mereka yang tegar

Monday, October 17, 2011

menDABDAkan diri

saya mau cerita pasal dabda. apa ini ya? siapa tau sila klik tanda X di sudut atas kanan skrin. ngeh ngeh ngeh. kalau dah tau, sudah. ini untuk siapa yang taktau apa itu dabda.

dabda ini adalah akronim kepada teori yang dikemukakan oleh Elisabeth Kubler-Ross, iaitu berkenaan dengan lima peringkat menghadapi kematian/kehilangan. suka saya ingatkan, lima peringkat dalam teori dabda ini akan diceritakan semula dengan gaya bebas oleh si comel ain fathihah, sesuai dengan kefahaman dan situasi saya.

DABDA

D-denial
A-anger
B-bargaining
D-depression
A-acceptance

disebabkan si pencerita belum pernah mati mahupun berhadapan dengan kematian orang tersayang, saya akan menjelaskan teori ini dari sudut pandang seorang anak yang menghadapi perceraian ibu bapa. iyalah, dekat di hati kan.

Fasa 1 : Denial (penafian)

apabila seorang anak menerima berita dan berhadapan dengan perceraian ibu bapa, perkara pertama yang akan muncul di kepalanya adalah,

"eh, betul ke ni?"
"isk, takkan kot. bukan aku. bukan mak bapak aku yang bercerai"

begitu juga apabila berhadapan dengan kematian ataupun kehilangan, sesiapapun akan cenderung menafikan apa yang berlaku.


Fasa 2 : Anger (marah)

pernyataan 'bukan aku' seterusnya akan berubah kepada 'kenapa?'

"kenapa jadi macam ni kat aku?"

"apa yang tak kena selama ni? macam mana boleh jadi kat aku?"

"kenapa mak bapak aku? kenapa bukan mak bapak orang lain? tak adil!"
persoalan-persoalan yang bermain di fikiran lama-kelamaan akan menimbulkan rasa marah dan tidak puas hati. malah mungkin jika tidak dikawal akan menimbulkan rasa dendam dan benci.


Fasa 3 : Bargaining (tawar-menawar)


fasa ini lebih melibat diri si anak terus kepada tuhan.

"ya tuhan, Kau kembalikanlah situasi famili aku macam dulu. aku janji aku akan jadi anak baik"

"ya tuhan, kalau semua jadi balik macam asal, aku janji takkan melawan cakap mak ayah dah."

"ya tuhan, Kau kembalikanlah kebahagiaan yang pernah aku rasa dulu. aku janji aku takkan tinggal solat, takkan menipu, aku akan selalu buat baik pada semua orang"


Fasa 4 : Depression (kemurungan)

beban perasaan, seribu tanda tanya dan begitu banyak permintaan yang bermain di hati akan membawa kepada kemurungan. selain tu, mungkin juga si anak akan cenderung untuk memberontak.

memberontak, jadi kasar. kuat melawan. bahasa pertuturan kasar. perlakuan kasar.
biasanya, budak-budak yang stress, dia akan gigit kuku.

yap, budak kecil yang menggigit kuku adalah petanda dia sedang dalam kemurungan. tapi dah sebab dia kecik kan, mana la reti nak bagitau dan luah perasaan. orang dewasa di sekeliling, sila prihatin.


Fasa 5 : Acceptance (penerimaan)

setelah empat peringkat di atas dapat dilalui tanpa bunuh diri mahupun mati dilanggar lori, seseorang yang menghadapi kematian/kehilangan akan mula menerima apa yang terjadi.

"tak apalah. asalkan dua-dua mak bapak aku hidup lagi."

"sekurang-kurangnya aku masih ada mak bapak walaupun depa dah tak serumah"

"syukur aku ada adik beradik. hubungan suami isteri boleh putus, tapi hubungan mak ayah dengan anak-anak takkan putus sampai bila-bila".


nota tumit : saya? erm, a long journey to go before stage 5. its hurt. aww.

7 komen tak puas hati:

HEROICzero said...

this is so true . seriously !

UniMeOw said...

sementara nak sampai stage 5,,bukan senang!

tapi xpe,,idop mesti diteruskan! >_<

azahrohaizah said...

Saya suka sangat info ni cikgu,
hehe
All the best syg

Mas said...

its so true..

aku first time dgr teori ni ms tgk drama grey's anatomy..

ye, sumber info aku adalah tv.. haha

Hami Asraff said...

Rajin buat research :)

IMANSHAH said...

ilmu baru....dabda dabda

IMANSHAH said...

selamat malam