mereka yang tegar

Sunday, June 20, 2010

siapa POLIS di mata segelintir masyarakat

Satu petang, saya tengah kerja sendirian, staf partner keluar makan, seorang lelaki Cina menegur,

 

“Miss, mana itu manager yang besar-besar tu?”

 

“siapa? Saadi ka?”

 

“bukan. Itu manager baru. Ini manager lama yang nama Hidayat tu. Mana dia?”

 

Kebetulan pula saya memang tahu manager sebelum Saadi, namanya Hidayat, dan ke mana dia pergi.

 

“oh, Hidayat itu ka? Dia pergi Johor. Masuk polis”

 

Lelaki Cina itu mengerutkan muka sambil menepuk dahi,

 

“haiya, itu pukimak punya orang pun pigi jadi polis ka?”

 

Suara lelaki Cina itu agak kuat, boleh didengar orang lain selain saya dan dia. Tiba-tiba seorang lelaki India menyampuk,

 

“aiyoo, apa la Lu. Itu polis memang semua pun pukimak punya orang la! hahaha”

 

Kemudian lelaki India dan Cina itu sama-sama ketawa, sambil berbual mengenai kejelekkan polis di mata mereka.

 

Saya? Tercengang jab. Mula-mula kena fikir dulu apa maksud, ‘pukimak punya orang’, kemudian kena fikir,

 

Beginikah rupanya nilai polis di mata masyarakat?

 

Mungkin cuma segelintir dari masyarakat kita yang berfikir begini.

 

Mungkin segelintir! Harapnya.

 

Kalian?

11 komen tak puas hati:

Anonymous said...

klau la 1 masa nanti polis btindak atas dasar emosi, orang2 mcm india cina dalm cter ni x ptut diberi bantuan jika mereka tlibat dlam apa2 kes rompakan @ jenayah. masa tu biar mereka tahu sapa yang mlut ngan otak mcam pu*im*k

♥cutebabygirl♥ said...

mmg polis dah xde nilai di mata masyarakat.
kes tdekat, polis tembak org ssuka hati smpai mati.
hal dr zaman dulu, polis mkn rasuah.
mnde yg pnah jd pd fmly sndri, polis wt xtau ja bila nk p wt repot psl xcident. polis tu lbih pntingkan tgk bola kt tv drpd lyn org yg dtg dgn hal urgent.
mcm2 lg yg jd.
ni ka guna nya polis malaysia?

Ann said...

ada gak pk cmtu skit2 psl polis cmni cmtu...erm nk jd polis, iman kene kuat

mier@merr said...

kerana nila setitik..rosak susu sebelanga....

~bg dorang mungkin mudah dibeli

~takpun xpandai wat keja..

banana g0ld said...

mentality org..

ASaDa RyutaRo said...

sebab segelintir polis camtu la segelintir org dalam jumlah yang banyak berfikir camtu.. erk!

cmna rupanya ya?

kapten said...

erm..rasanya segelintir jer kot, tp biasala "kerana nila setitik habis susu sebelanga". Kebaikan seseorang lebih susah untuk dilhat berbanding keburukan.umpama "semut di seberang nampak, tapi gajah di depan mata xnampak"

maCy said...

kesiannya...

handhalah ibnu kamil said...

hahahhaa....
kesin polis... adess... uncle dua orang tu mmg nak kena sumbat pakai cili mulut dorang tuh.. baru dapat rasa sikit....

Hami Asraff هامي أشرف ™ said...

Salam.

Pada segelintir masyarakat polis dianggap 'ancaman'. Entah sebab apa.

♥Santapan Familea♥ said...

masyarakat x tau keadaan sebenar POLIS, diowang berhak tuk mengutuk atau mengata...