mereka yang tegar

Monday, September 20, 2010

tak tumpah tak sah

Salam'alaik. Entri ini ditulis di tengah kesesakan minda saya dengan tugasan-tugasan sedia ada. Fikir itu, fikir ini... haha baru fikir. Buatnya belum.


Kebiasaan saya di sini, bila ada makanan, dikongsi-kongsi makan bersama kawan. Sejak menetap di rumah sewa ni, rakan yang selalu berkongsi rezeki dengan saya, gadis Mira dan gadis Aina.


Hang cilok makanan aku, aku cilok makanan hang. Begitulah selalu. Saya pula jenis yang percaya, keberkatan rezeki itu terletak pada makanan yang dikongsi-kongsi.


Makanan yang dibaham dimakan beramai-ramai, cubit seorang sedikit, sedapnya terasa lain berbanding makanan yang dimakan seorang diri. Betul tak?


Cumanya ada satu perkara yang saya perasan tentang gadis Mira & gadis Aina, bila saya menyebok makan apa-apa di bilik mereka, sebelum saya duduk bersimpuh santun bersila mengadap makanan, mereka akan cepat-cepat menyuruh saya mengambil akhbar lama, untuk dibuat lapik.


Pernah juga Mira melarang saya makan tau fu fah di atas katilnya,


"oit Ain, turun, turun. makan bawah. nanti tumpah ataih cadaq aku"


"weh ingat aku budak kecik ka makan tumpah. ceh"


"ah tak kira. hang memang selalu bagi tumpah"


"aik mana ada! menitis sikit-sikit ja. bukan tumpah banyak!"


"tumpah la tu. dah, turun mai. turun mai. duk atas paper ni"


Baca : Mira cakap saya selalu bagi tumpah (menitis) makanan. Dia cakap saya selalu tumpahkan makanan. eh dah tertulis dua kali dek kehairanan.


Ni yang rasa nak marah ni! Blogger gadis berdua ni (Mira & Aina) suka betul mencabar kewibawaan saya sebagai blogger comel. Takkan lah blogger comel, kecik kiut miut macam saya ni selalu tumpahkan makanan?

hiasan bergambar : kuah pasembor yang menitis di meja makan. siapa tumpahkan? eh eh bukan saya. sungguh. dia!


err... (+_+)


tapi bila difikir-fikirkan semula....


errr...memang pun! saya sendiri perasan saya agak kerap menumpahkan makanan. minum pun kadang tiris. periksa dah, leher tak bocor pun. tapi selalu tudung tercomot (kata imbuhan 'ter' menunjukkan perbuatan tidak sengaja. tidak sengaja ya)


Masa Anak-Anak.


Seingat saya, dari kecil lagi, bila saya dan adik-adik terlanggar gelas dan menumpahkan air, Puan Mama selalunya akan berleter begini,


"hah, tumpah lagi! kalau tak tumpah tu tak sah. bukan anak roshidan la namanya"


Baca : Kalau tak tumpah tak sah. bukan anak roshidan.


Sampai la saya besar meningkat dewasa (malas nak tulis 'besar'. nanti ada ja komen mempertikai kebesaran saya), bila saya atau adik-adik tertumpah apa-apa, itu la dialog yang diulang pakai oleh Puan Mama.


Sekarang ni, bila dua adik kecil saya, Adilah & Adnin menumpahkan air atau makanan, itu la juga leteran yang diguna pakai oleh ma'am-ma'am kecil di rumah. Semangat ma'am kecil berleter menggantikan ma'am besar. hehe.


"hish, kalau tak tumpah tak sah! bukan anak roshidan.."


Sesekali bila ma'am-ma'am kecil yang tertumpah air semasa makan, cepat-cepat ma'am yang menumpahkan air itu berceloteh sebelum dileter,


"hah, tengok! dah tumpah. terbukti memang anak roshidan."

dan yang lain menyahut,


"sah! sah! anak roshidan",

sambil mengangguk-angguk beberapa kali.


diikuti senyum-senyum dan gelak tawa sinis. hehe.

6 komen tak puas hati:

hiro said...

setiap titik kuah tu..sama dgn titik peluh petani..ahhaa.

iqbalsyarie said...

Sah!mmg anak ayah.haha..
saya pun ada kisah yang dekat sama..hihi

a kl citizen said...

tak pa...
maksudnya,kasih sayang pun tak lokek nak ditumpahkan kat sesapa tu...

f_aRa_aINa989 said...

mira x kasi tumpahkan kt atas cadaq dia sebab nnt dia malas nak basuh..hehe..

amirah said...

haha...betul ckp aina...
kami x bg tumpah sbb kami bukan anak roshidan...xsah..hehe

siapa saya :D said...

"Saya juga kerap 'menumpahkan' diri dari kerusi yg saya duduk"