mereka yang tegar

Saturday, February 16, 2013

ain berpakat dengan mira, culik rubi dan dida bawa mai Penang

meh nyanyi dulu. 'kalau naik feri kena masuk ikut jeti, kalau ramai kawan masuklah ikut jambatan, jumpa hidung mancung bukan semua pelancong, combi anak tanjung anak mami duk jelutong!'

hujung tahun 2012 lepas selesai kenduri Aini Jaafar, saya dengan rakusnya menculik kawan-kawan bawa mai jalan-jalan di Penang.

selama duk ulang-alik dengan jambatan pulau pinang ni, saya tak pernah terfikir pun nak ambil gambar. tapi si Rubi memang orang jakun sejati, semangat dia ambil gambar sepanjang perjalanan atas jambatan penang. hehe.

saya dari awal tak berapa tahu nak bawa kawan-kawan merayap di mana. tambah pula, semua sepakat tak mahu pergi mall dan shopping kompleks. kata mereka, nak pergi tempat yang ada alam semulajadi. padahal sebenarnya tak mau pergi shopping kompleks sebab masing-masing poket kering duit tak ada. haha.

empangan telok bahang. orang penang jati Mira pun tak pernah mai sini. kira okay lah tu dapat tengok empangan telok bahang. 


jeti taman negara penang, telok bahang. tak masuk pun kawasan taman negara sebab dah lewat petang. ajak depa mai jalan atas jeti yang panjang ke tengah laut ni saja. saya sendiri gayat. rasanya dulu kecik-kecik duk berlari-lari ja atas jeti nelayan, tak takut pula. (saya membesar di telok bahang)

berjaya sampai hujung. tengok laut cantik terus hilang gayat.

persiaran gurney. saja duduk ambil gambar sebab tujuan asal nak pergi sarapan di Khaleel nasi kandar.


oleh sebab semua depa meroyan cemburu tengok gambar-gambar saya pergi Bukit Bendera, maka destinasi wajib melawat penang adalah Bukit Bendera.
saya jurugambar tanpa tauliah.

kereta kabel pun laju. tak puas duduk dah sampai atas.


 beratur beli tiket. eh gambar tak ikut susunan rupanya. sengaja letak gambar ni sebab muka dida kelakar.

jurugambar penat ambil gambar. kata jurugambar tapi banyak pula muka saya. jumlah gambar dekat lima ratus snap sepanjang di penang. malas saya nak upload banyak sangat. penuh dengan gambar mira rubi dida duk berposing sakan. nanti kalau mak mertua depa jumpa blog saya, pengsan pula tengok bakal menantu masing-masing.

pemandangan Penang maha sesak dari atas bukit. sebelum ni dua kali saya ke sini tapi tak dapat tengok penang dengan jelas. berkabus.

pesta penang. jalan-jalan & main. mampu main satu game saja, Challenger. pening rasa nak muntah, terus tak berani nak main game lain. kata-kata saya pada depa

"weh kalau lepas ni hangpa paksa aku main benda macam ni lagi, kita putus kawan!", kata saya sambil tahan muntah. eleh masa pi Genting dulu pun cakap ayat lebih kurang jugak. hehe.

mai penang wajib la cuba makanan penang. saya sempat bawa cuba tiga makanan saja.

Chicken Milani with Roti Nan Cheese di Kapitan Gurney.
Pasembor mamak joget-joget di Gurney Drive
Tosai di Kapitan dekat jeti

sengaja letak gambar ini untuk sabotaj rubi. haha.


nota tumit : harap kawan-kawan tak serik datang rumah saya. tiap-tiap waktu makan, kena bawa makan di luar. sapa nak masak? hehe. lagi pun mai penang memang kena cuba makan macam-macam, tempat lain takdak.



2 komen tak puas hati:

Ruby said...

sangat tak serik p rumah hg. nanti kumpul duit, LANGKAWI HERE WE COME!!!!

azlanlin said...

"saya jurugambar tanpa tauliah."
~ w/pun begitu, gambar ain yang banyak... :)