mereka yang tegar

Saturday, February 16, 2013

Singer-Mundial

sebelum saya belajar menjahit, selalu juga saya tertanya-tanya kenapa tukang jahit sayang gunting serupa sayang nyawa. eleh, gunting saja pun kan, bawa duit lima ringgit dah boleh dapat gunting besar yang baru.


sedar tak sedar, dah cukup setahun sejak saya mendaftar sebagai pelatih di kelas jahitan. setakat ni, saya dah guna tiga gunting.

1. gunting pertama

dapat percuma semasa mendaftar masuk gunting warna pink bersama dengan alat-alat jahit yang lain. pembaris, penetas, kapur jahit, jarum peniti dan jarum jahit, cutter dan pita ukur. masa tu saya cuma kenal jarum dan gunting. tengok kapur tiga segi tu, saya memang jakun. asyik pi asah saja. selama dalam dunia cikgu, kapur bentuk lain. masuk dunia tailor, eh kapur bentuk lain pulak.

sepanjang belajar, saya guna gunting pink ini sahaja. kurang jaga sebab barang percuma (mungkin?). walaupun saya tak begitu berhati-hati menjaga gunting pink ini, alhamdulillah sampai 6bulan tempoh belajar, gunting ni masih tajam dan memuaskan hati. rasanya sebab gunting ini tidak pernah jatuh.

gunting pink ini saya kategorikan sebagai rosak bila adik saya, si Adilah ambil gunting ini dan buat gunting kertas tebal. sejak itu, gunting ini terus tak boleh buat gunting kain. tumpul setumpul-tumpulnya. babai!


2. gunting kedua

gunting jenama singer warna keemasan, 8 inchi. tajam sampai hujung gunting. sedap diguna, hati pun riang. pernah sekali saya cuba gunting beberapa lapis kain tebal, tak lut pula gunting ini.

"cikgu Di! awat takleh potong ni? gunting ni saya jaga elok-elok, tak penah buat gunting kertas pun?"

cikgu Di jeling-jeling gunting warna emas ni, kemudian cakap,

"memang la kak ain oi. tu gunting untuk kerja nipis".

oh, baru tau.


3. gunting ketiga

gunting jenama mundial 8 inchi. dapat percuma sekali dengan geran mesin jahit. berat dan tebal. makcik nori cakap, gunting ni harga RM150. erk? cikgu maiza mengiyakan. dek rasa sayang sebab gunting ini mahal, dua bulan saya perapkan saja dalam kotak. sayang nak guna. hehe.

tapi sejak-sejak saya tahu gunting singer tu cuma untuk gunting lapisan yang nipis, saya terpaksa guna gunting mundial ini untuk kerja-kerja memotong lapisan kain yang tebal. memang memuaskan hati. cuma ketat sikit sebab jarang pakai.

sekarang gunting singer dan gunting mundial ini memang jadi kesayangan saya. betullah, jaga serupa nyawa.


0 komen tak puas hati: