mereka yang tegar

Sunday, March 24, 2013

intan dan tekanan

ini cerita semasa saya masih hingusan. ketika usia masih pucuk. tujuh tahun dulu di SMKA (P) AlMashoor. saya pelajar aliran sains tulen. ambil subjek bio fizik kimia addmath dan subjek sekolah agama, syariah quran&sunnah dan bahasa arab tinggi.

antara banyak-banyak kelas tu, saya paling rajin semasa kelas biologi. bukanlah rajin baca buku ataupun buat homework sangat, sekadar rajin tolong cikgu. bila dikenang-kenang balik, oh pulun sungguh saya masa tu. mungkin kalau tidak sepulun itu, saya tak capai apa yang saya capai sekarang. berkat doa cikgu.

kelas biologi biasanya PnP diadakan di makmal. buat eksperimen atau tidak, cikgu zaharah memang suruh turun makmal untuk belajar di situ. mungkin sebab cikgu nak ajar pakai laptop dan LCD. jadi di makmal lebih mudah.

sebaik waktu sebelum waktu bio berakhir, saya bergegas ke bilik guru, ambil beg laptop cikgu dan bawa turun ke makmal. kemudian masuk bilik persediaan makmal (sempat mengorat mengacau pembantu makmal, nama Roshan), ambil LCD. lepas tu masuk makmal Bio, pasangkan laptop cikgu, sambungkan dengan LCD segala bagai. adjust skrin bagi cun. hehe.

seingat saya, cikgu tak pernah suruh, mahupun tetapkan tugasan begitu untuk saya mahupun yang lain. saya sendiri yang sukarela. sampai sekarang saya tak tahu kenapa saya serajin itu. haha. bila dah kebiasaannya saya yang ambil laptop cikgu dan pasang LCD, lama kelamaan itu menjadi tugas rutin saya. alhamdulillah, taktau kenapa rasa seronok buat macam tu, mungkin sebab nak mudahkan cikgu. atau mungkin masa tu saya nak bodek cikgu saja. dah lupa niat asal. atau mungkin saya sekadar nak menghebat depan kawan-kawan, nak tunjuk saya reti pasang laptop dan LCD =P

cikgu zaharah bukanlah jenis cikgu bosan yang mengajar sekadar bazir air liur saja. masa saya tingkatan empat dan lima, hampir 70% PnP menggunakan ICT. tayangan video, simulasi, slaid powerpoint. video lucu badak & anjing nyanyi 'in the jungle the mighty jungle the lion sleeps tonight', termasuklah video bersalin secara cesarean dan bersalin normal. sekolah perempuan semua, menjerit-jerit lah saya dan kawan-kawan masa tengok video bersalin, ngeri kononnya. haha.

celah-celah PnP tu, cikgu zaharah (dan kebanyakan guru-guru almashoor lain) memang suka berleter. haha. cakap pasal sahsiah. pasal SPM. pasal Universiti. pasal lima tahun akan datang. pasal 10 tahun akan datang. masa tu usia masih hijau, belum kenal dunia. jujur hati, memang selalu rasa meluat bila dileter-leter. semasa muka pura-pura khusyuk dan tawaduk mendengar leteran cikgu-cikgu, dalam hati mesti duk merungut, 'arghhh apa lah cikgu ni. pot-pet pot-pet tak habis-habis. satgi silibus tak habis kena buat kelas tambahan pulak'.

bila dah keluar dari lingkungan selamat SMKA (P) AlMashoor, leteran cikgu-cikgu zaman sekolah lah yang saya pegang kuat-kuat dalam hati. masa tu baru lah mampu fikir, 'oh cikgu saya dulu berleter bukan sebab nak habiskan masa, tapi depa bagi nasihat. nasihat sebab sayang'. sampai sekarang pun, apa yang saya ingat mengenai cikgu-cikgu adalah leteran=nasihat mereka. isi-isi penting PnP banyak yang dah lupa, haha. belajar berorientasikan peperiksaan lah katakan. habis exam, semua terbang.

banyak perkara yang disampaikan cikgu zaharah, cikgu biologi saya. antara yang paling saya ingat, kata-kata ini,

JIKALAU TIDAK KERANA TEKANAN, MASAKAN ARANG BATU BERTUKAR INTAN.

- a diamond is merely a lump of coal that did well under pressure-

terpegun-pegun saya. semua kita pun tahu nilai dan rupa arang batu. semua pun tahu nilai dan rupa intan. tambah pula bila belajar kimia, baru tahu kedua-dua intan dan arang batu, unsur kimianya adalah sama, unsur karbon. cuma susunan dan ikatan unsur karbon yang berbeza. tambah terpegun, rupanya arang batu menjadi intan sebab tekanan yang kuat.

kata-kata inilah yang saya simpan kuat-kuat dalam hati sampai hari ini. bila terasa lemah emosi & minda, cepat-cepat refresh diri dengan kata-kata hikmah ini. mungkin orang kata, alaa banyak ja kata-kata hikmah lain yang bagus-bagus, yang boleh dijadikan pedoman hidup. tapi bagi saya, kata-kata ini yang paling membekas dalam hati. mungkin masa cikgu zaharah sampaikan pada anak didiknya, dia seikhlas hati menyampaikan, dan saya berlapang dada menerima. zuppp! terus masuk otak, serap di hati, kekal bertahun-tahun. alhamdulillah.


dan baru semalam saya tahu, rupanya kata-kata yang cikgu zaharah sampaikan pada saya ini, yang saya pegang & guna bertahun-tahun, disampaikan oleh Cikgu Nooriah kepadanya. kebetulan pula cikgu Nooriah Mohamad adalah pengetua di sekolah tempat saya menjadi cikgu ganti sekarang.

alhamdulillah. ilmu yang baik, pahalanya berterusan. insyaAllah.

nota tumit : sekarang bila bagitau pelajar kata2 yg sama serta penerangannya, ada yg cakap, "alaa cikgu. chill la. takyah kalut2. hidup ni simple saja. mesti mau enjoy. buat apa susah payah belajar sampai seksa diri, enjoy saja... hahaha!". saya cuma mampu senyum. kesian pun ada.

entri ini terbit daripada status facebook yang saya panjangkan.

nota tumit : orang kata bila dah jadi ibu, makin sayang pada ibu sendiri. oleh sebab saya belum jadi ibu, saya takboleh nak komen. cuma sekarang apa yang saya rasa (berdasarkan situasi saya sekarang),

BILA DAH JADI CIKGU, MAKIN SAYANG PADA CIKGU-CIKGU SENDIRI.

eh kenapa ada dua nota tumit?


0 komen tak puas hati: