Tuesday, March 13, 2012

yasin dan doa.

1 Mac lepas adalah ulangtahun penubuhan MARA. jadi semua Giatmara, kolej-kolej Mara dan mungkin pejabat Mara juga, diarahkan membuat bacaan yasin sempena tarikh itu.

sekitar jam 9 pagi, semua pelatih FND (fashion&dressmaking) dan pelatih kursus komputer diminta turun ke bengkel bakery. pelatih kursus bakery dah siap susun kerusi untuk mereka duduk. eh untuk mereka saja. jadi kena naik semula ambil kerusi. majlis bacaan yasin diadakan di situ (bengkel bakery). jumlah kesemua pelatih ketiga-tiga kursus kurang lebih 50 orang.

sempat saya mengusik rafidah,

"hah rafidah, hang mai duduk sebelah aku. boleh hang ajar aku baca yasin"

rafidah membalas,

"hala boleh. baca yasin senang ja. aku tau"

cikgu komputer (perempuan sekitar usia 30an) membuka majlis dan memberitahu kenapa bacaan yasin itu diadakan. seorang pelajar lelaki mengambil tempat sebagai imam untuk bacaan yasin pada pagi itu.

selesai yasin, cikgu meminta seorang pelajar lelaki membaca doa yasin.

"takmau cikgu. saya tak reti baca"

"takboleh takboleh. tok guru mengaji saya ajar baca yasin ja. dia tak ajar baca doa pun"

"haii, takmau cikgu. saya taktau baca bahasa jawi"


hampir 5 minit. masih belum ada sesiapa pelatih lelaki yang sukarela mau membaca doa. dipaksa pun takmau, sukarela apatah lagi.

cikgu masih kelihatan memaksa mana-mana pelatih lelaki untuk mengetuai bacaan doa. sungguh-sungguh depa takmau. mungkin bosan dengan penolakan mereka, cikgu cakap pada semua,

"haa yang perempuan. sapa volunteer nak baca doa?"

entah apa yang berlaku, saya kira psikomotor saya bertindak tidak seiring. sedar-sedar ja tangan saya dah diangkat ke atas.

sedar satu kesilapan. saya tak pernah mengetuai baca doa yasin pun. selama ni biasa duk aminkan orang lain duk baca doa yasin saja.

gulp.

"hah kamu. terima kasih. kamu baca ya"

"eh cikgu, tak apa ka perempuan yang baca? lelaki ada". halus, saya cuba menolak. padahal tadi tangan saya yang diangkat tinggi.

belum sempat cikgu menjawab, pelatih lelaki ramai-ramai menjawab,

"tak apa aih kak. takpa, takpa. kami suka akak nak baca"

dalam gugup, saya membaca doa tu. ada bahagian yang lancar. pasti juga banyak bahagian yang tergagap-gagap dan sangkut-sangkut bacaan doanya.

entah badi apa, suara saya automatik jadi kuat. rasanya satu bengkel boleh dengar suara saya dengan jelas, termasuk bahagian-bahagian yang salah dan gagap baca.

semasa membaca, telinga saya dapat menangkap suara pelatih lelaki yang terkekeh-kekeh mengetawakan saya.

ciss!!!

1 komen tak puas hati:

UniMeOw said...

eleh,,ada ati gelakkan org..

spatotnya depa 2 malu taw pompuan yg baca,,haihhh~