Sunday, February 27, 2011

bila ruangan forum UPSI menjadi sekadar tempat berniaga

Dalam duk sibuk mengadap proposal dan persediaan pembentangan proposal hari rabu depan, tiba-tiba tergerak hati saya nak melihat ruangan Forum pelajar di Portal UPSI. Seingat saya, dulu (semasa saya di semester 1 dan 2) ruangan Forum ni menarik. Banyak isu-isu pelajar yang dibincangkan di sini.

entah macam mana, disebabkan ruangan Forum ni dijadikan medan pelajar meluahkan ketidakpuasan hati kepada pihak pentadbiran, pengurusan kolej, pengawal keselamatan dan termasuk medan mengutuk golongan pondan UPSI, ruangan Forum ini dihentikan seketika. Segala post-post yang dilihat boleh mencemarkan nama UPSI, dipadam.

Selepas ruangan Forum dilancarkan semula, tiada lagi isu-isu pelajar yang dibincangkan di sini. Beberapa kali saya masuk portal, ruangan Forum di Portal UPSI menjadi tidak lebih dari sekadar tempat berniaga, mempromosi MLM, iklan produk kurus dan kecantikan, iklan kereta sewa dan promosi tiket bas balik kampung dan bla bla bla...yang saya rasakan langsung tidak bercirikan keintektualan.

Juga, ruangan Forum dijadikan medan mempromosi blog (semestinya untuk menaikkan trafik). Promote blog peribadi, blog download movie dan bla bla bla...

Entah macam mana, disebabkan masa muda adalah masa yang berapi-api (rhoma irama), saya menegur tindakan seorang pelajar yang mempromosi blog download movie beliau di ruangan portal. Mungkin di mata orang lain tidak salah, tapi di fikiran saya, tindakan itu semacam tidak kena pada tempatnya.

Sejak itu, saya pun dah tak pernah jenguk lagi dah ruangan forum pelajar di portal UPSI. Sesekali terlihat post-post Forum yang muncul di Home, semuanya berkisarkan iklan niaga. semata-mata!

dan malam ini, entah bagaimana tergerak hati saya nak menjenguk post-post lama di Forum UPSI ni, dan saya terjumpa satu tajuk Forum yang agak mengejutkan.

pesanan untuk Nurul Ain Fathihah Bt Mohd Roshidan (08 Aug 2009, 08:55 AM, Mohammad Farhan Bin Abu Talib )

Terus teruja nak baca. Bila dah baca, terus tergelak-gelak saya depan laptop. Haha. dalam gambar yang saya print screen, kecil kan, tak nampak tulisannya. ini teguran khas dari Farhan tu untuk saya,

salam...salah ke Hafisudin nk promte blog? atau awk yang jeles x de blog? kalau btl pun awk bdk debat, jgn la asyik nk kondem org je..msk dlu blog hafiszudin 2..macam2 ade bukan stakat nk download movie, ilmiah pun ade...tgk movie pun 1 cara nk release tension kat upsi ni, msg2 de cara tersendiri, jd jgn nk kritik org je..promote blog sendiri x salah pun, upsi x pnh larang pun...jd jgn nk bercakap je..pk dlu sblm cakap k..wasalam..

kih3..saya cuba mencari maklumat empunya nama di portal, search nama beliau, tapi tak jumpa. dah grad agaknya..

update : dah jumpa blog beliau..
dan facebooknya, http://www.facebook.com/DSfarhan

yang paling tak tahan tu, dia cakap saya jeleskan blog download movie orang sebab saya takda blog?

saya suka orang macam ni. haha. selamat berkenalan, farhan.
(n_n)

6 komen tak puas hati:

MISS NUR HIDAYAH said...

berapi2 teguran dia ain..

**suka ngn part roma irama tu..tringat kat ikal..

Anonymous said...

Kritiklah scr berhemah...tiada sengketa,kerana mulut bdn binasa

faINa989 said...

kan dah cakap hang femes!!!

ana said...

alahai cikgu...

. said...

dah lama tak masuk forum.tak sangka ada topik menarik macam ni.hehe.

Hafeezan said...

mmm... maaf saya tumpang lalu. sebahagian dari lumrah sebagai blogger. Blogger lain yang berjaya kebanyakannya telah tempuh bermacam pengalaman, sampai naik turun mahkamah pun ada. Setiap blogger mempunyai impian untuk mendapat trafik yang ramai, apatah lagi boleh buat duit bila aktif dalam dunia blog. Hari-hari mengadap buku pun bosan juga kan. Blog ni boleh release tension sikit. Dari jiran UPSI.