mereka yang tegar

Monday, March 05, 2012

kemaluan besar jatuh

saya rasa macam memang jarang saya update blog sekarang ni. taktahu kenapa. mungkin sibuk. mungkin letih. sibuk dengan kelas menjahit. juga letih dengan kelas menjahit. seharian di kelas, balik pukul 6 petang. saya kemengahan. rasa seperti bayi pula bila hari-hari masuk tidur pukul 9. hehe.

ada banyak perkara mau dikongsikan. tapi dek kekangan masa dan penyakit mim alif las, malas..saya kurang mood nak update blog sekerap dulu. ada siapa rindu? (senyum)

hari khamis dua minggu lepas.. ya, khamis dua minggu lepas. hal lama. cuma saya menunggu kemaluan malu hilang, baru saya berani menulis di sini.

pagi khamis pada hari kejadian, saya terlebih rajin bersiap awal pergi ke kelas giatmara. malas mau iron seluar slek, saya capai saja skirt labuh warna hitam berbunga putih, saya padankan dengan blaus putih kosong, paras pinggul. siap berbaju, saya kemalasan juga mau seterika tudung, maka saya capai saja selendang hitam putih yang juga. pasti sama, tak perlu seterika. haha. jadi tema saya hari itu adalah hitam putih, ataupun tema taik cicak. pagi-pagi tengok cermin, saya senyum. eh comei jugak aku ni.

seperti biasa di giatmara bukit bendera, pagi-pagi jam 8 ada perhimpunan pagi. rutin : panggil nama seorang demi seorang, semak kehadiran, nyanyi lagu Negaraku, bacaan doa, dan bacaan tafsir quran. habis perhimpunan, saya terus ambil kunci skuter, mau pergi sarapan.

(rutin saya juga setiap pagi, lepas perhimpunan pagi saya akan terus pergi sarapan di gerai makan berdekatan, kedai roti canai berhadapan dengan apartmen azuria, tanjung bungah. hari-hari sarapan yang sama : roti canai sekeping, kuah banjir. roti bakar satu set + telur separuh masak dua biji = roti dangdut. nasi lemak sebungkus. dan teh tarik.)

semasa saya melangkah mau turun ke skuter, seorang rakan sekelas giatmara menyapa,

"kak ain. nak pi mana?"

"macam biasa. nak pi sarapan."

"lapaq. nak ikut boleh?"

"jom"

biasanya saya seorang. hari itu berteman. sayangnya bila menuju ke gerai biasa saya kunjungi, gerai tu tutup. disebabkan sederet di jalan itu banyak kedai makan, saya terus saja menuju ke kedai makan seterusnya.

"jom azfa. kita makan"

selesai mengambil makanan dan memesan minuman, saya dan azfa duduk di meja dan makan. hampir setengah pinggan mee goreng saya habiskan, seorang wanita sekitar usia 40an datang menyapa di meja makan kami.

"assalamuaikum. adik ni keja mana?"

saya memandang azfa. azfa memandang saya. senyum.

"ya, salam. kami duk belajaq lagi. giatmara depan ni"

"ooo. ambil kelas apa? bakery ka?"

"dak. kami dua orang amik jahitan"

"oh haa laa.. baguih la muda-muda mau belajaq menjahit"

kurang lebih 5minit berbual, makcik tadi meminta diri dari meja kami. semasa menghabiskan makanan, saya perasan, makcik tu banyak memandang ke arah kami sambil melemparkan senyuman.

azfa seakan berbisik pada saya,

"kak ain, makcik ni asyik senyum ja. saya dah tak larat nak senyum balik."

"tu la. pelik makcik ni kan."

"dia pekenan kat kak ain kot"

"iskk, merepek. tapi kalau anak laki dia hensem, boleh jugak. haha"

"entah-entah dia nak bagi kak ain kat laki dia.

"iskk, merepek. tapi kalau laki dia tauke balak, boleh jugak. haha"

"awat dengan makcik ni hah, kak ain. pelik la cara dia tengok kita. dia senyum pelik. macam nak habaq sesuatu ja"

"makcik ni ada butik kot. dia nak ambik kita keja kot. kita kan belajar menjahit"

selesai sarapan, kami balik ke giatmara. saya meneruskan kerja-kerja semalam. kononnya tekun membuat blaus. dalam sibuk duk siapkan ujian amali membuat blaus, sempat lagi saya menyakat rafidah. dalam sakat, saya tolong rafidah jahit tepi. masa tu jam kurang lebih pukul 11pagi.

semasa saya duduk menjahit kain blaus rafidah di meja jahit tepi di sudut hadapan bengkel, tiba-tiba syarifah menegur saya,

"eh kak ain. awat dengan kain kak ain tu?"

"sat sat. nak habiskan ni sikit lagi"

siap jahit, saya memanggung kepala.

"awat syarifah?"

"tu kain kak ain kat betis. koyak"

pantas saya bangun dari bangku bulat itu, saya berdiri. saya menunduk memandang bawah.

"alamak, kain ni koyak masa bila? haha, sat nak jahit balik la."

dalam terkejut, saya masih ketawa. sambil memusing-musingkan badan dan membiarkan skirt labuh yang saya pakai jadi kembang-kembang. tiba-tiba jari saya terasa sesuatu.

"weii! syarifah! ada lagi satu koyak! kat bontot wei!!", spontan. saya menjerit. kali ini betul-betul panik. saya periksa lubang yang koyak  sebesar silin 20sen itu. betul-betul di bahagian bawah punggung. pasti, tidak nampak seluar dalam, tapi nampak paha dari bahagian yang koyak.

pucat muka saya. gulp. tiba-tiba azfa menjerit,

"kak ain!! patut la tadi makcik tu tengok kita semacam! dia tengok kak ain!!!"

"arghhh, wei maluuuu!"

dalam ketawa campur terkejut campur malu campur rasa kemaluan jatuh, saya cepat-cepat meminjam seluar aida, tukar kain dengan seluar. dan terus jahit bahagian kain yang koyak tu.

habis ketawa, saya pergi menceritakan apa yang berlaku pada cikgu Lan.

"hahahaha. teruk hang ni, no'en (nama panggilan saya oleh cikgu Lan. Nurul Ain --> Nor Ain --> No'en). amik kelas jahitan, tapi kain sendiri carik. buat malu aku ja!"

"mana nak tau, cikgu. bukan saya sengaja nak pi tunjuk paha kat orang."

"takpala, rezeki dia la ni. hang tau tak apa moral of the story, no'en?"

"erm, pakai baju labuh." saya menjawab sebab memang blaus yang saya pakai hari itu tidak labuh ke bawah punggung.

"salah."

"erm, pakai simeh (kain dalam)."

"salah."

"laa, habis tu?"

"hang toksah duk perasan lawa! haha"


5 komen tak puas hati:

Mas said...

gila memalukan.. hang patut pindah negeri weh..

greenveined said...

ahahahah...lawak la kak ain kisah ni..gelak plak saya sorg2 kat sni...kehkehkeh

wanie_mn said...

MALUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUnyeeee!!!!
HAHAHAHAHAHAHHA~
saya taktau klu saya kat tmpt akk.

Nyamuk Terbang said...

ok trsgt malu

❖ FS ❖ said...

Ahahahahaha kelakar . xD