Wednesday, February 16, 2011

LM

Saya mendaftar di UPSI pada bulan Julai 2008. Ikut perancangan, jika tiada tertangguh sem, terkandas, ulang subjek, saya akan habis belajar pada Mei 2012. Disebabkan saya dan rakan-rakan lain adalah generasi tikus putih, kami akan pergi Latihan Mengajar pada semester 7. Berbeza dari kebiasaan senior-senior terdahulu, LM pada semester akhir, iaitu sem8.

Hujung tahun 2010, ada diwar-warkan perubahan kalender akademik seluruh IPT oleh KPT. Ini bermakna, semester baru yang bermula pada bulan 7 dianjak pada bulan 9, dan semester yang bermula bulan 1, dianjak pada bulan 2. Bagi pelajar junior, saya senior tau, bajet bagus (semester 5 ke bawah), mereka akan habis exam sem ni bulan 5, dan akan kembali ke kampus pada bulan 9. hoho, 4bulan cuti sem! sempat kawen, ahaks!

dan bagi kami sem 6 yang akan pergi LM pula, wujud pertikaian 'takkan nak pi LM bulan 7. nanti mengajar kejab, dah dekat exam'.

jadi, pihak-pihak tertentu di UPSI telah mengarahkan kami pergi LM bulan 5. habis LM terus masuk sem8 pada bulan 9. jadinya kami dah jimat setengah tahun pengajian. Feb2012 dah habis belajar.

Masalahnya, ikutkan takwim, tarikh akhir exam semester ini adalah 30 April. dan, 2 Mei dah mula ROS dan kemudiannya LM. Hoho, kalut la saya dan kawan-kawan mengangkut khazanah pusaka dan sekalian bagai keperluan ke tempat LM.

untungnya dibuat begini adalah ;

1) Praktikal bulan Mei 2011 = posting pada bulan JUN 2012.

2) Praktikal bulan Julai 2011 = posting pada bulan JANUARI 2013


tapi ramai juga tak setuju dengan tarikh LM Mei ini, atas sebab2 yang difikirkan logik oleh kami. Bagi pelajar-pelajar Sains yang Projek Tahun Akhir mereka berkaitan penyelidikan sains bla bla bla yang memerlukan pertapaan di makmal, wujud persoalan bila masa nak buat semua-semua keja tu sebab kami takda senggang masa langsung antara semester.


kedua, masa kami berpraktikal nanti, loan PTPTN akan masuk ke tidak? duit tak ada, tapi aku mahu kawenn (Sweet September), macam mana dengan belanja? nak makan apa? kos LM?.


hehe, apapun, selamat menyiapkan proposal (proposal saya dah jadi pro-pasal) kepada semua rakan seBIO dan semua pelajar sem6..juga selamat berpraktikal.


p/s : saya kesibukan disamping perlu buat-buat sibuk setelah melihat semua orang sekeliling sibuk, jadi kurang kesempatan waktu untuk kerap update. rindu-rinduan ya! hehe

5 komen tak puas hati:

mizz_aainaa said...

xaci!!!!!
huhu~

buzzy said...

LM tu ape? lemak manis? :P

ain fathihah fhm said...

Latihan Mengajar la, buzz buzz.

ain fathihah fhm said...

aci la, aci. aci kat india. hehe

HEROICzero said...

kalau LM, loan stil dpt x? hey gud luck ok? =)