mereka yang tegar

Sunday, November 27, 2011

rumah puaka di taman peruda.

1. nak buat nombor begini ala-ala chedet. kali ni saya nak imbas lagi memori di sungai petani. entah kenapa, sampai sekarang saya masih teringatkan keseronokan tinggal di sungai petani, dan juga keseronokan berpraktikal.

2. ini sudut paling hangat dalam rumah sewa. oh yeah. depan cermin. bangun pagi lalu sini dan singgah belek-belek muka. lepas mandi lalu sini dan singgah belek-belek muka. masa bersiap nak pi sekolah pun, terpacak depan cermin ni. balik dari sekolah, tanggalkan tag nama dan selit di cermin ni juga. dah memang tabii perempuan suka melekap depan cermin macam ikan bandaraya.
3. rumah ini, kami gelarkan rumah puaka. ruang bertanah di halaman, penuh anak-anak pokok yang tumbuh tak minta izin. semua sepatu, selipar, kasut dan sandal, kami tak tinggalkan di luar rumah. tiga bijik motor jugak diusung masuk dalam rumah. bahaya, jiran kata.

4. malam hari, rumah sewa ni memang nampak seram. cuma cahaya lampu kelam dari dalam. ditambah pula dengan kekekan ketawa si rubi, seram jadi berganda. juga suara empat gadis bergaduh. mesti makcik pakcik sebelah menyebelah dah gugurkan nama kami dari senarai menantu. tapi kami bahagia dan gembira.
5. dua minggu pertama, tandas baik-baik sahaja. ada lampu. masuk minggu ketiga, lampu tandas rosak. maka keempat-empat gadis balik ke zaman 60-an. sebelum pergi tandas untuk berak, kena beramah-tamah dulu,

"weh torchlight mana? torchlight mana?"

itu solusi pertama. berak bersama lampu. solusi kedua, masuk tandas tak tutup pintu. kadang-kadang (kerap juga sebenarnya), bila ada seorang sedang menunaikan hajat di tandas, perlu waspada dengar bunyi tapak kaki rakan serumah. bila ada rakan yang hampir dengan bilik air dan tandas, perlu menjerit dari dalam,

"jangan mai. jangan mai. aku ada dalam"

untuk makluman, disebabkan sudut binaan tandas itu, walaupun siang hari, dalam tandas memang gelap gelita.


6. mencecah bulan kedua di rumah sewa puaka taman peruda ini, pili air di bilik air pula rosak. tak boleh tutup rapat. mau mandi, air perlu ditadah penuh kolah, kemudian orang terakhir mandi kena buat kerja lebih. pili air perlu diikat ketat dengan getah. supaya tak membazir bila air melimpah keluar kolah.


7. tambah ngeri dan geli, mungkin terbau-bau makanan dan haruman anak dara, ada tikus pula masuk ke rumah melalui lubang tandas. yuks! mula-mula hairan juga kenapa ada tikus main cak-cak dengan kami dari sinki dapur, kemudian bila dengar anak-anak dara menjerit takut, tikus tu lari ke tandas, kemudian hilang.

lama-lama baru kami perasan, tikus itu datang melalui lubang air tu. walaupun petang hari kami dah tutup lubang tu dengan penutup lubang, keesokkan pagi, mesti penutup tu dah beralih tempat. mau tak mau, kami kena tindih penutup lubang dengan baldi penuh air, supaya tikus tak boleh masuk ke rumah. walaupun takut kan tikus, tapi kami bahagia dan gembira.

8. kedudukan rumah adalah di simpang tiga. kerap kali juga ada kereta dan motor hon-hon, rasanya macam memanggil kami keluar, tapi bila dijengah, rupanya di rumah sebelah kiri, rumah sebelah kanan dan juga rumah depan. lama-lama, kami terbiasa dengan olok-olok bunyi kereta dan motor yang banyak lalu lalang depan rumah.

9. saya bawa meja makan, dan dua kerusi lipat ke rumah sewa. rubi dida bawa satu, rembat kerusi jahit emaknya. jadinya kami berempat ada satu meja makan, dan tiga kerusi. waktu makan malam dan makan nasi, tiada masalah, kami memang bersila depan tv. cumanya bila sarapan dan sahur, kami makan di meja. empat orang akan berebut tiga kerusi. bila seorang bangun dari kerusi, seorang yang terpaksa makan berdiri tu akan meluru duduk.

10. saja nak cukupkan sepuluh. apa yang puakanya? haha. tiada.


nota tumit : rumah sewa saya di taman bahtera tanjung malim ni, semuanya ada. tapi saya serba serbi tidak selesa. mungkin sedang kufur nikmat agaknya.

ain fathihah dan maria ozawa.

beberapa bulan lepas, semasa saya masih berpraktikal....

"okay class, dismiss."

sebahagian besar pelajar keluar dari kelas, menuju ke kantin agaknya. sebab kelas saya masa tu adalah dua waktu sebelum waktu rehat.

semasa saya sedang berkemas-kemas barang saya yang penuh atas meja makmal, ada lebih kurang lima ke enam orang pelajar lelaki india yang masih belum keluar dari makmal. seingat saya, ada juga pelajar lelaki melayu.

"erm, ya? kenapa ni"

"tak dak apa ticer. saja mau lepak-lepak dengan ticer"

"haha. okay", jawab saya. sambil senyum bila melihat sekelompok kecil pelajar lelaki tu menarik kerusi makmal dan berhimpun di depan meja makmal guru. dalam hati, 'ciss mai lepak sini pulak dah, tak boleh la nak tengok facebook sat.'

saya layankan saja perbualan dengan mereka. sembang punya sembang, disebabkan majoriti yang melepak dalam makmal dengan saya masa waktu rehat tu adalah pelajar india, perbualan saya alihkan kepada movie hindi dan movie tamil.


terkagum agaknya mereka bila saya ceritakan saya suka layan movie hindi. masa tu sembang pasal movie 3 Idiots. juga lebih terkagum bila saya ceritakan, saya pernah dua kali menonton movie tamil, Endhiran The Robot. kali pertama, saya tonton tanpa subtitle. kali kedua, dengan subtitle. bajet-bajet macam faham bahasa tamil.

entah macam mana, perbualan rancak mengenai movie hindi dan tamil berubah begini,

pelajar 1 : ticer tau tak, dia ni tak tengok movie, ticer. dia tengok maria ozawa ja hari-hari sebab maria ozawa tu girlfriend dia. (sambil menepuk bahu kawan yang dimaksudkan)

pelajar 2 : hei, mana ada! tipu ticer. dia tipu. saya mana tengok maria ozawa.

pelajar lain : hahahaha (ketawa la haha ni. takkan haha menangis pulak)

cikgu : (sambil menepuk meja) haipp! apa maria ozawa? sapa yang tengok porno hah? kamu ingat saya taktau ka maria ozawa tu sapa?

pelajar 3 : alamak, ticer kenai ka maria ozawa. haha. tu la girlfriend dia (merujuk kepada pelajar no.2 tadi)

pelajar 2 : mana ada! tipu la. saya tak tengok pun maria ozawa, ticer!

saya cuma senyum melihat situasi tu. beriya-iya pelajar tu mempertahankan diri. padahal dalam hati saya masa tu, alamak sapa pulak dah maria ozawa tu, rasa macam pernah dengar, tapi sebetulnya saya tak tahu siapa maria ozawa.

malamnya, bila dah di rumah sewa, sambil-sambil membuat rancangan mengajar untuk hari esok, saya cuba google maria ozawa. hasilnya...

opss, rupanya browser internet dalam mode ini. pheww, tak keluar apa-apa gambar yang pelik dan 'pelik'.

haha. ini rupanya maria ozawa. cis, mencari gambar maria ozawa seperti di bawah ini adalah seperti mencari jarum pin tudung yang jatuh dalam jerami.

Thursday, November 24, 2011

tOo mcty BM ta lulUs ??

sesekali mengacau facebook budak-budak sekolah, seronok juga. kadang-kadang saya sakit mata dan sakit hati dengan penggunaan bahasa ewwww oleh segelintir remaja. cacat betul bunyinya.

Wednesday, November 23, 2011

takmau letak tajuk, nanti orang tuduh aku lucah.

Tarikh : 23/11/2011
Hari : Rabu
Masa : 1.48 tengah hari
Mood langit : mendung dan suram. sat lagi mesti hujan.
Lokasi : Perpustakaan Tuanku Bainun

Meja hujung, ada tiga orang gadis sedang mengadap laptop. Seorang sedang mempulun menyiapkan laporan makmal mikrobiologi, dua orang lagi tidak diketahui aktivitinya.


Gadis 1 : ketak-ketek-ketak-ketik-ketak-ketik-tok-tok-tokkk-tangg! (efek bunyi menaip diikuti dengan hentakan tetikus di atas meja sebab tetikus tiba-tiba tak berfungsi)

Gadis 2 : Weh, mung. aku tak dapat konek la. dari semalam tak dapat konek.

Gadis 1 : (terdengar. dan zuppp! dalam hati) mak aiii, kuatnya cakap. (masih dalam hati)

Gadis 3 : dah cuba ke? cube la lagi.

Gadis 2 : ala macam mane ni. aku tension la tak dapat konek. takjalan kerja la macam ni.

Gadis 3 : mung konek yang mana?

Gadis 2 : wifi-upsi. tapi tak dapat konek pun.

Gadis 1 : ?????? hoi, connect la, hoi! (masih dalam hati) grrr

nota tumit
serius, kisah benar.

Saturday, November 19, 2011

saya bukan blog ain fathihah

pernah satu kali, saya dalam keretapi, seorang diri. bosan-bosan, saya bergerak ke kantin. hajat mau milo panas ataupun megi.

antara koc saya dan koc kantin, tiba-tiba saya ditegur oleh seorang lelaki muda, mungkin seusia saya.

"eh, ni blog ain fathihah kan?"

spontan saya menjawab,

"err, bukan. saya anis"

muahaha, rasanya lelaki itu tahu saya menipu. malu seh.

hai encik-yang-baik-tegur-saya-dalam-keretapi.

Wednesday, November 16, 2011

ilmu pun takda hang gatei pi bercinta

ini entri mengata diri sendiri. saya cerita mengenai saya. bukan kamu. bukan kamu. dan bukan juga kamu. ini mengenai saya. kalau ada persamaan, mungkin sebab fitrahnya manusia ada ciri dan sikap yang hampir serupa.

hehehe.


Nombor satu

Sayang, jom kawen?

Bila?

Bulan depan.

Isk merapu. mana boleh. Abang belum kerja. Rumah takda. Duit pun takda. nanti macam mana nak jaga Ain kalau abang belum mampu.


Nombor dua

Wei adam pasaipa hang tak kawen lagi?

gila hang. aku duk belajaq lagi. kerja pun takdak. takkan nak bagi bini aku naik moto kapcai ni kot. lagipun aku nak bagi dia makan apa, aku pun kena catu makan. awat hang nak sponsor ka?

haha banyak cantik. nak kawen free pi bagi kena tangkap basah la.


Nombor tiga

Jenab, dengaq kata hang nak kawen tahun depan ya?

Haah insyaAllah. tahun depan. sementara tu sempat la aku belajaq masak dan belajaq buat keja rumah dulu. kalau kawen la ni, mampuih la hari-hari laki aku makan mi tomyam cap Maggi pasai aku tak reti masak.


Nombor empat

Saripah, pi hospital buat apa?

Aku nak kawen. pi buat ujian thalassemia, ujian HIV dan medical check up. kursus kawen pun aku dah pi dah. baju kawen dan persediaan-persediaan kenduri dan 50% siap.

Oh, tahniah, tahniah. bila hang hang kawen ni?

Disember 2012.

aik lambat lagi? ingatkan disember tahun ni.

yala benda penting macam ni, kena la bersedia awai. mudah nanti tak kalut-kalut kemudian hari. nak kawen ni sekali ja seumur hidup, aku nak pastikan majlis aku nanti berjalan lancar.


Nombor lima

Ain Fathihah sibuk tanya orang? hang bila nak kawen?

uishh aku nak kawen dah ni. bapak aku ja belum bagi. permata yang hilang pun dah habeh study dah. kena la bersedia zahir batin kan.

amboi, yang tu ja tau!

keh keh keh.


seronok dengar cerita orang yang akan berkahwin dalam masa terdekat buat persiapan kahwin kan. membuak-buak rasa hati Ain Fathihah nak kahwin juga tapi apakan daya duit tak ada wali mujbir pun belum kasi izin.

bakal pengantin lelaki sibuk cari duit untuk kos belanja kahwin, sibuk buat dua tiga kerja sambilan untuk pastikan dia dah ada bekalan untuk isteri selesa selepas berkahwin. sibuk juga baca e-book permata yang hilang, keh keh keh. si lelaki jugak dah kalut fikir, lepas kahwin nak duduk rumah mana? bakal isteri dah warning takmau duduk dengan famili sebab nanti nak manja-manja kena jaga garisan cover line. nak cari rumah sewa perlu kos juga untuk perabot dalam rumah.

bakal pengantin perempuan sibuk belajar memasak sebab takmau kena bambu dengan mak mertua. tapi biasanya pihak perempuan ni lebih sibukkan persiapan untuk kenduri kawen. mau stress kena makan ubat stress la bakal pengantin perempuan sebab banyak perkara kena urus. itu belum lagi ambil kira kena jaga badan, kena diet takut baju pengantin tak muat di hari kejadian (hari kenduri). mak-mak menakan jugak dah pesan jangan lupa pi spa buat lulur pengantin untuk naik seri masa bersanding.

pheww.. banyak benda kan kena fikir. pening, pening. Baba, saya nak kawen koboi saja boleh kah?

tapi kan, dalam banyak-banyak persiapan, berapa ramai antara kita yang fikir macam ni,

"isk boleh ka ni aku kawen? layak dah ka jadi suami? baca Nurul Ain Al-Fathihah dah betul? ilmu dah cukup ka aku ni? nanti nak bagi tazkirah apa kat bini lepas solat magrib jemaah? takkan nak tolak bini jadi imam kot kalau aku tak yakin nak jadi imam?"

sebut saja bab nikah kawen, memang la kan. tak kira lelaki perempuan, masing-masing teruja. bezanya ada orang teruja dalam diam, ada orang teruja ketara boleh dibaca.

bagi lelaki yang bakal jadi suami, dah tahu ke sepanjang-panjang tempoh haid berapa lama? sepanjang-panjang tempoh suci berapa lama? sependek-pendek tempoh suci dari haid berapa lama? tempoh nifas berapa lama? darah istihadah tu darah keluar ikut telinga ke ikut mulut?

eleh eleh Ain Fathihah bikin gua cuak, kata lelaki. itukan hal ehwal perempuan. perempuan la kena tahu belajar. lelaki takda haid. buat apa nak belajar pasal ni.

eleh eleh lelaki. kamu kan suami. kamu kan bakal bapa. kamu perlu tahu ilmu-ilmu ni semua untuk ajar anak bini isteri dan anak-anak-anak-anak kamu. jangan sangka semua perempuan tahu hal ehwal badan sendiri.

saya pula, sebagai bakal isteri, bakal ibu. cukup dah ke ilmu di dada. kalau ain-junior-to-be tanya nanti, 'mami, benarkah tuhan itu ada?', saya dah ada jawapan ke? mampu ke saya nak memperkenalkan Allah, konsep iman dan tauhid pada anak-anak-anak-anak saya nanti?

pheww.. menggeletar. sah! ilmu pun takda hang gatei pi bercinta.

nota tumit : tulis tesis tak siap-siap. entri dalam blog dah berlambak-lambak. ada ka patut?

Tuesday, November 15, 2011

pusat islam

saya sedang berjalan dari library (baca ; perpustakaan. woaaha, ain fathihah pergi library. saya kagum) mau pergi Tadahan Utara, ada kelas Mikrobiologi.

tengah jalan

lelaki : eh sori. akak, pusat islam kat mana? (kad matrik warna putih berseri suci. sah junior)

saya : pusat islam? haa, jalan terus. belakang SITC ada bangunan. ikut sana (sambil menunjuk ke satu arah)

lelaki : terima kasih ye akak.

saya : ya, sama-sama (senyum)

saya sambung perjalanan. dua tiga langkah menapak, saya terfikir...

'eh, UPSI ada pusat islam ye?'

Monday, November 14, 2011

manusia, apa yang kau lupa?

Manusia, antara salah satu nikmat yang diberikan Tuhan adalah nikmat lupa. ya, lupa itu juga satu nikmat. tapi kita jarang nak perasan sebab lebih banyak perkara negatif dikaitkan dengan sifat pelupa pada manusia.

lupa buat kerja sekolah, cikgu marah
lupa bawa pendrive ke kuliah, member bengang sebab dia nak layan drama korea
lupa isi minyak kereta, kereta mati tengah jalan
lupa pakai kad matrik pi kampus, encik guard perambat (halau) balik, takboleh masuk kampus
lupa ambil bini balik kerja macam nizamsani, kena patah balik dah rugi masa dan minyak motor


kita dah biasa dikaitkan dengan perkara negatif atas sifat pelupa manusia ni. tapi jangan lupa, banyak sangat nikmat lupa yang kita tak sedar.

masa kecik selebet berhingus dulu, banyak kali sangat kita jatuh masa belajar berjalan dan berlari. jatuh terlentang. kepala berdentum. luka lutut. meraung la menangis, mak pun kalut-kalut pujuk. tapi tak sampai 10minit pun tangisan reda, kita dah jatuh lagi. bayangkan kalau kita takda sifat pelupa, kita ingat sakitnya jatuh. sampai bila-bila kita takkan boleh berjalan sebab takboleh lupa sakitnya bila sekali jatuh.

budak perempuan, biasa la kan bergaduh dengan kawan. gaduh sebab berebut nak jadi mak masa main masak-masak. gaduh sebab kawan baik kita berkawan dengan orang lain. gaduh sebab cemburu. itu biasa. tapi banyak kali gaduh pun, boleh saja berkawan dari kecik hingga dewasa, sampai beranak-pinak. padahal dah macam-macam isu yang digaduhkan. tapi dengan sifat lupa ni, kita boleh lupa sengketa, boleh lupa dendam. baguskan sifat lupa ni.

andai manusia tak diberi nikmat lupa ni, alamatnya populasi manusia lambat berkembang, taktau abad bila nak cecah 7bilion. kalau la ibu-ibu tak lupa sakitnya pengalaman bersalin kali pertama, siapa nak lahirkan anak kedua. hebatkan ibu-ibu, dengar je tangisan bayi, terus lupa sakit meneran. bayi dah pandai merangkak dah merengek lagi kat suami nak mengandung kali kedua dan seterusnya dan seterusnya. terima kasih mama, patut la sampai tujuh, mama kuat lupa rupanya. hahaha.

tapi lelaki takda sifat lupa macam ibu-ibu ni. keh keh keh. cuba tanya kat mana-mana lelaki muslim yang dah dewasa, mau tak berkhatan sakit sekali? mesti semua tiba-tiba rasa ngilu berkhatan masa kecik dulu datang balik. jumpa tok mudim yang dah bongkok tiga pun si lelaki boleh terbayang-bayang kengiluan tika itu.


atas sifat pelupa pada manusia ni, kita ada doa khusus untuk kuat ingatan dan elak dari jadi pelupa. rasanya ramai yang baca doa ni kan,

"Ya-Allah, tambahkanlah buat kami jangan Engkau kurangkan, muliakanlah kami jangan dihina, berilah kami jangan ditahannya, dan pilihlah kami jangan Engkau biarkan, dan redailah kami dan redailah pula semua usaha kami."

selain doa, sesama manusia juga kena saling ingatkan. contohnya macam rumah sewa saya. penuh notis macam ni haa. hehe. rajin betul siapa yang buat notis ni.

Notis susun kasut di rak. biasa la perempuan kan banyak kasut. sepatu pi kuliah. sandal pi dating. selipar pi sidai baju. kasut sukan pi joging.

Notis meja makan.

Notis meja tempat simpan stok makanan

Notis di dapur ruang memasak

Notis di rak pinggan. hahaha siap lukis ni. saya tabik la housemate saya yang buat notis ni.

Notis di sinki dan notis giliran buang sampah.

banyak kan notis yang ada di rumah saya. hehe. bagus, saya suka. saling mengingatkan. sebenarnya ada lagi notis-notis lain yang bertampal tapi saya tak sempat nak ambil gambar.

Sunday, November 13, 2011

ini bukan diskriminasi gender

saya ini manusia. sebagai manusia yang diilhamkan pelbagai rencah rasa dalam hati, ada kalanya dalam ceria Ain Fathihah, saya akan bersedih. sedih dengan sebab. juga sedih tak bersebab. ala perempuan. biasalah kan. emosi tak stabil. (sebelum teruskan bacaan, saya nak ingatkan ini entri rapuan. saya tengah serabut emosi)


ketika sedih bersebab situasi satu

XY : salam. apa kabar hari ni?

XX : salam. biasa ja. tak ok sangat dan tak la tak ok sangat.

XY : erm? awat ni? share la.

XX : takmau. saya ok.

XY : share la, mana tau saya boleh tolong.

XX : macam ni, bla bla blaa... ain rasa... bla bla bla... sedih sebab... bla bla bla... tak boleh nak bla bla bla...dah jadi macam ni bla bla bla...taktau bila bla bla bla... takut bla bla bla, nanti bla bla bla (5minit bercerita).

XY : saya tetap sayang awak.


cis. apakah? punya panjang saya menerangkan kenapa saya sedih, apa saya rasa dan ketakutan saya, kamu balas macam tu? saya ini bukan budak perempuan yang baru tumbuh bulu pubis berakal pendek yang anggap buayafren adalah segala-galanya. apa nak dibuat dengan sayang kamu tu dalam keadaan saya rasa saya tengah hilang macam-macam.


ketika sedih bersebab situasi dua

XY : yo! duk buat apa? mesej mau?

XX : salam. duk rehat. takmau mesej. nanti-nanti la. bye.

XY : why?

XX : not in mood. nanti-nanti la.

XY : ala. bagitau la kenapa.

XX : takpa. i takmau bagitau kat u.

XY : bagitau la jugak. i boleh tolong u.

XX : macam ni, bla bla blaa... i rasa... bla bla bla... sedih sebab... bla bla bla... tak boleh nak bla bla bla...dah jadi macam ni bla bla bla...taktau bila bla bla bla... takut bla bla bla, nanti bla bla bla (5minit bercerita).

XY : chill lah. buat apa nak sedih-sedih. nobody dies virgin. life fuck us all.

XX : (terus tak balas dah)

heloo? saya ini manusia. bukan robot yang boleh di set 'saya gembira' 24jam sehari dan 7hari seminggu. orang lelaki selalu cakap, perempuan ni beremosi. terlebih-lebih emosi. cis lupa diri. sebab perempuan dikurniakan emosi pelbagailah, masa kecik-kecik dulu mak kamu boleh perasan kamu demam dan terus dia kalut-kalut tuam dahi lah, bawa pergi klinik lah, bagi ubat lah.

kalau mak kamu tak beremosi, kamu dah terencat la sekarang sebab sawan tarik. boleh bayang tak kalau mak-mak rilek saja tengok anak demam, 'ala chill la. biasa la budak-budak panas badan. esok lusa baik sendiri la tu'

dua kelompok manusia di atas, kamu boleh pergi dihempap balak.

mungkin sungguh benar, hanya XX memahami XX.

"nangis lah wei puas-puas. sometime, we have been strong for too long. moga-moga allah balas apa yang terjadi dengan kebaikan pada masa akan datang"


nota tumit : ramai dalam kalangan kita buat persediaan nak hidup. tapi sangat sikit yang sediakan diri untuk kehidupan.

Wednesday, November 09, 2011

Bukit Bendera dari kacamata penduduk tempatan (tajuk macam berita metro pulak)

Seingat saya, saya mula menetap mengikut ayah menetap di Penang semasa berumur 7 tahun. dan sampailah sekarang, ketika saya dah 21tahun, saya belum pernah lagi pergi Bukit Bendera. Pesta Penang pun tak pernah pergi. sobs. Tapi biasalah manusia namanya, pulau tioman nun di pahang dah sampai, bukit bendera sekentut saja dari rumah tak penah-penah jejak kaki lagi.

Disebabkan saya tidak tahan lagi diketawakan sebab jadi orang penang yang tak pernah pergi bukit bendera, maka saya dengan kuasa pujuk rayu veto telah memaksa encik skendel nombor 7 untuk bawa saya pergi Bukit Bendera.

Mula-mula, beli tiket kereta kabel dulu. Perhatian, julingkan mata kalian tengok gambar di bawah dan baca ;
oh yeahh, dua tiket kanak-kanak bernilai RM4 setiap satu. harga tiket dewasa adalah RM8. dek ketinggian yang tak cukup, maka saya dapat beli tiket kanak-kanak. untung kan jadi orang pendek tak cukup tinggi.

Naik kereta kabel tak sampai sepuluh minit dah sampai atas. huhu. sekejabnya. tak puas. encik skendel bagitau kereta kabel dulu, ambil masa setengah jam baru sampai atas.


Gambar ini tiada deskripsi tapi saya saja muatnaik sebab terperasan hidung sendiri adalah mancung. mancung la jugakkk, anak jawa hidung macam ni dikira mancung la kan. keh keh keh.


Bendera Bendera, sepertimana bukit-bukit sejuk di malaysia (Fraser Hills, Bukit Larut, Tanah Tinggi Cameron dan lain-lain), suatu masa dulu menjadi tempat pelarian omputih-omputih penjajah penaung (zainal kling cakap tanah melayu tak pernah dijajah tapi sebaliknya hanya dinaungi British) negeri-negeri selat daripada iklim panas di Penang. Jadi depa buat rumah kat tempat sejuk atas bukit ni, 833 meter dari atas laut, sejuk la kan.

Bukit Bendera pada masa ni dah jadi tempat tumpuan pelancong yang mai Penang. Kata orang, tak sah pelancong mai Penang kalau tak mai Bukit Bendera. baca ; tempat tumpuan pelancong. maknanya bukan tumpuan penduduk tetap Penang. haha. Tapi mak Nurul Amal, FBI (akronim nama mak dia) selalu mai joging naik bukit bendera. sangat fit itu makcik ya, sila kagum.
Kat atas bukit bendera ni, suatu masa dulu hampir dikatakan semua kemudahan asas ada. ada pejabat pos, ada balai polis, ada telefon, ada hotel. Yela dulu kan omputih duduk atas ni, jadi semua benda ni ada atas sana.

Ini baru pintu gerbang masuk ke kediaman omputih dulu-dulu. saya pandai-pandai je cakap ni. sebab dalam tu, ada bangunan kolonial dan rumah besar-besar. mula-mula saya bergambar di luar pagar ni dulu, sebab
ada papan tanda Dilarang Masuk.
Tapi saya nak masuk jugak! muahaha. encik skendel tukang ambil gambar dah cuak sebab saya selamba ja panjat pagar tu dan masuk dalam buka lock, bukak pagar dan masuk dalam.
Cuma ada saya seorang ja yang masuk dalam ni. tukang ambil gambar takmau masuk dan cuma snap muka saya dari luar bangunan pintu gerbang ni.
payung UPSI diusung merata. sat hujan sat berkabus kat atas ni. sejuk sikit dari rumah. mujur bawa payung.


Ini sajalah gambar yang saya pose sedikit over. gambar lain semua sopan santun. biasalah keluar dengan kawan-kawan perempuan beza bila keluar dengan lelaki, gediknya tak sama. saya baru nak pose pelik-pelik, dah ada orang cakap, 'isk!'. rasa macam keluar dengan cikgu disiplin pun ada.

Ramai juga pelancong. 1Malaysia. melayu ada. cina ramai. india sikit-sikit. indon tak kurang banyaknya. thailand ada. orang arab pakai abaya pun ramai. omputih berlambak. semua ada.

Ni seorang penduduk tempatan yang bajet nak jadi pelancong juga.

Sekian sahaja lawatan kita ke Bukit Bendera. Saya bercita-cita nak joging naik atas pulak. Ikut FBI kalau itu makcik mau jaga saya masa joging naik atas. hehe. Sentap la bila FBI cakap, 'apa barang naik cabel car'. sobs. rasa tercabar keremajaan ku ini.


nota tumit : sapa yang duk gelakkan aku tak penah pi bukit bendera tu? mai sini aku nak tala kepala hang.

Wednesday, November 02, 2011

Ain ni, tak baik tau cakap kat kite macam ni (Fida, petikan dialog 2008-2012)

Saya kasar orangnya. Biasanya saya memang kasar percakapan. dan kadang-kadang juga saya buat-buat kasar. Barulah macho kan. Tak main lah nak jadik lemah lembut bagai dipuput oleh sang bayu.

Ini cerita seorang gadis. Yang pasti, ini bukan pasangan lesbian saya. haha. Saya normal dan bernafsu pada lelaki. kami berkenalan semasa beratur di meja pendaftaran ketika hari pertama sampai di Tanjung Malim dan mendaftar di UPSI tiga tahun dua bulan yang lepas . Kata gadis ini, dia menegur saya sebab saya pakai tudung labuh (saya baru tau dua minggu lepas). Sampai hari ini saya taktau apa kaitan tudung labuh dengan teguran pertama. Imej baik? muahaha.

Kebetulan pula, rumah kami bersebelahan di Kolej Ungku Omar, UPSI. Maka keraplah juga saya nampak muka dia dan dia nampak muka saya. Kebetulan lagi, kami sama seBio.

Saya tak tau apa masalah saya. Saya selalu dan sengaja terlebih kasar dengan gadis ini. Kerap sangat saya meninggikan suara dan buat-buat marah pada dia.

"Iskk **** ni pasaipa taktau? tak kacau ain tak boleh ka?"

"takde laa. kite bukan nak kacau. kite nak tanya pasal lab report ni haa" (senyum)

"oit ****! kan hantaq minggu depan? kalut pasaipa? tampaq mau?"

"ain ni kan. tak baik tau cakap kat kite macam ni. takpe la kite balik bilik dulu" (muka dah masam)

dan saya pun sambung melayan Friendster (masa saya sem 1, saya belum buka akaun facebook) tanpa menghiraukan gadis itu. sambil senyum-senyum. mungkin masa tu saya rasa saya terror kot sebab saja-saja carik pasal dengan orang.

sejam kemudian, gadis ini muncul lagi di bilik saya.

"laa muka ni lagi. awatnya ni?"

"ain, ain tahu tak. kite sedih tau ain marah-marah kite. tadi kite pegi balik bilik dan menangis."

"hahahahaha. pasaipa nangeh? **** terasa ka?"

"yelaa. mesti la terase. ain kasar dengan kite"

"hahahaha terasa ka? amik la semua."

"isk ain ni tak baik tau." (sambil cubit-cubit lengan saya) rasa macam gay pulak.

Masa tu saya sempat terfikir, isk gadis ini, dah la saya yang buat dia kecil hati, dah nangis-nangis mai balik mengadu kat saya. Patutnya pi la mengadu kat orang lain pasal saya buat dia kecil hati. Baru la logik kan.


Peliknya, walaupun saya kerap sangat marah-marah dan buat dia menangis, tapi gadis ini tidak serik. apa-apa hal dia nak kongsi cerita, dia akan cari saya. dan saya kerap juga ke biliknya bertanya khabar dan mendengar cerita dia. Biasanya perbualan berkisar soal keluarga dan kesihatan.

sampaikan ada orang lain cakap pada gadis ini,

"isk aku tak paham la macam mana hang boleh kawan dengan ain patehah!"

Tapi dalam hati saya tau, gadis ini tahu saya ambil berat pasal dia. Mungkin cara saya sayang orang tak sama dengan orang lain.

saya ingat lagi masa semester tiga, malaysia kecoh dengan H1N1. saya semasa itu berada di penang sebab UPSI dapat cuti tergembar sedang mendengar berita siapa yang berisiko mendapat jangkitan H1N1. Antara yang berisiko tinggi adalah penghidap asma. Spontan saya teringatkan **** dan Nurul Amal.

kepada Amal, saya SMS suruh jaga diri.

kepada **** yang rumahnya di Shah Alam, SMS saya berbunyi begini,

"wei. hang ada asma toksah duk gatai keluaq pi jalan-jalan. nanti mati kena H1N1 pulak. duk rumah sudah"

manis kan SMS saya. haha. tapi saya pasti gadis ini dah lupa pasal ni.

Satu kelas seBio memang tahu dan gelarkan saya si pembuli ****. Tapi mereka juga tahu, saya buat macam mana pun dengan gadis ini, dia tetap akan berkawan dengan saya. Tapi kadang-kadang ada juga rakan lain yang saja join saya menyakat gadis ini, terutamanya Marena.

Respon gadis ini bila diusik buat kita rasa terhibur. Merah padam muka dia yang putih tu.

Sejak semester empat atau lima, saya dah tak rapat sangat dengan gadis ini. kelas lain-lain. tapi banyak juga kelas yang sama. Sejak semester lima juga, gadis ini dah pandai 'melawan' bila saya menyakat dia. Juga dia dah pandai menyakat saya balik.

Ada yang cakap, Ain Fathihah yang ajar gadis ini jadi kasar. hehe. kerapkali juga, bila saya dan gadis ini duk bertikam lidah dalam kelas, SATU kelas dan SEMUA yang ada dalam kelas tu akan back up gadis ini dan attack saya ramai-ramai. Walaupun banyak kali juga gadis ini yang mula cari pasal dengan saya, tetap saya yang dikatakan sedang membuli dia.

Muka secomel saya membuli orang? logikkah?

Kepada gadis yang saya ceritakan dalam entri ini, moga kamu diberkati Allah, diberi kesihatan yang baik dan diberikan jodoh yang beriman. selamat menjadi isteri dan ibu solehah.

Nur Afieda Suhaimi a.k.a. Fida. Saya tau Fida takkan baca blog ni sebab dia bukan jenis rajin online pun. hehe.

nota tumit : kepada rakan seBio, jangan sapa-sapa berani pi bagitau Fida saya tulis pasal dia!

Tuesday, November 01, 2011

isu halatuju graduan pendidikan : suatu alternatif

Sejak saya di UPSI, satu hal yang saya perasan, setiap kali musim konvo, akan timbul isu posting penempatan guru baru di kalangan pelajar guru pelatih UPSI. Isu penempatan ini juga akan berkumandang setiap kali musim pilihanraya kampus. Selain daripada dua musim ini, tiada isu penempatan yang dimomokkan di telinga saya.

Mungkin senior-senior boleh kata, 'ahh kamu junior belum merasa resahnya kami menunggu penempatan, bolehlah cakap lebat'.

Tapi nampaknya tahun 2011 ini isu penempatan guru baru dan isu graduan ijazah pendidikan yang menganggur semakin hangat. macam mana saya boleh terasa hangat? sebab ada makcik di pasar yang tiba-tiba bersembang dengan saya dan tiba-tiba tanya

"nak, betoi ka la ni bila masuk maktab sultan derih (UPSI), tak jadi cikgu pun?"

aduhh makcik ini. saya baru nak semangat beli sayur tiba-tiba diterpa soalan ini dalam keadaan tidak bersedia. namun, untuk tidak nampak selekeh, saya selamba menjawab,

"ya betoi, makcik. kalau keputusan peperiksaan teruk atau kena tendang dari maktab (maksud saya UPSI), memang tak dipanggil jadi cikgu la. lagipun bila habis belajar, kalau takmau jadi cikgu pun boleh. budak (maksud saya graduan) maktab sultan derih tak terikat dengan kementerian pelajaran."

"oh lagu tu kaa.. makcik baca dalam upsikini malaysiakini paper pasai depa kata cikgu maktab sultan derih tak dapat jadi cikgu. itu lah, undi lagi parti XX sampai lima negeri dapat kat depa. kan dah jadik macam ni. parti XX tu bukan reti tadbir negara pun"

erk. saya terdiam. senyum dan angguk-angguk. lama kelamaan senyum saya menjadi sengih lebar bila makcik itu makin berapi cakapnya.

saya masih tidak menjawab. cuma terangguk-angguk dan sengih. tidak pula saya beritahu, semua penempatan untuk keja gomen memang dibekukan untuk tahun 2011. bukan cikgu saja tak posting, misi (jururawat) pun tak posting jugak. ada kaitan dengan parti XX ke eh.

disebabkan senior-senior sebelum saya ada yang menunggu lebih kurang 8-11bulan untuk penempatan GST dan saya terdengar ura-ura mengatakan posting dibekukan sampai 2015 maka saya senaraikan apa yang boleh saya buat sementara menunggu penempatan. itupun jika ada rezeki.


1. masuk GiatMara.

saya perempuan (dah double check). dan saya rasa rendah diri bila tak reti menjahit. maka untuk menyahut seruan kerajaan supaya graduan IPTA kita lebih versatil dan berwibawa, saya nak belajar menjahit. saya dah surney, ada pusat giatmara di penang yang menawarkan kursus jahitan (nama kursusnya Fashion and Dressmaking) selama enam bulan. ada lagi elaun RM200 setiap bulan. okay la kan daripada pi belajar menjahit kat butik ataupun kelas swasta. hehe.
saya dah hantar borang permohonan dah pun. gigih tak? haha. sesi baru bermula januari 2012. mungkin saya akan mula belajar menjahit lambat sikit sebab cuti semester UPSI bermula 20 Januari 2012.

cumanya saya tak pasti giatmara mau terima ke lepasan U untuk belajar kat depa? ada sesiapa tahu tak? doakan saya dapat. semangat nih! doakan juga semangat saya nak belajar menjahit berkekalan sampai januari 2012 (ini yang paling penting, hahaha)

kenapa saya nak belajar menjahit?

dah lamaaaa teringin tapi tak berkesempatan. saya nak sekurang-kurangnya saya reti jahit baju kurung untuk kegunaan sendiri dan reti guna mesin jahit. bonus kalau reti jahit langsir. (eh kalau dah reti guna mesin jahit mesti la boleh jahit langsir kan? langsir dijahit lurus je kan?)


sebab pertama : upah jahit mahal


cikgu perempuan kena ada banyaaaakkkkkkk baju dan kasut dan beg tangan dan tudung dan barang kemas dan lain-lain kan. haha. saya pula biasanya beli kain pasang yang murah-murah saja. kain pasang RM20 sepasang pun saya beli untuk dibuat baju kurung. tapi rasa ralat sebab tak boleh jahit baju kurung sendiri. upah jahit saja pun dah RM22.

RM22 ini pun dikira murah sebab makcik tailor tu dah jahitkan baju saya sejak saya kecik-kecik. kalau tempat lain, mau upah jahit lebih RM35 sepasang baju kurung biasa. kalau baju kurung moden ataupun kebaya, memang RM50 lebih laa. kos upah jahit dah boleh dapat lagi sepasang kain. rugi kan kan.

sebab kedua : nak jahitkan sendiri baju anak-anak

dah ain fathihah namanyaaa.. cita-cita mau tinggi. haha. saya berhasrat supaya saya dapat jahit sendiri baju anak-anak. saya nak jadi reti buat dan jahit baju kurung anak perempuan. buat gaun ke. saya nak saya reti jahit baju melayu untuk anak lelaki saya supaya 25 tahun nanti anak laki saya boleh angkat kening sambil senyum sinis kat girlfriend dia dan cakap,

"mommy i dulu jahit sendiri je baju melayu i dan baju kurung adik-adik i. mommy i wanita berkerjaya dan reti menjahit. apa pasal u takleh?"

muahahaha kejinya kuasa imaginasi.



2. jadi cikgu ganti

mungkin sudah tidak sehavoc masa jadi cikgu praktikal sebab masa jadi cikgu ganti, dah tak diselia. hehehehehehehe


3. kerja saja la apa-apapun asalkan dapat duit.
tak payah risau sangat sebab kat penang banyak kerja kosong. antara sanggup atau tidak saja kerja dengan gaji lepasan SPM. ahh apa kisah kan. daripada rasa hina-dina sebab menganggur, lebih baik kerja.


4. buka ladang dan ternak kambing boer.

entah kenapa sejak sem lima lagi saya dah selalu sebut nak ternak kambing boer. kambing ni hensem, tau!
tapi ini semacam tidak releven. nak buka ladang kena ada tanah. kena ada modal. dan kena ada kambing. mungkin boleh simpan dulu cita-cita ni sampai saya pencen.

5. kawen ler, apa lagi.

rasanya saya takkan kawen awal sangat sebab sekarang ni saya dah hilang rasa nak kawen awal. perasaan nak kawen awal tu hilang begitu saja, plop! macam buih yang keluar dari mulut ikan puyu. plop plop! terus hilang. selain cita-cita nak kawen awal telah direject Apak ku sendiri dengan jayanya, saya juga baru tahu tentang satu perkara yang buat saya ngeri dan rasa nak pitam.

untuk anak-anak dara dan lelaki sekalian, pernah dengar ayat sebegini tak?

"mek kiah dah rasa sakit nak beranak tapi baru terbuka 2cm. doktor suruh tunggu dulu"

"che jenab baru sejam sakit nak beranak. dia pi hospital doktor check tengok-tengok dah terbukak 8cm, terkejut semua orang. terus masuk labour room dan beranak dua puluh minit kemudian"

"sejam baru terbukak satu cm. jenuh sakit seharian nak tunggu terbukak banyak cm lagi dan doktor bagi teran nak beranak"

selama ni saya boleh agak la yang cm-cm (sentimeter) tu adalah bukaan pintu rahim untuk laluan baby keluar. oh ukur cm guna pembaris gamaknya, sebab tu doktor tau tepat berapa cm tuuu, desis hati saya.

tapi baru-baru ini saya baru tau macam mana doktor ukur cm tu!

oh tuhan! saya terus rasa......eh xpelah, tak payah kawen pun takpa. ngeri kot!

okaytengsbai!

nota tumit : penutup entri macam budak tak sekolah. muahahaha. diingatkan juga, ini bukan rumusan ilmiah mahupun pra-tesis.