Saturday, October 15, 2011

kedekut? jom sedekah

ramai orang tahu, tapi mungkin belum ramai yang benar-benar faham. berat mata memandang berat lagi bahu memikul. benar, bercakap itu mudah. modal air liur saja. nak melakukan apa yang dicakapkan itu, payah.

jujurnya saya sebagai manusia, saya masih payah nak terima sesetengah perkara yang berlaku dalam hidup. dan normalnya saya sebagai manusia, ada masa-masa tertentu, saya akan merungut dan meluahkan rasa tidak puas hati atas apa yang berlaku.

biasanya orang di sekeliling akan menasihat,

'ikhlaskan hati untuk terima, ain'

'redha ya sayang'

ya, saya terima nasihat itu. belajar untuk ikhlaskan hati. tapi tak ada siapa pula yang bagitau saya macam mana nak ikhlaskan hati tu.

jadi saya ambil keputusan, saya nak membanyakkan sedekah untuk mengikhlaskan hati. sedekah tu, boleh juga bukan dalam bentuk wang ringgit. tenaga. perhatian. idea.


pernah juga saya merajinkan diri menyediakan juadah ringkas dan dibawa ke kelas untuk dikongsi dengan kawan. alhamdulillah. baru saya rasa seronok jamu orang makan dan buat orang lain gembira.

rupanya, untuk capai kegembiraan, kita tak perlu pun harapkan sangat orang lain datang dan buat kita gembira. bila kita cuba menggembirakan orang, rasa gembira yang kita rasa adalah berlipat ganda dari orang yang kita tolong itu.

apapun, saya masih dalam proses belajar sedekah. info tambahan yang saya dapat daripada Amal baru-baru ini, tiga keadaan paling afdal untuk bersedekah,

1. masa banyak duit
2. masa takda duit
3. masa tengah rasa kedekut

jadi, sapa-sapa yang rasa diri tengah kedekut tu, perbanyakkanlah sedekah. disamping tu, kita belajar untuk ikhlaskan hati dan berlapang dada.

1 komen tak puas hati:

Nabilah Najmuddin said...

apabila menasihati diri sendiri itu sebenarnya tak semudah menasihati orang lain...