mereka yang tegar

Saturday, September 25, 2010

kawan pena dari Johor

Ingat lagi pasal keterujaan saya mau punya sahabat pena? Setelah usaha saya di usia pucuk dulu tidak mendatangkan apa-apa hasil, maka saya terus putus asa untuk mencari sahabat pena lagi. Hangat-hangat tahi ayam saja.


Semasa di tingkatan satu, adik Mama saya di Johor, saya panggil Mak Nanie melangsungkan perkahwinan. Maka saya dan keluarga pun berkampung di kampung (ayat tak senonoh). Seperti biasa, kenduri di kampung dijalankan dengan cara rewang (gotong-royong). Seronok jugalah. Mau tulis lebih-lebih pun, banyak hal yang saya dah tak ingat.


Semasa hari kejadian, iaitu hari kenduri, saya ditugaskan membantu mengedarkan bunga telur kepada jemputan. Macam biasa, jawatan Gadis Telur memang kerja saya bila melibatkan kenduri kahwin saudara-mara.


Hidangan pula tidak dijalankan secara bufet, tapi dengan cara hidang dalam talam. Maka Mak Nanie menggunakan khidmat persatuan belia, YMCA di Jementah sebagai bentara. Bentara di majlis kenduri adalah orang yang bertanggungjawab mengangkat hidangan dan mengemas meja untuk jemputan makan.


Encik-encik Bentara sekalian pula bukanlah pakcik-pakcik bermisai lentik. Sebaliknya adalah remaja-remaja lelaki sekolah menengah yang sebaya saya. Sebaya!


Tapi disebabkan waktu itu saya tidaklah segedik sekarang, maka saya menjadi gadis pemalu yang menjadi tumpuan remaja lelaki di tempat kenduri. Nak pandang-pandang bentara yang ada tu pun tak berani. Kerling sikit-sikit saja.


Macam biasa, ada la juga abang bentara yang mau berkenalan dengan saya. Disiul-siul, saya tak berkalih. Melayan sembang pun tidak. Saya buat tak tahu saja pada sesiapa yang mengusik. (hakhak, macam tak percaya saja saya begini pemalu dulu).


Dek saya yang sombong, pemalu dan terpingit ketika itu, salah seorang dari mereka bertanyakan saya pada Mama saya. Katanya mau berkenalan. Tapi Mama saya mengusik, “sapa yang nak kawan dengan anak makcik kena pandai. Sebab anak makcik sekolah pandai.”


Lalu abang bentara yang mau berkenalan dengan saya itu pantas menyahut,

“saya sekolah bestari, makcik.”


Surat.


Masa tu, rasanya memang tak ada remaja sekolah yang punya telefon sendiri. Harapkan telefon rumah saja la. Dah nama pun budak sekolah, mana la ada duit nak bergayut lama-lama, kan. Panggilan dari Johor ke Penang, harus saja duit syiling mengalir macam air terjun.


Jadi cara saya berhubung dengan lelaki itu adalah melalui surat. Melalui surat jugalah baru saya tahu namanya, sekolahnya dan lain-lain hal. Tiba-tiba saja saya dapat sahabat pena. Wah! Hehe. Teruja.


Lelaki yang berutus surat dengan saya itu, namanya Muhd Quyyum Abdul Rahman, tua dua tahun dari saya dan ketika itu bersekolah di Sekolah Menengah Tinggi Segamat. Lebih setahun jugalah kami saling berutus surat. Siap tukar gambar lagi. Nak kata cinta monyet rasanya tidak. Saya tak pernah menulis soal hati dan perasaan. Dia juga begitu.


Di akhir saya tingkatan tiga, keluarga saya berpindah dari Telok Bahang, ke Tanjung Tokong. Entah mengapa ketika itu, saya terus saja melupakan Quyyum. Suratnya sudah tidak saya balas. Alamat dan nombor telefonnya pun entah ke mana saya sepahkan.


Tiba-tiba saja kami terputus hubungan. Dia juga tidak lagi menelefon ke nombor telefon Mama saya. Saya pun langsung tidak pernah teringat pasal Quyyum ni lagi.


Siapa-siapa antara pembaca Blog Ain Fathihah mau buat jejak kasih untuk kami? Haha. Hubungi saya sekiranya anda kenal Muhd Quyyum Abdul Rahman, lahir pada tahun 1988, tinggal di Jementah, Segamat Johor dan bersekolah di SMT Segamat…

8 komen tak puas hati:

Sofia said...

Try search tru FB.......... Macam ada je ....kekeke

f_aRa_aINa989 said...

hang ni..skandal2...haha

ana said...

best ni klu dapat cari balik...tapi jgn letak harapan tggi yg dia masih single hehehehehe

Insan Marhaen said...

ehem.. ehem... Ain dah besar ya...

HEROICzero said...

hehehe... but la iklan kat fb.. =p

good luck =)

♥cutebabygirl♥ said...

hahahaha
nak gelak jap.
dulu ang penah ajaq aku wt sahabat pena ni.
siyes x ley blah bila ingat.
lawak2. hahaha

a kl citizen said...

tak payahlah ain... gi blaja la lagi bagus

jamilah said...

masa sekolah rendah dulu suka benar ada kawan pena..

dah besar rupanya belajar jumpa dalam realiti, belajar satu universiti.