mereka yang tegar

Wednesday, March 13, 2013

situasi yang buat cengkerik berbunyi

Hal Satu : Kembar

'Cikgu, saya nak pergi jumpa ustazah munirah ambil borang', kata seorang pelajar lelaki india, diiringi seorang pelajar perempuan india.
'Baik, pergi la'.

10 saat kemudian,

'Cikgu, saya nak pergi jumpa guru kelas ambil borang', kata pelajar lelaki india yang sama, diiringi seorang pelajar perempuan india yang lain pulak.
'eh tadi kan kamu dah pergi?', sambil dahi berkerut.
'itu abang saya, bukan saya'.

krikk krikkk.

Kelas Amali Solat di surau. sambil menanda buku pemantauan ponteng kelas, saya memanggil seorang demi seorang pelajar.

'Taufiq!'
'saya!'
'Mirza!'
'saya!'
'Firdaus!'
'saya!'

'Shifa!'
'ada.', saya memandang arah kiri.

'Shira!'
'ada.' saya memandang pelajar yang menyahut dari arah kanan.

eh? terkejut.
pandang kiri dan kanan semula.

krikk krikk.

fuh. kembar lagi rupanya. dah mula nak rasa seram sebab surau sekolah memang menyeramkan pun. hehe.


'Miss Lim, nah borang SMM pelajar 5 M',
'bukan saya, Miss Lim lagi seorang', sambil menggoyang tangan ke kiri ke kanan

krikk krikk.

ada tiga pasangan kembar di sekolah saya bekerja sekarang., dua pasangan pelajar kembar, dan satu pasangan guru kembar. ketiga-tiga punya rupa yang sama. susuk badan yang sama. juga suara yang sama. alangkan guru-guru lama pun tak boleh bezakan, apatah lagi saya. hehe. selalu jugak hentam saja sebut kedua-dua nama,

'Harviin Harveesh. jawab soalan 5'
'cikgu suruh dia atau saya?', soal kembar, hampir serentak.


Hal Dua : Adik Beradik

kelas pendidikan islam tingkatan dua. biasa lah kelas belakang. nakal boleh tahan. sebut nama berkali-kali, masih berlari-lari dalam kelas dan bermain di koridor. memang mencabar sabar. tambah pula kelas pendidikan islam memerlukan guru mendengar ayat-ayat tilawah dan hafazan pelajar satu demi satu. pantang lepa sekejab, terus ada beberapa pelajar berkejaran di koridor kelas.

'Safwan!! masuk kelas sekarang!', suara hampir menjerkah, sebab dah kepenatan memaniskan muka dan berlembut.

'Cikgu. dia Ruzaini. Safwan tu abang dia'

krikk krikk. okay, mari kontrol muka marah.

kebetulan pula saya guru kelas si abang dan guru matapelajaran pendidikan islam juga. dalam kelas si abang pun selalu salah menyebut nama si adik.

saya masih di SMK Tanjong Bunga. sambung kontrak cikgu ganti lagi dua bulan.

nota tumit : selamat maju jaya pada semua kawan-kawan yang telah dan akan ditemuduga bulan februari dan mac ini.


0 komen tak puas hati: