mereka yang tegar

Saturday, February 16, 2013

ain berpakat dengan mira, culik rubi dan dida bawa mai Penang

meh nyanyi dulu. 'kalau naik feri kena masuk ikut jeti, kalau ramai kawan masuklah ikut jambatan, jumpa hidung mancung bukan semua pelancong, combi anak tanjung anak mami duk jelutong!'

hujung tahun 2012 lepas selesai kenduri Aini Jaafar, saya dengan rakusnya menculik kawan-kawan bawa mai jalan-jalan di Penang.

selama duk ulang-alik dengan jambatan pulau pinang ni, saya tak pernah terfikir pun nak ambil gambar. tapi si Rubi memang orang jakun sejati, semangat dia ambil gambar sepanjang perjalanan atas jambatan penang. hehe.

saya dari awal tak berapa tahu nak bawa kawan-kawan merayap di mana. tambah pula, semua sepakat tak mahu pergi mall dan shopping kompleks. kata mereka, nak pergi tempat yang ada alam semulajadi. padahal sebenarnya tak mau pergi shopping kompleks sebab masing-masing poket kering duit tak ada. haha.

empangan telok bahang. orang penang jati Mira pun tak pernah mai sini. kira okay lah tu dapat tengok empangan telok bahang. 


jeti taman negara penang, telok bahang. tak masuk pun kawasan taman negara sebab dah lewat petang. ajak depa mai jalan atas jeti yang panjang ke tengah laut ni saja. saya sendiri gayat. rasanya dulu kecik-kecik duk berlari-lari ja atas jeti nelayan, tak takut pula. (saya membesar di telok bahang)

berjaya sampai hujung. tengok laut cantik terus hilang gayat.

persiaran gurney. saja duduk ambil gambar sebab tujuan asal nak pergi sarapan di Khaleel nasi kandar.


oleh sebab semua depa meroyan cemburu tengok gambar-gambar saya pergi Bukit Bendera, maka destinasi wajib melawat penang adalah Bukit Bendera.
saya jurugambar tanpa tauliah.

kereta kabel pun laju. tak puas duduk dah sampai atas.


 beratur beli tiket. eh gambar tak ikut susunan rupanya. sengaja letak gambar ni sebab muka dida kelakar.

jurugambar penat ambil gambar. kata jurugambar tapi banyak pula muka saya. jumlah gambar dekat lima ratus snap sepanjang di penang. malas saya nak upload banyak sangat. penuh dengan gambar mira rubi dida duk berposing sakan. nanti kalau mak mertua depa jumpa blog saya, pengsan pula tengok bakal menantu masing-masing.

pemandangan Penang maha sesak dari atas bukit. sebelum ni dua kali saya ke sini tapi tak dapat tengok penang dengan jelas. berkabus.

pesta penang. jalan-jalan & main. mampu main satu game saja, Challenger. pening rasa nak muntah, terus tak berani nak main game lain. kata-kata saya pada depa

"weh kalau lepas ni hangpa paksa aku main benda macam ni lagi, kita putus kawan!", kata saya sambil tahan muntah. eleh masa pi Genting dulu pun cakap ayat lebih kurang jugak. hehe.

mai penang wajib la cuba makanan penang. saya sempat bawa cuba tiga makanan saja.

Chicken Milani with Roti Nan Cheese di Kapitan Gurney.
Pasembor mamak joget-joget di Gurney Drive
Tosai di Kapitan dekat jeti

sengaja letak gambar ini untuk sabotaj rubi. haha.


nota tumit : harap kawan-kawan tak serik datang rumah saya. tiap-tiap waktu makan, kena bawa makan di luar. sapa nak masak? hehe. lagi pun mai penang memang kena cuba makan macam-macam, tempat lain takdak.



Singer-Mundial

sebelum saya belajar menjahit, selalu juga saya tertanya-tanya kenapa tukang jahit sayang gunting serupa sayang nyawa. eleh, gunting saja pun kan, bawa duit lima ringgit dah boleh dapat gunting besar yang baru.


sedar tak sedar, dah cukup setahun sejak saya mendaftar sebagai pelatih di kelas jahitan. setakat ni, saya dah guna tiga gunting.

1. gunting pertama

dapat percuma semasa mendaftar masuk gunting warna pink bersama dengan alat-alat jahit yang lain. pembaris, penetas, kapur jahit, jarum peniti dan jarum jahit, cutter dan pita ukur. masa tu saya cuma kenal jarum dan gunting. tengok kapur tiga segi tu, saya memang jakun. asyik pi asah saja. selama dalam dunia cikgu, kapur bentuk lain. masuk dunia tailor, eh kapur bentuk lain pulak.

sepanjang belajar, saya guna gunting pink ini sahaja. kurang jaga sebab barang percuma (mungkin?). walaupun saya tak begitu berhati-hati menjaga gunting pink ini, alhamdulillah sampai 6bulan tempoh belajar, gunting ni masih tajam dan memuaskan hati. rasanya sebab gunting ini tidak pernah jatuh.

gunting pink ini saya kategorikan sebagai rosak bila adik saya, si Adilah ambil gunting ini dan buat gunting kertas tebal. sejak itu, gunting ini terus tak boleh buat gunting kain. tumpul setumpul-tumpulnya. babai!


2. gunting kedua

gunting jenama singer warna keemasan, 8 inchi. tajam sampai hujung gunting. sedap diguna, hati pun riang. pernah sekali saya cuba gunting beberapa lapis kain tebal, tak lut pula gunting ini.

"cikgu Di! awat takleh potong ni? gunting ni saya jaga elok-elok, tak penah buat gunting kertas pun?"

cikgu Di jeling-jeling gunting warna emas ni, kemudian cakap,

"memang la kak ain oi. tu gunting untuk kerja nipis".

oh, baru tau.


3. gunting ketiga

gunting jenama mundial 8 inchi. dapat percuma sekali dengan geran mesin jahit. berat dan tebal. makcik nori cakap, gunting ni harga RM150. erk? cikgu maiza mengiyakan. dek rasa sayang sebab gunting ini mahal, dua bulan saya perapkan saja dalam kotak. sayang nak guna. hehe.

tapi sejak-sejak saya tahu gunting singer tu cuma untuk gunting lapisan yang nipis, saya terpaksa guna gunting mundial ini untuk kerja-kerja memotong lapisan kain yang tebal. memang memuaskan hati. cuma ketat sikit sebab jarang pakai.

sekarang gunting singer dan gunting mundial ini memang jadi kesayangan saya. betullah, jaga serupa nyawa.


Tuesday, February 05, 2013

cikgu bukan opsyen

teringat kata-kata pengetua SMK Ibrahim masa saya praktikal, opsyen itu sekadar mimpi di siang hari. bila dah posting nanti, tipis harapan dapat mengajar opsyen sendiri. contohnya, opsyen saya Biologi, diminta ajar KH. sekadar contoh.

dek kerana golongan guru adalah pacal hina yang 'saya yang menurut perintah', biasanya cikgu-cikgu akan terima saja apa jua subjek yang diberi. kan cikgu ni multi-tasking dan multi-purpose (dah macam tupperware pulak).

saya agak berkeras tak mahu menjadi cikgu ganti di sekolah-sekolah yang jauh dari rumah sebab takmau redah kesesakan jalan raya dan sia-sia tua atas jalan. sekolah yang jarak sekentut dekat dengan rumah, tak ada kekosongan subjek biologi/sains/matematik.

soal pegawai ppd,

"kamu sekolah almashoor ka dulu?"
"ya saya"
"bahasa arab lulus tak?"
"bahasa arab tinggi dapat B"
"boleh baca jawi?"
"ya, boleh".

"hah, kamu pi sekolah Tanjung Bunga. ada kekosongan guru agama".
"baik encik, takdak masalah", sambil senyum.

senyum dusta semata-mata. padahal degup jantung, salur aorta rasa nak meletup. lima minit lepas persetujuan, rasa nak tolak sebab takut tak mampu. 10 minit lepas tu, rasa nak terima pula sebab terfikir bila dah posting nanti bukannya akan dapat subjek Biologi/Sains pun. 15 minit lepas tu rasa patut tolak sebab takmau rosakkan anak orang dengan pengajaran entah apa-apa. saya bukannya ustazah pun. 25 minit kemudian saya dah ada di rumah, baru balik dari ambil surat lantikan di PPD. gulp!

dalam duk berdakwa-dakwi sama ada nak tolak atau terima tu, sedar-sedar dah sebulan dah pun saya berada di SMK Tanjong Bunga sebagai guru subjek pendidikan islam.

ambil masa juga nak cari rentak mengajar subjek Pendidikan Islam.

moga allah mendidik saya semasa saya berusaha mendidik anak orang.

nota tumit : pelajar panggil Cikgu Ain. rasa segan pula nak guna title ustazah. ostajah boleh laaa! hehe

Monday, February 04, 2013

nyamuk cium tak dosa

baru-baru ini saya dapat berita seorang kawan seBio di UPSI, Hasmalina Hassan kena demam denggi. tiap-tiap kali saya dengar ada kenalan yang kena denggi, mesti saya akan tersenyum. bukan senyum suka sebab orang tu ditimpa musibah. tapi senyum sebab teringat kenangan masa saya kena demam denggi dulu.

dulu? agak lama jugak lah. semasa saya tingkatan lima. lebih kurang dua bulan sebelum SPM (tahun 2006). memang miung-miung la masa jawab SPM dulu, sebab belum sembuh sepenuhnya lagi. oleh sebab cerita sudah lama dan saya ingat-ingat lupa, maka saya nomborkan penceritaan saya.

1. saya ditahan di wad hospital pulau pinang selama dua minggu, termasuk empat hari di ICU.

2. sangat seksa kena demam denggi sebab ujian darah dilakukan setiap hari. bila dah banyak kali buat ujian darah, saya dah tak rasa apa bila nurse mai cucuk lengan ambil darah. siap boleh sembang-sembang lagi. lengan pun serupa lengan penagih dadah, penuh lubang cucuk.

3. masa di ICU, ada lebih kurang 7-10 katil yang ada pesakit. cuma saya seorang saja pesakit yang boleh bercakap-cakap. pesakit lain yang ada di ICU semuanya koma. ada yang berbalut hampir seluruh badan. seram bila dengar mesin denyutan jantung tu berbunyi panjang tanpa jeda. titttttttt........... lepas tu bleh dengar doktor dan nurse kecoh-kecoh di katil tu.  eh, dah meninggal. sepanjang dua minggu di wad, rasanya ada tiga kematian di katil sebelah saya.

4. masa di ICU agak seronok sebab katilnya ada suis untuk laraskan ketinggian. jakun lah saya asyik duk memicit suis tu, sampai kena marah baru saya berhenti main suis di katil. lepas tu boleh minta TV. gigih nurse pelatih usung TV atas meja yang ada roda supaya saya boleh tonton. haha. nak berak kencing pun nurse mai tadah mangkuk. haha. tapi masa tu saya tahan berak sebab tak sanggup nak berak sambil baring. kui3.

5. masa di wad biasa, dek demam yang terlampau panas, sekumpulan nurse lap-lapkan badan saya untuk turunkan suhu badan. depa tanggalkan baju hospital, lapik selimut dan lap seluruh badan termasuk di tempat-tempat sulit. sebelum tu, nurse dah tarik tabir untuk halang pesakit katil lain dari skodeng saya lah. masa tu saya sedar tak sedar saja, sebab rasa tak daya nak buka mata. tapi tahu dan dengar apa yang berlaku. bila keluar wad dan kembali ke sekolah, saya ceritakan pada kawan-kawan. siap cakap, "weh, aku rasa macam dicabul". mujur la masa tu badan pun tak berapa nak wanita sangat. sekeping ja. wakakaka!

6. berat badan saya semasa di tingkatan 5, adalah 35kg. lepas keluar hospital, berat saya turun sampai 25kg sahaja. dah macam cicak dah. kurus kering. hari pertama saya ke sekolah selepas sembuh dari denggi, saya kena tahan dengan pengawas sekolah sebab pakai tudung dengan kerongsang (peraturan SMKA (P) AlMashoor, kerongsang adalah barang haram). apa nak buat, terpaksa pakai kerongsang sebab tudung sekolah sangat-sangat longgar.

7. sepanjang dua minggu di wad, dua orang kawan kelas yang boleh dikatakan setiap hari mai melawat saya selepas habis waktu sekolah adalah Munirah Haji Sultan dan Shahdatul Amira. padahal saya bukanlah baik sangat dengan kedua-dua mereka. saya selalu cari pasal dengan Shahdatul sebab dia Ketua Tingkatan lepas tu dia suka berleter meja saya semak, saya tak hantar homework dan lain-lain kesalahan. keh3. saya juga suka cari pasal dengan Munirah sebab saya rasa dia tak normal bila dapat markah Add Maths 95% ke atas. dah la pernah dapat 99%. haloo! orang normal biasanya gagal la subjek tu. muahaha! contohnya saya.

8. rasa terharu dan disayangi bila hampir semua kawan setingkatan mai melawat di hospital. penuh wad dengan budak berbaju sekolah. haha. saya ingat lagi, Haziela Hamid menangis masa tengok saya di wad. sedih katanya bila tengok keadaan saya masa tu.

9. bila saya dah kembali bersekolah, ada kawan-kawan yang cerita satu perkara lucu (sekarang rasa lucu. masa kejadian, berderau darah). elok saja saya dimasukkan di ICU untuk rawatan lanjut, pihak sekolah buat pengumuman ke semua kelas di sekolah. pengumuman kurang lebih berbunyi begini. "marilah sama-sama kita sedekahkan al-fatihah kepada pelajar kelas 5 Melur, Nurul Ain Fathihah"...bzzz ngeonggg eonggg bzzzzz. elok sebut nama saya, PA sistem bermasalah. ramai yang ingat saya dah al-marhumah. tak lama lepas tu baru la diumumkan semula yang saya dimasukkan ke ICU. alhamdulillah, masih bernyawa.

10. saya hampir-hampir kena denggi berdarah. sebab tu kena masuk ICU untuk pemerhatian rapi. doktor cakap, kalau keluar darah dari liang roma, maka tamatlah riwayat. huhu. rasanya masa tu kalau keluar darah dari liang roma pun, saya tak perasan sebab seluruh badan saya dah jadi warna maroon. mulanya bintik-bintik merah, kemudian tompok merah, bila tompok-tompoh merah tu makin besar dan bercantum, jadilah saya bak udang karang.

setakat ini saja perkongsian saya perihal denggi. alhamdulillah diberi nikmat dan peluang sampai hari ni untuk hidup.

Friday, February 01, 2013

ada roommate lelaki tak bermaksud dia gatai.

tapi mereka cuma dah ada suami! (perkataan 'cuma' sengaja digunakan di sini untuk menyedapkan hati sendiri). haha.

tahniah aini dan farhan (15 Disember 2012)

tahniah haziela dan kushairi (12 Disember 2012)

tahniah hasinah dan akmal (1 Disember 2012)

juga pada mira muin dan razak (19 Januari 2013)
saya tiada dalam gambar sebab saya tuan punya kamera. lepas ni dah malas nak bawa kamera dah.


nota tumit : teringat cikgu azah pernah cakap (sekitar dua tahun lepas) kat saya soal kahwin.

"kamu tengok kawan-kawan kawen, kamu pun jangan galak nak kawen muda jugak. orang luar nampak yang indah-indah ja. pasangan tu sendiri yang rasa susah payah dan cabaran perkahwinan"