mereka yang tegar

Sunday, November 13, 2011

ini bukan diskriminasi gender

saya ini manusia. sebagai manusia yang diilhamkan pelbagai rencah rasa dalam hati, ada kalanya dalam ceria Ain Fathihah, saya akan bersedih. sedih dengan sebab. juga sedih tak bersebab. ala perempuan. biasalah kan. emosi tak stabil. (sebelum teruskan bacaan, saya nak ingatkan ini entri rapuan. saya tengah serabut emosi)


ketika sedih bersebab situasi satu

XY : salam. apa kabar hari ni?

XX : salam. biasa ja. tak ok sangat dan tak la tak ok sangat.

XY : erm? awat ni? share la.

XX : takmau. saya ok.

XY : share la, mana tau saya boleh tolong.

XX : macam ni, bla bla blaa... ain rasa... bla bla bla... sedih sebab... bla bla bla... tak boleh nak bla bla bla...dah jadi macam ni bla bla bla...taktau bila bla bla bla... takut bla bla bla, nanti bla bla bla (5minit bercerita).

XY : saya tetap sayang awak.


cis. apakah? punya panjang saya menerangkan kenapa saya sedih, apa saya rasa dan ketakutan saya, kamu balas macam tu? saya ini bukan budak perempuan yang baru tumbuh bulu pubis berakal pendek yang anggap buayafren adalah segala-galanya. apa nak dibuat dengan sayang kamu tu dalam keadaan saya rasa saya tengah hilang macam-macam.


ketika sedih bersebab situasi dua

XY : yo! duk buat apa? mesej mau?

XX : salam. duk rehat. takmau mesej. nanti-nanti la. bye.

XY : why?

XX : not in mood. nanti-nanti la.

XY : ala. bagitau la kenapa.

XX : takpa. i takmau bagitau kat u.

XY : bagitau la jugak. i boleh tolong u.

XX : macam ni, bla bla blaa... i rasa... bla bla bla... sedih sebab... bla bla bla... tak boleh nak bla bla bla...dah jadi macam ni bla bla bla...taktau bila bla bla bla... takut bla bla bla, nanti bla bla bla (5minit bercerita).

XY : chill lah. buat apa nak sedih-sedih. nobody dies virgin. life fuck us all.

XX : (terus tak balas dah)

heloo? saya ini manusia. bukan robot yang boleh di set 'saya gembira' 24jam sehari dan 7hari seminggu. orang lelaki selalu cakap, perempuan ni beremosi. terlebih-lebih emosi. cis lupa diri. sebab perempuan dikurniakan emosi pelbagailah, masa kecik-kecik dulu mak kamu boleh perasan kamu demam dan terus dia kalut-kalut tuam dahi lah, bawa pergi klinik lah, bagi ubat lah.

kalau mak kamu tak beremosi, kamu dah terencat la sekarang sebab sawan tarik. boleh bayang tak kalau mak-mak rilek saja tengok anak demam, 'ala chill la. biasa la budak-budak panas badan. esok lusa baik sendiri la tu'

dua kelompok manusia di atas, kamu boleh pergi dihempap balak.

mungkin sungguh benar, hanya XX memahami XX.

"nangis lah wei puas-puas. sometime, we have been strong for too long. moga-moga allah balas apa yang terjadi dengan kebaikan pada masa akan datang"


nota tumit : ramai dalam kalangan kita buat persediaan nak hidup. tapi sangat sikit yang sediakan diri untuk kehidupan.

6 komen tak puas hati:

amirah said...

kalau perempuan mahu share masalah carilah perempuan.kalau perempuan mahu penyelesaian masalah carilah lelaki.

*selalu gak taip msg pnjg2 tapi yang dibalas adalah sesuatu yang tak mahu masa tu.

ada sya said...

suka ayt awak ni. byk kbenaran.. keep it up dear!

HEROICzero said...

kadang lelaki cuma fikir , ah kamu tahu apa perlu kamu buat , kalau aku bagitahu yang lain pun , kamu akan buat apa yang kamu rasa betul .

jadi biarkan .


pokok pangkal , apa yang kamu mahu sebenar nyA ? =)

LuthfiMY said...

cari teman yang sesuai untuk luahkan semua..
jangan simpan. terus luahkan ok

UniMeOw said...

sedih itu normal.
mnsia yg gembira memanjang yg x normal.ehehh..?

♥ manje ♥ said...

menangis lah kalau itu yang mampu buat kita tenang selepas tu ~