mereka yang tegar

Tuesday, March 13, 2012

cakap mak

satu petang, saya meluangkan masa menziarahi rumah seorang kawan di giatmara. saya kebosanan di rumah. dalam masa sama juga berhajat nak kenal kawan itu lebih rapat.

petangnya, saya cuma melepak di depan pintu rumahnya, sambil berbual dengan ibu kawan itu dan jiran-jiran sebelah rumah.

masa magrib, saya tumpang solat di tingkat atas rumahnya. lepas solat ibunya suruh makan. oh, bab makan, usah dirisaukan. saya melaju saya mencedok sendiri mee goreng yang dihidangkan.

sambil makan, saya melayan ibunya berbual. topik utama dah tentu lah mengenai kelas jahitan kami di giatmara.

ibu : kelas menjahit macam mana? susah tak?

saya : boleh tahan susah la. asyik salah jahit ja. hehe.

anak : susah. cikgu garang. ala kak ain ni, cakap ja susah, tapi kak ain punya keja lagi cepat siap dari kami (kami=saya)
ibu : awatnya?

anak : yala. kami baru jahit badan, kak ain boleh siap dua helai blaus dah.

ibu : awat dia siap, hang tak siap?

anak : ala kak ain cepat tangkap cikgu ajar. tu yang akak siap cepat.

saya : kena rajin pi tanya cikgu, nanti cikgu ajar la bagi reti, kan.

ibu : hang memang bodo. dari dulu hang memang bodo. satu apa pun hang tak reti. anak tak guna. (menjeling)

gulp. saya terkedu. dah tak tahu nak membalas apa. cuma senyum dalam kesal. seingat saya, tak pernah mama saya cakap anak macam tu. kalau mama terlepas menggunakan perkataan-perkataan tak elok semasa marah, baba akan tegur mama. saya tak tahu nak bayangkan apa yang kawan tu rasa dalam hati. atau mungkin dah terbiasa barangkali.

kata-kata mak tu doa.


*kisah di atas ini, benar-benar terjadi cuma saya ubah sikit supaya tak menyentuh sensitiviti mana-mana pihak. mana la tau orang yang terlibat tu terjumpa blog saya.

1 komen tak puas hati:

Anonymous said...

tak guna jadi seorang ibu kalau tak pandai hargai 'rezeki' yang Allah beri.kalau anak tak guna,ibunya lebih-lebih lagi tak guna sebab anak tu datang dari dia jugak