mereka yang tegar

Wednesday, March 27, 2013

cita-cita

seingat saya, semasa kecil sekitar umur 5-8 tahun, bila tanya tentang cita-cita saya, saya mau jadi doktor. jawapan klise budak-budak. kenapa nak jadi doktor? sebab boleh tolong orang. sebab boleh rawat orang.

sepanjang sekolah rendah, cita-cita saya tak berubah. tetap juga mau jadi doktor. mungkin diajar begitu, mungkin juga sendiri yang pandai-pandai mau jadi doktor.

masuk ke sekolah menengah, masih juga begitu. cita-cita : doktor. sampai tingkatan tiga, cita-cita saya masih sama. mau jadi doktor. elok masuk ke tingkatan empat dan belajar di kelas sains tulen, cita-cita saya mula berubah-berubah.

masa tu terfikir, iskk sedangkan subjek-subjek sains tingkatan 4 dan lima pun kerap tak lulus, macam mana nak teruskan cita-cita doktor ni? nak luluskan subjek kimia pun terketar-ketar. kalau lulus pun, takat 45% saja. Biologi okay sikit, tapi mengenangkan jerit perih budak tak cerdik macam saya belajar untuk lulus peperiksaan, rasa ngeri pula nak sambung belajar bidang medik. pheww.. maka cita-cita saya mula bertukar-tukar setiap tahun.

*bertukar cita-cita setiap tahun terutamanya masa isi kad 001 sebab masa tu sajalah baru fikir balik soal cita-cita. hehe.

antara cita-cita yang pernah saya isikan dalam kad 001 warna biru tu adalah ;

Peguam Syariah (masa ni rajin ikut pasukan bahas sekolah, kunun-kunun nak pandai berdebat lalu jadi peguam. oleh sebab duduk sekolah agama dan ada pengaruh islamik gitu, maka saya isi ruangan cita-cita mau jadi Peguam Syariah)

Penganalisis Politik (sampai sekarang pun saya taktahu penganalisis politik tu kerjanya macam mana. haha. bunyi macam best, sebab tu tulis jugak. masa tu, saya banyak baca buku-buku berbaur politik dan novel-novel ala-ala sejarah tanah melayu masa nak merdeka.)

sekarang ni, bila menjejak dewasa, kalau ditanya cita-cita saya, rasanya saya akan jawab,

saya nak jadi budak dan nak jadi remaja semula! tak seronok pun jadi orang dewasa rupanya.

nota tumit : kepada adik-adik dan bekas pelajar SMK Ibrahim, hangpa tak payah la kalut sangat nak cepat-cepat jadi orang dewasa. pheww. tak best pun.

2 komen tak puas hati:

zakirasli .. said...

Assalamualaikum, saya dtg lawat sambil follow blog yg bnyak cerita ni :D

Anonymous said...

Assalam, saya selalu baca cerita yang berkisarkan motivasi