Thursday, November 12, 2020

Budak lompat apa kabaq?



Masa tu takfaham pun kenapa kawan-kawan darjah 3 elok ja naik darjah 4. Tapi diri sendiri kena masuk kelas darjah 5.. dah la saya jadi murid pertama, satu-satunya dan murid terakhir SK Telok Bahang yg lulus PTS dan berjaya lompat kelas. Batch sebelum tu takdak, batch selepas pun takdak sapa yg lulus PTS.


Masa tu rasa tak best sebab tak merasa buat buku skrap dan folio macam kawan2 yang masuk darjah 4. Masuk darjah 5 terus kena cover jugak silibus darjah 4 laju-laju.


Cuti sekolah hujung tahun masa darjah 3 tu, Baba suruh pi rumah cikgu Zaiton Esahak, belajar matematik darjah 4. Memang lekat la dalam memori, banyak kali duk kayuh basikal dari rumah kat kampung belakang masjid telok bahang, pi rumah cikgu Ton di kampung telok awak. Sabar ja cikgu Ton ajar matematik secara one-to-one. Cikgu Ton selalu sebut Fatehah ni otak cerdik dan terang hati. Kih3. Bangga sat.


Ada jugak sebenarnya memori takbest pasal kejayaan lompat kelas ni. Taktahu ni kira nasib baik ka nasib malang, disebabkan saya belajar di sekolah yang sama dgn sekolah Baba mengajar, maka banyak jugak dengar komen-komen negatif. Biasalah anak cikgu, ramai budak memang taksuka dengan anak cikgu. Muahaha. Tak sure depa taksuka aku ka, atau taksuka pak aku so tempias kena kat aku?


Kawan2 baru masa darjah 5 tu ada yang selalu cakap, saya lompat kelas sebab pak sendiri bagi jawapan masa ujian PTS. Ada jugak yang cakap pak dia jawabkan untuk dia. Bila pi kedai runcit beli barang, jumpa ntah sapa makcik mana tak kenai, dengar makcik tu cakap, 'ooo ni ka anak ustak rashdan yang lompat kelas tu? Boleh la lompat pasai pak dia bagi jawapan'. Kita ni budak kecik, mana la reti menjawab lagi masa tu. Nangis ja la sorang2 dan takpernah cerita pun kat Baba atau Mama.


Bila dah masuk kelas darjah 5 tu, saya rasa biasa ja. Takda lah rasa ketinggalan sangat atau rasa mudah sangat belajar. Kena usaha kuat jugak. Ingat lagi, peperiksaan pertama masa darjah 5 tu, dapat nombor 7 dalam kelas. Frust tertunggeng sebab dah biasa dapat nombor 1-3 ja sebelum tu. Muahahaha padahal okey sangat dah la nombor 7 tu oii.

Saja tulis panjang2 sebab teringat kenangan lompat kelas. Tiba-tiba ja ramai rakan fb share pasal peperiksaan tahap satu hari ni. Kita pun join sekaki.

Ok babaiii

tiba-tiba dah habis sesi sekolah 2020

 it's a wrap. bye sekolah sesi 2020, half cooked. kita sambung PdP dari rumah pulak. Mencabar sungguh la tahun ni. Tiba-tiba teringat lirik lagu minggu koperasi, 'wawasan dua puluh dua puluh, kita tidak akan mengeluh'. Huhu la ni bukan takat mengeluh dah, dah ramai yang 'oh dengarlah, jeritan batinku' ini. 


Semoga semua kawan-kawan dikuatkan hati, ditabahkan emosi nak menghabiskan tahun 2020 seterusnya 2021 yang makin mencabar. Stay safe, everyone!

Sunday, July 26, 2020

Luqman


Luqman bin Fadzil Hilmi, the bossy baby.

Saya mengajar sesi petang di sekolah sekarang. Jadi pagi hari cuma ada kami berdua di rumah. Muhammad pi tadika. Luqman lah kawan bergaduh ibu. Kadang ibu menang, kadang Luqman menang.

Luqman ni, gelagatnya seringkali mencuit hati. Tapi kerap juga buat kami suami isteri tepuk dahi. Kuat mengamuk dan menangis bila kehendak tak dituruti. Kuat memaksa. Suka menyakat Muhammad. Tapi bila dia tidur, rasa sunyi sangat hidup ni.

Ibu anak dua


Amboiii, kekok aih nak menulis kat sini. Sungguh dah terlupa langsung kewujudan blog ni. Mungkin sekarang dah takdak masa nak merapu meraban di blogspot.

Asyik main whatsapp status ja pun.

Update ringkas.

Sekarang dah jadi ibu anak dua.
Muhammad 5tahun 6bulan,
Luqman 2tahun 6bulan.

Suami? Muahaha, pakcik tersebut la weii.. Fadzil Hilmi.

Rezeki hujung tahun 2019 lulus pertukaran ke Kedah. Dapat pindah duduk rumah kami setelah dua tahun dapat kunci. La ni che' jadi oghang Qodahh uitt..

Cakk!

Tiba-tiba teringat pernah ada blog. Saja update main-main sebab kat sini dah takda sapa-sapa baca. Kekeke

Tuesday, August 04, 2015

kemaskini

berhabuk. menulis blog mungkin sudah tidak 'in' lagi sekarang. atau saya yang sudah bosan dengan alam maya. masih di facebook sesekali muncul. itu lah sahaja. buka emel pun atas urusan kerja.

cepat masa berlalu. ini saya terasa mahu menulis kemaskini perkembangan terkini saya. entah siapa yang akan baca. haha.

1. alhamdulillah sudah ada roommate lelaki, booked 20 Disember 2013. majlis nikah kecil-kecil saja. masih terasa manisnya. haha.

2. tak sempat nak pejam celik lama-lama, 11 Januari 2015 muncul orang ketiga antara kami. tak sangka saya akan sayang lelaki lain lagi dalam hidup ini. terima kasih Muhammad bin Fadzil Hilmi.

3. jadi saya masih berfikir, adakah selepas ini blog Ain fathihah akan jadi tempat saya berkongsi perjalanan hidup bersama suami dan Muhammad?

4. pelik juga rasanya. dari blog gedik anak remaja, akan menjadikah jika saya tukarkan kepada blog ibu-ibu seMalaya?

Monday, September 22, 2014

dah terasa tua untuk menulis cerita di sini lagi

saya tak pasti kerana perasan telah berusia atau apa, mungkin kerana sudah memasuki alam kerjaya, atau alam rumahtangga, atau barangkali terasa berada di zon selesa...saya rasa tidak betah lagi mau menulis cerita peribadi di sini.

banyak perkara dah berlaku pada saya. turun naik cerita. cuma sekarang cerita-cerita peribadi itu biarlah saya simpan sendiri saja. begitu fikiran saya sepanjang masa tidak berkisah di sini. bukanlah disimpan sebagai rahsia, cuma sekarang sudah punya teman seranjang huahaha sekamar berkongsi cerita, ceria lara duka suka cinta.

apa lagi mau dikisahkan pada media sosial dan teman maya bila sudah punya teman sudi setia paksarela menadah telinga mendengar setiap celoteh saya. haha mana lagi mau lari, sudah terikat janji begini.

cuma petang ini, terasa rindu dan gatal jari saya mau menaip sesuatu, di sini di blog Ain Fathihah. telah lama saya tinggalkan sepi.

lama berfikir, tapi tak ada satu cerita pun yang mampu saya tuliskan di sini. kekok barangkali.

jadi saya tinggalkan saja blog ini dengan gambar kami. tanda saya masih ingatkan pasword blog ini.


nota tumit : dulu teringin nak ikut trend juga, pre wedding photoshoot kononnya. tak apa, kita buat post wedding photoshoot. aummm!

salam sayang.

bye.