mereka yang tegar

Monday, November 14, 2011

manusia, apa yang kau lupa?

Manusia, antara salah satu nikmat yang diberikan Tuhan adalah nikmat lupa. ya, lupa itu juga satu nikmat. tapi kita jarang nak perasan sebab lebih banyak perkara negatif dikaitkan dengan sifat pelupa pada manusia.

lupa buat kerja sekolah, cikgu marah
lupa bawa pendrive ke kuliah, member bengang sebab dia nak layan drama korea
lupa isi minyak kereta, kereta mati tengah jalan
lupa pakai kad matrik pi kampus, encik guard perambat (halau) balik, takboleh masuk kampus
lupa ambil bini balik kerja macam nizamsani, kena patah balik dah rugi masa dan minyak motor


kita dah biasa dikaitkan dengan perkara negatif atas sifat pelupa manusia ni. tapi jangan lupa, banyak sangat nikmat lupa yang kita tak sedar.

masa kecik selebet berhingus dulu, banyak kali sangat kita jatuh masa belajar berjalan dan berlari. jatuh terlentang. kepala berdentum. luka lutut. meraung la menangis, mak pun kalut-kalut pujuk. tapi tak sampai 10minit pun tangisan reda, kita dah jatuh lagi. bayangkan kalau kita takda sifat pelupa, kita ingat sakitnya jatuh. sampai bila-bila kita takkan boleh berjalan sebab takboleh lupa sakitnya bila sekali jatuh.

budak perempuan, biasa la kan bergaduh dengan kawan. gaduh sebab berebut nak jadi mak masa main masak-masak. gaduh sebab kawan baik kita berkawan dengan orang lain. gaduh sebab cemburu. itu biasa. tapi banyak kali gaduh pun, boleh saja berkawan dari kecik hingga dewasa, sampai beranak-pinak. padahal dah macam-macam isu yang digaduhkan. tapi dengan sifat lupa ni, kita boleh lupa sengketa, boleh lupa dendam. baguskan sifat lupa ni.

andai manusia tak diberi nikmat lupa ni, alamatnya populasi manusia lambat berkembang, taktau abad bila nak cecah 7bilion. kalau la ibu-ibu tak lupa sakitnya pengalaman bersalin kali pertama, siapa nak lahirkan anak kedua. hebatkan ibu-ibu, dengar je tangisan bayi, terus lupa sakit meneran. bayi dah pandai merangkak dah merengek lagi kat suami nak mengandung kali kedua dan seterusnya dan seterusnya. terima kasih mama, patut la sampai tujuh, mama kuat lupa rupanya. hahaha.

tapi lelaki takda sifat lupa macam ibu-ibu ni. keh keh keh. cuba tanya kat mana-mana lelaki muslim yang dah dewasa, mau tak berkhatan sakit sekali? mesti semua tiba-tiba rasa ngilu berkhatan masa kecik dulu datang balik. jumpa tok mudim yang dah bongkok tiga pun si lelaki boleh terbayang-bayang kengiluan tika itu.


atas sifat pelupa pada manusia ni, kita ada doa khusus untuk kuat ingatan dan elak dari jadi pelupa. rasanya ramai yang baca doa ni kan,

"Ya-Allah, tambahkanlah buat kami jangan Engkau kurangkan, muliakanlah kami jangan dihina, berilah kami jangan ditahannya, dan pilihlah kami jangan Engkau biarkan, dan redailah kami dan redailah pula semua usaha kami."

selain doa, sesama manusia juga kena saling ingatkan. contohnya macam rumah sewa saya. penuh notis macam ni haa. hehe. rajin betul siapa yang buat notis ni.

Notis susun kasut di rak. biasa la perempuan kan banyak kasut. sepatu pi kuliah. sandal pi dating. selipar pi sidai baju. kasut sukan pi joging.

Notis meja makan.

Notis meja tempat simpan stok makanan

Notis di dapur ruang memasak

Notis di rak pinggan. hahaha siap lukis ni. saya tabik la housemate saya yang buat notis ni.

Notis di sinki dan notis giliran buang sampah.

banyak kan notis yang ada di rumah saya. hehe. bagus, saya suka. saling mengingatkan. sebenarnya ada lagi notis-notis lain yang bertampal tapi saya tak sempat nak ambil gambar.

4 komen tak puas hati:

Ruby said...

haha.aku pun pelik waktu masuk rumah hang hari tu. dalam hati aku, banyaknya kertas2 peringatan kat rumah ni!haha

f@NeLia said...

dasat gler rumah ko
banyak betul notis

amirah said...

minggu ni giliran hang dan rumet buang sampah.hehe

Anonymous said...

hahahahaha...bnyknyer...2 tandanya lau x diingtkan x buat or buat2 lupa kot...x la diyo wat cm2...tabik housme kau...