksa encik skendel nombor 7 untuk bawa saya pergi Bukit Bendera.

Mula-mula, beli tiket kereta kabel dulu. Perhatian, julingkan mata kalian tengok gambar di bawah dan baca ;
oh yeahh, dua tiket kanak-kanak bernilai RM4 setiap satu. harga tiket dewasa adalah RM8. dek ketinggian yang tak cukup, maka saya dapat beli tiket kanak-kanak. untung kan jadi orang pendek tak cukup tinggi.

Naik kereta kabel tak sampai sepuluh minit dah sampai atas. huhu. sekejabnya. tak puas. encik skendel bagitau kereta kabel dulu, ambil masa setengah jam baru sampai atas.


Gambar ini tiada deskripsi tapi saya saja muatnaik sebab terperasan hidung sendiri adalah mancung. mancung la jugakkk, anak jawa hidung macam ni dikira mancung la kan. keh keh keh.


Bendera Bendera, sepertimana bukit-bukit sejuk di malaysia (Fraser Hills, Bukit Larut, Tanah Tinggi Cameron dan lain-lain), suatu masa dulu menjadi tempat pelarian omputih-omputih penjajah penaung (zainal kling cakap tanah melayu tak pernah dijajah tapi sebaliknya hanya dinaungi British) negeri-negeri selat daripada iklim panas di Penang. Jadi depa buat rumah kat tempat sejuk atas bukit ni, 833 meter dari atas laut, sejuk la kan.

Bukit Bendera pada masa ni dah jadi tempat tumpuan pelancong yang mai Penang. Kata orang, tak sah pelancong mai Penang kalau tak mai Bukit Bendera. baca ; tempat tumpuan pelancong. maknanya bukan tumpuan penduduk tetap Penang. haha. Tapi mak Nurul Amal, FBI (akronim nama mak dia) selalu mai joging naik bukit bendera. sangat fit itu makcik ya, sila kagum.
Kat atas bukit bendera ni, suatu masa dulu hampir dikatakan semua kemudahan asas ada. ada pejabat pos, ada balai polis, ada telefon, ada hotel. Yela dulu kan omputih duduk atas ni, jadi semua benda ni ada atas sana.

Ini baru pintu gerbang masuk ke kediaman omputih dulu-dulu. saya pandai-pandai je cakap ni. sebab dalam tu, ada bangunan kolonial dan rumah besar-besar. mula-mula saya bergambar di luar pagar ni dulu, sebab
ada papan tanda Dilarang Masuk.
Tapi saya nak masuk jugak! muahaha. encik skendel tukang ambil gambar dah cuak sebab saya selamba ja panjat pagar tu dan masuk dalam buka lock, bukak pagar dan masuk dalam.
Cuma ada saya seorang ja yang masuk dalam ni. tukang ambil gambar takmau masuk dan cuma snap muka saya dari luar bangunan pintu gerbang ni.
payung UPSI diusung merata. sat hujan sat berkabus kat atas ni. sejuk sikit dari rumah. mujur bawa payung.


Ini sajalah gambar yang saya pose sedikit over. gambar lain semua sopan santun. biasalah keluar dengan kawan-kawan perempuan beza bila keluar dengan lelaki, gediknya tak sama. saya baru nak pose pelik-pelik, dah ada orang cakap, 'isk!'. rasa macam keluar dengan cikgu disiplin pun ada.

Ramai juga pelancong. 1Malaysia. melayu ada. cina ramai. india sikit-sikit. indon tak kurang banyaknya. thailand ada. orang arab pakai abaya pun ramai. omputih berlambak. semua ada.

Ni seorang penduduk tempatan yang bajet nak jadi pelancong juga.

Sekian sahaja lawatan kita ke Bukit Bendera. Saya bercita-cita nak joging naik atas pulak. Ikut FBI kalau itu makcik mau jaga saya masa joging naik atas. hehe. Sentap la bila FBI cakap, 'apa barang naik cabel car'. sobs. rasa tercabar keremajaan ku ini.


nota tumit : sapa yang duk gelakkan aku tak penah pi bukit bendera tu? mai sini aku nak tala kepala hang.

5 komen tak puas hati:

missn said...

owh... mcm x sebest gunung jerai je.. hehe...

p/s: ckp besar, padahal baru nek sekali...

a kl citizen said...

wah, posing sakan.... :)

amirah said...

sikit hari lagi aku pun sampai bukit bendera.cepat doa

hdn952 said...

Gaya penceritaan yang menarik....teruskan update!!

MuhD NoR AzyM said...

Hang mcm tau2 ja aku nak pi penang esok! :p