Wednesday, February 23, 2011

refleksi kursus kawen (ahaha, pasal kursus kawen lagi)

saya kurang mood untuk berkongsi cerita mengenai ilmu yang saya dapat semasa kursus pra perkahwinan islam baru-baru ini. sungguh, tiada mood. kebanyakan info terasa terkena batang hidung, penyek hidungku dibambu sindiran bertubi-tubi, walaupun saya tak terlibat secara langsung dengan apa yang berlaku. eh secara langsung ke tak langsung ke, saya terlibat. watak saya ada dalam plot.

rasa nak teriak (nangis) bila para penceramah berkongsi pengalaman mereka sebagai konsultan di pejabat agama.

'facebook punca perceraian utama pasangan suami isteri hari ini.'
'apa kejadahnya seorang suami/isteri berfacebook selepas jam 12tengah malam'

ustaz, sudah lah tuuu ustaz! jerit hati saya. saya panas telinga mendengar. saya panas bontot duduk mendengar sindiran ustaz depan muka saya (kes duduk barisan depan sekali).

tanggungjawab dan hak suami/isteri.

(diam-diam mengeluh) sayangnya realiti tak serupa teori.

di slot terakhir kursus, ada ujian ringkas 40soalan objektif yang perlu dijawab. antara soalan yang buat saya rasa nak koyak kertas jawapan (sebab saya jawab salah) adalah ;

apakah yang perlu dilakukan oleh seorang isteri yang dikhianati suami?
A. melarikan diri daripada suami
B. menceritakan keburukan suami kepada masyarakat untuk mendapatkan simpati orang lain
C. menasihati suami, bersabar dan tetap menjalankan kewajiban sebagai seorang isteri
D. melakukan kecurangan yang sama supaya sama-sama fair & square


jawapannya C. huh. takmau bagitau saya jawab apa. yang pasti salah. apa nak buat, ilmu dibina daripada prior knowledge (pengalaman sedia ada).

kesimpulannya, saya dah dapat banyak ilmu di kursus kahwin selama dua hari (19 dan 20 Feb) yang lepas.. Alhamdulillah.

next, ujian saringan Thalasemia. ngeh3x!

5 komen tak puas hati:

Puan Nurussalwa said...

wah berkursus ye..

nice..

HEROICzero said...

dh agak jawapan C. yea boleh kawen!

semoga berjaya ujian thalasemia! ambil darah kan? wor~

kapten said...

alhamdulillah...bunyi cam tak lambat dah nak kawen hehehe tahniah...

faINa989 said...

confirm2 C...

nieha niezzeissha said...

hmm..mcm tau jer pe jwpn Ain..

bese la, pglmn mematangkan kita...