mereka yang tegar

Sunday, March 28, 2010

Nikmat Yang Tak Dinikmati

Selesai aktiviti kayak kelas Kembara Alam. Lega selega-leganya. Dalam pada seronok berkayak, ada perkara yang saya terlepas pandang. Iaitu menjaga hati orang. Hehe, kisahnya semalam saya meninggikan suara pada seorang kawan. Dia merajuk. Dan hari ni dia memerli sikap saya semalam.

 

Ops maaflah tak rasa bersalah pulak. Sebab saya memang selalu begini. Mulut lepas. Isunya, pasal makanan. Makanan yang tak habis dimakan, lalu didermakan pada mulut besar Tong Sam Pah. Dan entri ni bukanlah nak cakap pasal kawan saya yang kecil hati dan merajuk. Tapi mengenai nikmat yang kita tak nikmati, nikmat makan dan nikmat ada makanan.

 

Serasa saya, celik mata saya dan generasi Y yang lain, kebanyakannya memang tak ada masalah dengan makanan. Kalau ada pun masalah, masalah mak masak ayam masak merah, lalu kita membentak mahukan ayam goreng KFC. Masalah ikan goreng terlebih garing, lalu kita hilang selera makan.

 

Masalah kita makan bihun tomyam di kedai makan dan bila dah rasa sesuap, tomyam tu tak kena dengan selera tekak kita, lalu mangkuk tomyam tu ditolak ke tepi. Tak rasa ralat langsung bayar RM4.00 untuk bihun tomyam yang langsung tak dijamah.

 

Saya juga, kerap tak habiskan makanan. Tambah2 kalau nasi bungkus. Kerapkali cuma mampu habiskan setengah, dan setengah yang lain, sedekah pada Tong Sam Pah. Mewah. Terlalu mewah dengan makanan, sampaikan kita lupa pada nikmat makanan.

 

Mungkin kalau kita dah lupa pada nikmat makanan, boleh la tanya pada orang-orang di Negara ini.

 

Zimbabwe.

ada seekor gajah mati. sakit tua.

penduduk sekitar dah jumpa gajah yang mati. wow, gajah! gajah! teriak merekabangkai gajah dikerumuni oleh rakyat yang kelaparan dan kebuluran. bawa pisau dan parang masing-masing.ini lah namanya, "hati kuman sama dicicah. hati gajah sama dilapah". ops ini lapah kulit gajah dulu. ada juga yang bergaduh. berebut. masing-masing lapar.

"tepi! tepi! gajah ini aku yang punya!"yum yum! gajah goreng kunyit, gajah masak rendang, kari gajah, belalai gajah masak lemak cili api, telinga gajah goreng berlada, daging gajah salai. yum yum!

makan besar!dan dalam masa tak sampai 24jam, ini lah hasilnya. ada yang makan terus gajah yang dilapah tu. apa kelas masak-masak dulu! katanya, tak remaja lah makan daging gajah yang dah masak. makan mentah baru lah true black metal.

eh ada kaitan takgaya, mutu, keunggulan.

mamat ini kalau datang Malaysia, agaknya berapa ramai anak gadis Melayu akan terkulai layu di pangkuannya?

heloo, apa ee eee? sekarang ni trend mamat negro lah. tak lama lagi (selang 2-4 generasi), gen orang melayu akan berubah menjadi bertambah sasa, besar, dan gelap menawan.

hasil 'suntikan baka dari Afrika'ni tempat bangkai gajah tadi. tulang pun habis direbut. buat sup tulang!

 

Dan, masih juga ada insan-insan yang mengaku dia lah yang paling malang.

Kononnya, kamu lah yang paling derita. Denyut nadi masih berlagu, dan apakah kita tidak bersyukur?


8 komen tak puas hati:

f_aRa_aINa989 said...

ain, len kali habiskan makanan..air sekali jangan lupa...hehe

p/s: bersyukur dpt mkn walau x sedap mana..

MaMa MoDeN said...

Alhamdulillah.. bersyukur dgn apa yg ada. Belajar mensyukuri nikmat Allah.. Langit tidak selalu cerah

Fiq said...

gilor weh. makang gajoh? wekkk...

alif.nun.ya.nun said...

ermm kalau aku susah nk tgk aku xabeskan mknn...kui3

amirah said...

jum wat gulai gajah muda ...slurpp
hahaha

Insan Marhaen said...

IM masa kecil dulu pernah terbalikkan pinggan makan yang berisi nasi semata-mata protes sebab mak masak lauk tak sedap!

Loqman Hakim said...

cerita yang menarik untuk digambarkan dengan tajuk..tahniah...hi3

♥cutebabygirl♥ said...

mantapppppp!!!
hahahahah~