mereka yang tegar

Tuesday, February 05, 2013

cikgu bukan opsyen

teringat kata-kata pengetua SMK Ibrahim masa saya praktikal, opsyen itu sekadar mimpi di siang hari. bila dah posting nanti, tipis harapan dapat mengajar opsyen sendiri. contohnya, opsyen saya Biologi, diminta ajar KH. sekadar contoh.

dek kerana golongan guru adalah pacal hina yang 'saya yang menurut perintah', biasanya cikgu-cikgu akan terima saja apa jua subjek yang diberi. kan cikgu ni multi-tasking dan multi-purpose (dah macam tupperware pulak).

saya agak berkeras tak mahu menjadi cikgu ganti di sekolah-sekolah yang jauh dari rumah sebab takmau redah kesesakan jalan raya dan sia-sia tua atas jalan. sekolah yang jarak sekentut dekat dengan rumah, tak ada kekosongan subjek biologi/sains/matematik.

soal pegawai ppd,

"kamu sekolah almashoor ka dulu?"
"ya saya"
"bahasa arab lulus tak?"
"bahasa arab tinggi dapat B"
"boleh baca jawi?"
"ya, boleh".

"hah, kamu pi sekolah Tanjung Bunga. ada kekosongan guru agama".
"baik encik, takdak masalah", sambil senyum.

senyum dusta semata-mata. padahal degup jantung, salur aorta rasa nak meletup. lima minit lepas persetujuan, rasa nak tolak sebab takut tak mampu. 10 minit lepas tu, rasa nak terima pula sebab terfikir bila dah posting nanti bukannya akan dapat subjek Biologi/Sains pun. 15 minit lepas tu rasa patut tolak sebab takmau rosakkan anak orang dengan pengajaran entah apa-apa. saya bukannya ustazah pun. 25 minit kemudian saya dah ada di rumah, baru balik dari ambil surat lantikan di PPD. gulp!

dalam duk berdakwa-dakwi sama ada nak tolak atau terima tu, sedar-sedar dah sebulan dah pun saya berada di SMK Tanjong Bunga sebagai guru subjek pendidikan islam.

ambil masa juga nak cari rentak mengajar subjek Pendidikan Islam.

moga allah mendidik saya semasa saya berusaha mendidik anak orang.

nota tumit : pelajar panggil Cikgu Ain. rasa segan pula nak guna title ustazah. ostajah boleh laaa! hehe

4 komen tak puas hati:

Cik Hunnybee said...

Hehe...alhamdulillah awk jd jugak guru. Mendidik anak bangsa. Sy ni pulak dlm dilemma antara itu dan ini. =)

dee said...

ganti ke apa tah?

Z@i Z@mR33 said...

wah3...ustazah Ain...emmm..emmm...
naseb dh ada yg pnya klau x msti rmai nk buat calon menantu/isteri :)

Mas said...

awat contoh macam kena kat aku ja? haha