mereka yang tegar

Thursday, April 08, 2010

Sayangku F.

Kata orang, jodoh pertemuan ajal maut bukan di tangan kita, tapi di tangan DIA. Semolek mungkin, saya cuba merancang. Apapun matlamat tetap tidak menghalalkan cara. Ada yang tak kena dengan caranya, mungkin.

 

Perjumpaan/meeting/dating Kali terakhir saya berjumpa dia, pada **/**/****. Kami duduk makan waffle di McD. Saya makan waffle coklat+butter comot, dia gelakkan. Saya tergolek jatuh kerusi, tambah sakan dia gelakkan. Saya buat ayam terpelanting dari pinggan, pun dia gelakkan. Beginilah saya, gadis cemerkap. Dia tak kisah. Seadanya dia menerima saya di hatinya.

 

Tapi, langit tak seharian akan cerah menerangi. Pelangi tak muncul sepanjang hari. Bulan bintang tak bersinar terang sepanjang tahun. (ayat klise tapi saya tetap nak tulis).

 

Sungguh, salah saya. Masa tu, lepas habis makan waffle, saya bangun menuju ke sinki untuk basuh tangan. Handbag saya tinggalkan bersama dia. Dan masa itu juga, HP saya berbunyi. Dia membuka beg saya untuk ambil HP.

 

Dan entah macam mana dia tertengok dompet saya yang terbuka dalam beg itu. Dompet yang sangat rahsia. Tidak saya dedahkan pada sesiapa. Gambar seseorang. Seorang pemilik senyuman manis bergula. Lepas saya kembali ke meja itu, dia bertanya sinis…

 

“tadi HP ain bunyi. Abang ambilkan”

 

“oh, yeka. TQ”

 

“….dan abang ternampak gambar lelaki dalam dompet ain.”

 

“hah? Kenapa abang pandai-pandai buka dompet ain?”

 

Tanpa mengendahkan omelan saya, dia terus bertanya. Serius. Suasana yang mula tegang.

“siapa tu?”

 

“siapa?” saya tertanya kembali. Dengan muka tidak bersalah.

 

“gambar siapa yang ain simpan dalam dompet?”

 

“oh, itu abang angkat ain”

 

“logik ke simpan gambar abang angkat dalam dompet?”

 

“logik”

(masih dengan muka tiada perasaan)

 

“ain jangan nak tipu abang! Orang tak letak gambar abang angkat dalam dompet saja-saja. Gambar abang takda pun, kenapa kena ada gambar abang angkat ain tu?”

(dia bercakap dengan suara kian meninggi. Muka tegang. Suara bergetar menahan amarah)

 

“apa ni cakap nak marah-marah ain ni! Cemburu?”

 

“mesti lah!”

 

Saya cuba menerangkan,

 

“ain letak gambar dia saja-saja. Ain tak letak gambar abang sebab abang sentiasa di hati ain. Tak perlu letak gambar dalam dompet”

 

“ahh, alasan!”

 

Dan, dua-dua diam membisu. Tiada kata. Jiwa yang menjauh. Lalu berkumandanglah lagu Yang daripada Wali Band

 

Yang.. Coba kau jujur padaku

Yang.. Foto siapa di dompetmu

Yang… Kok kamu diam begitu

Sayang jawab atau aku pergi sayang

 

#

Aku tak mau bicara

Sebelum kau cerita semua

Apa maumu, siapa dirinya

Tak betah bila ada yang lain

Jangan hubungi ku lagi

Ini bisa jadi yang terakhir

Aku ngerti kamu

Kau tak ngerti aku

Sekarang atau tak selamanya

 

Yang.. Jangan kira ku tak tahu

Yang.. Tak mudah kau bodohi ku

Yang… Tolong dengarkanlah aku

Tapi sayang

Masih pantaskah kau kupanggil sayang

 

Back to #

 

Salahmu mau bicara

Dan ku akan cerita semua

Apa mauku, siapa dirinya

Karna memang tak ada yang lain

Terus hubungiku lagi

Jangan bilang ini yang terakhir

Aku ngerti kamu

Kamu ngerti aku

Aku sayang kamu selamanya

 

Tadaaa! Agaknya inilah situasinya yang dihadapi oleh penulis lirik lagu ni. Haha. Cerita ain-abang di atas adalah rekaan semata-mata sebab saya agak tertarik dengan lagu Yang ni.

 

Short, simple & sweet.

 

Motif entri adalah untuk menjawab tag Fawez.

 

Jom!

 

Siapakah diri anda di rumah?

*Anak manja

*Kakak yang suka buli

*Tukang makan

 

Siapakah diri anda di samping rakan?

I’m nobody

nobody

nobody

 

5 benda yang anda idamkan tapi masih belum tercapai :

*kamera digital

*anak patung itik

*printer Laser-shot

*novel Salina

*Milenia Muslim & Mastika percuma selama masih belajar

 

Siapakah nama pasangan anda?

*pasangan makmal – Wan Nur Sakinah

*Pasangan sebilik – masih tiada (tunggu sem depan)

 

 

Ceritakan 5 perkara yg paling anda suka tentang pasangan anda :

 

Wan Nur Sakinah :

1.suka senyum.

2.buat kerja cepat.

3.selalu gesa saya siapkan report cepat-cepat. Alhamdulillah tiada lab report yang tertangguh.

4.tak kisah dengan sikap merapu saya

5.dengan selamba akan cakap “woi ain, semaknya bilik. Cepat kemas” bila dia datang bilik saya untuk buat kerja.

 

Bilakah tarikh anda berpasangan?

*Awal semester 4

 

Apakah kenangan pahit anda bersama pasangan anda?

*Kami pecahkan burrete makmal. Tapi rasa bangga pun ada sebab bukan selalu boleh pecahkan alat radas makmal

 

Lagu tema cinta anda :

*Kerjalah la la la

 

Apa perubahan yg ingin anda lihat dari pasangan anda?

*moga bertukar dari status Cik kepada Puan secepatnya.

 

8 perkara mengenai saya (yang orang cakap)

Pelik, sombong, poyo, gedik, pendiam, mulut bising, suka buli Afieda, berani, outspoken & jalan laju!

(hah, amik 10. Ada yang kontra sebab lain orang lain komennya)

15 komen tak puas hati:

f_aRa_aINa989 said...

ain, kini ku merindui Sayangku H..=(

amirah said...

hg pelik tang mn?

ninim said...

hurm

pernah rasa makan penumbuk~~

F.Aminurrashidd said...

hahahahahaaaa... ko citer sal pasangan makmal ko per kess?? adoii adoii.. tag aku leh diputar belit.. hish..

jAuh hAti said...

ain jalan laju?????

tipuuuu!!!!

ain jln lmbttt ahh..mcm itik..

'_'

ain fathihah said...

aina, rilek2. kontrol hormon. cik abg jauh. haha

mira, 2la aku pn xtau. ada la yg ckp aku pelik. tang perangai kot

ain fathihah said...

kak eni, awat ni hg marah aku ni. huhu

Fawez, hg tak konsepkan pn pasangan apa, ok? so, lab partner pn boleh.

ain fathihah said...

amal, yg komen aku jalan laju tu mybe jalan dia lg slow dr aku. haha. wei, kt sini aku jalan laju lah. hg tu jalan mcm kilat, 2yg hg rsa aku slow tu

jAuh hAti said...

erghh transformasi tlah brlaku..dlulu hg jln lmbt,ak laju,,skrg hg xtau..hg laju..ak plak lmbt..haha..campuq ngan membe2 yg lenggang2..xleh dah nk wat kilat..haha

Kulat said...

hahahaha..

moon said...

waaa....aku sangat suka lagu nih..
walopon cam xdak kena mengena ngan idop aku...lalala~~~ :)

.::WaNiE::. said...

aiseymann, ingatkan kejadian betul tadi :p

soffya cik bulan said...

hehe.mmg tk puas ahti cikgu ni..sebab baca cerita tipu.hohohoho

okay, ain.jgn kuat sgt berblog.pergi buat kerja sekolah..haiyo...:P

MaMa MoDeN said...

ehem ehem citer ain&abang tu bikan citer sebenar ker?... macam pernah dgr jer citer tulah....

iera aqila said...

aww. comel sangat :)