Wednesday, July 28, 2010

Pelajar IPT adalah monyet-monyet yang hebat memanjat.

Sejak tahun bertahun, satu Lembaga yang tinggi dan besar, sebagai pentadbir Hutan Tanjung Malim dengan gah dan jayanya mengumpulkan semua mergastua di Hutan Tanjung Malim untuk diadakan suatu pertandingan.

Maka berkumpullah sekalian kura-kura, gajah, harimau bintang, badak sumatera, siput babi, burung unta, ikan kelah, cengkerik dan pelbagai lagi haiwan lain untuk diuji oleh Sang Lembaga (untuk memudahkan pembacaan, Sang Lembaga boleh dibayangkan saja seperti Sang Kelembai. Tak kenal? okay lah, bayangkan Shrek.)

Pada masa yang ditetapkan, Sang Lembaga bertitah,

“wahai sekalian haiwan yang dibawah kekuasaanku! Aku memerintahkan semua kamu bertanding dalam upacara ini. Ganjaran menarik akan menanti pemenangnya”

Bila saja disebut ganjaran, bergegak gempitalah Hutan Tanjung Malim dengan suara mergastua, meriah hingga kedengaran ke KUO, mengganggu pelajar-pelajar UPSI, terutamanya siswi Biologi semester 5 yang sedang memerah idea untuk menjalankan projek mini Biotechnology di bawah seliaan Dr.Haniza, juga Siswi Fizik yang sibuk dengan model projek Fizik Nuklear mereka.

Siswi Marena dan rakan serumah tercengang hairan, Siswi Sayidah dan batolion Suksisnya bersiap siaga dengan M16, Siswi Afieda terketar takut sambil ditenangkan oleh rakan seusrah, Siswi Chaah bersama Fizi, Hasmalina dan Jasmawani saling bermesej bertanyakan apa yang berlaku.

Semua hairan! Ada apa di Hutan Tanjung Malim hingga semua haiwan bersorak sedemikian rupa?

Sang Lembaga menyambung seru,

“Aku mahu semua binatang yang ada di depan ku pada hari ini, bertanding memanjat pokok besar di hadapan kita. Mahu tak mahu, nak tak nak, hidup atau mati, kalian mesti panjat! Siapa yang dapat sampai ke pucuk pokok dalam masa paling cepat dan bergaya, dikira pemenang!”

Sang Kancil menggelengkan kepala. Akan diapakan dengan keputusan pertandingan seperti ini? Tidakkah Sang Lembaga tahu, semua binatang yang ada di depannya pada hari itu, punya bakat dan keupayaan yang berbeza? Masakan siput babi setara dengan kelah raja sungai? Masakan sekumpulan monyet layak bertanding dengan badak Sumatera yang sesat ke Hutan Tanjung Malim ini?

Adapun, gelengan Sang Kancil cuma tinggal gelengan. Dia teringat borang SAYAJANJI yang telah ditanda-tapak-kakinya dulu, masa pengesahan jawatannya sebagai haiwan cerdik pandai Hutan Tanjung Malim. Periuk nasi harus dijaga! Fikir kancil.

Maka, dengan arahan ‘tidak boleh tidak’ daripada Sang Lembaga, berduyun-duyunlah sekalian haiwan dalam cubaan memanjat pokok besar dan tinggi itu.

Siput babi mula merayap dari banir pokok, dan....kedepekkk! Terus penyek hancur dipijak Gajah tanpa sengaja.

Kelah raja sungai masih cuba melompat-lompat dari Sungai Bernam, juga mahu cuba memanjat pokok besar itu. Kelah tak sedar, tanpa air, siapalah Kelah!

Badak Sumatera masih terpinga-pinga di perdu pokok besar, menyondol-nyondol batang pokok besar itu dengan sumbunya. Dengan hentakkan kuat, pokok besar itu bergoyang. Bersoraklah segala haiwan melihat pokok itu seakan mau tumpang.

Namun, syarat Sang Lembaga, pemenangnya dikira pada siapa yang dapat memanjat pokok besar itu! Maka usaha Badak sia-sia. Masakan mampu diampu bontotnya yang besar itu naik ke atas pokok. Bergayut pun Badak tak mampu.

Sekumpulan monyet, dari tadi cuma memerhati gelagat haiwan lain yang dikira lucu di mata mereka. Berdekah ketawa sekalian monyet melihat harimau tercium bontot gajah, siput babi penyek tak nampak rupa siput, dan kelah tercungap-cungap di tebing sungai.

Dengan bersahaja, sekumpulan monyet itu mula memanjat pokok besar itu. Sedetik cuma, mereka sudah di bahagian atas pokok! Tentulah, memanjat memang sifat tabii monyet, dan kebetulan kena pula dengan cara pertandingan yang dipinta oleh Sang Lembaga.

Monyet-monyet menang! Menang bergaya. Mungkin!

Haiwan lain berkeluh kesah melihat keupayaan monyet memanjat. Dalam keluh, mereka menidakkan keupayaan istimewa mereka untuk berenang, terbang tinggi, fizikal besar yang digeruni, kebolehan berlari laju, demi melihat monyet menang dalam pertandingan memanjat pokok! Semudah kentut. Eh tak sopan. Semudah memetik jari, monyet-monyet memanjat dan menang pertandingan.

Hadiah yang dijanjikan Sang Lembaga, monyet-monyet dihantar ke IPT seluruh Malaysia, dengan riak dan bongkak di hati monyet. Aku lah maha pandai! Aku lah maha cerdik! Kalian yang lain cuma hampas dan sampah masyarakat. Fikir monyet, Sang Lembaga telah mengadakan suatu pertandingan yang sangat bagus.

Maka, monyet-monyet dengan senang hati berhempas pulas pula di IPT, dengan rasa bangga di hatinya. Akulah yang paling bagus!

ada juga yang sedang membaca entri ini........

Sang Lembaga = LEMBAGA PEPERIKSAAN MALAYSIA
Pokok Besar = sistem peperiksaan dan penilaian
Haiwan-haiwan = Pelajar-pelajar yang mempunyai kecerdasan yang pelbagai.


Jangan marah dulu. Nanti rambut cepat gugur kalau melenting tak tentu pasal. Saya bukan kutuk pelajar IPT (saya pun termasuk), monyet itu cuma analogi saja.

Menurut Teori Kecerdasan Pelbagai (multiple intelligences theory) yang diperkenalkan oleh Dr.Howard Gardner (1983), kaedah lama untuk mengukur tahap kecerdasan manusia, iaitu berdasarkan ujian IQ adalah terlalu terhad. Justeru, Dr. Gardner telah mengemukakan 8 jenis kecerdasan yang berbeza sebagai satu cara untuk mengukur potensi kecerdasan manusia, kanak-kanak dan dewasa (saya, kamu dan termasuk juga blogger sekalian).

Kecerdasan-kecerdasan yang telah dikenal pasti (melalui kajian selama berpuluh tahun ya, bukan semborono saja seperti penulisan saya, kamu dan blogger lain. Ops, terasa!) adalah seperti berikut:

  1. Linguistic intelligence ("word smart")

PERKATAAN

  1. Logical-mathematical intelligence ("number/reasoning smart")

NOMBOR ATAU LOGIK

  1. Spatial intelligence ("picture smart")

GAMBAR

  1. Bodily-Kinesthetic intelligence ("body smart")

PENGALAMAN FIZIKAL

  1. Musical intelligence ("music smart")

MUZIK

  1. Interpersonal intelligence ("people smart")

PENGALAMAN SOSIAL

  1. Intrapersonal intelligence ("self smart")

REFLEKSI KENDIRI

  1. Naturalist intelligence ("nature smart")

PENGALAMAN DENGAN ALAM SEMULAJADI

Andaikata pertandingan yang dianjurkan oleh Sang Lembaga merupakan pertandingan menumbangkan pokok, mampukah kita?

Mendongak langit, jangan lupa rumput dipijak ya! Kita cuma bernasib baik dengan gelanggang yang menyebelahi kita!


nota tumit : Idea ini adalah isi kuliah Dr.Ong, yang diceritakan semula dengan gaya bebas oleh Ain Fathihah. sebarang ketidakfaham saya terhadap sistem pendidikan di malaysia adalahlah merupakan salah pemahaman saya sendiri, bukan kesilapan Dr. Ong menyampaikan isi pembelajaran Isnin lepas.

16 komen tak puas hati:

Amir Syahir said...

antara lembaga yg baik


lembaga tabung haji..keh2.

Guru said...

cikgu2 menjadi apa dalam ceria ain ni ya?

best citer ni

terbaru dari saya :
entri berat ini memenatkan kepala

Unknown said...

Haha...menarik dan kelakar~ kretif la kamu ni ain =)
Latest post:Perkara ni tak merisaukankah?

PuanPepel said...

siapa saya dalam cerita ini? ahakz.. itu yang kite tak tau..

Unknown said...

mantap la cerita ni

berguna!

Bangauputih said...

menarik yah pengalamannya d'ain

Bangauputih said...

menarik yah pengalamannya d'ain

hentian said...

Laa... Ingatkan cerita Sang Kancil dengan Buaya..

bananag0ld said...

ain hg nk borang x?
nnt leh g uk gak

Mr. Asada said...

hahahahahaha.. gelak saja.. lalala~

Beruwang said...

lembaga alam sekitar termasuk ke?


tahniah lah sebab mempunyai kekuatan minda

. said...

saya Sleep Smart.pandai tidur.

Bukan Eciz said...

gila panjang entry. sory baca separuh. KAHKAH kesian dorang digelar haiwan. KIHKIH

faINa989 said...

kamu dan saya punya kecerdasan yang berbeza....saya mengerti..hehehe

en JOe Pacak said...

aduyai...sedikit bingung...

takpa2..yg penting badak sumatera comel..tq!

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

kenapa masatu tak panggil karam sing walya