Thursday, November 12, 2020

Budak lompat apa kabaq?



Masa tu takfaham pun kenapa kawan-kawan darjah 3 elok ja naik darjah 4. Tapi diri sendiri kena masuk kelas darjah 5.. dah la saya jadi murid pertama, satu-satunya dan murid terakhir SK Telok Bahang yg lulus PTS dan berjaya lompat kelas. Batch sebelum tu takdak, batch selepas pun takdak sapa yg lulus PTS.


Masa tu rasa tak best sebab tak merasa buat buku skrap dan folio macam kawan2 yang masuk darjah 4. Masuk darjah 5 terus kena cover jugak silibus darjah 4 laju-laju.


Cuti sekolah hujung tahun masa darjah 3 tu, Baba suruh pi rumah cikgu Zaiton Esahak, belajar matematik darjah 4. Memang lekat la dalam memori, banyak kali duk kayuh basikal dari rumah kat kampung belakang masjid telok bahang, pi rumah cikgu Ton di kampung telok awak. Sabar ja cikgu Ton ajar matematik secara one-to-one. Cikgu Ton selalu sebut Fatehah ni otak cerdik dan terang hati. Kih3. Bangga sat.


Ada jugak sebenarnya memori takbest pasal kejayaan lompat kelas ni. Taktahu ni kira nasib baik ka nasib malang, disebabkan saya belajar di sekolah yang sama dgn sekolah Baba mengajar, maka banyak jugak dengar komen-komen negatif. Biasalah anak cikgu, ramai budak memang taksuka dengan anak cikgu. Muahaha. Tak sure depa taksuka aku ka, atau taksuka pak aku so tempias kena kat aku?


Kawan2 baru masa darjah 5 tu ada yang selalu cakap, saya lompat kelas sebab pak sendiri bagi jawapan masa ujian PTS. Ada jugak yang cakap pak dia jawabkan untuk dia. Bila pi kedai runcit beli barang, jumpa ntah sapa makcik mana tak kenai, dengar makcik tu cakap, 'ooo ni ka anak ustak rashdan yang lompat kelas tu? Boleh la lompat pasai pak dia bagi jawapan'. Kita ni budak kecik, mana la reti menjawab lagi masa tu. Nangis ja la sorang2 dan takpernah cerita pun kat Baba atau Mama.


Bila dah masuk kelas darjah 5 tu, saya rasa biasa ja. Takda lah rasa ketinggalan sangat atau rasa mudah sangat belajar. Kena usaha kuat jugak. Ingat lagi, peperiksaan pertama masa darjah 5 tu, dapat nombor 7 dalam kelas. Frust tertunggeng sebab dah biasa dapat nombor 1-3 ja sebelum tu. Muahahaha padahal okey sangat dah la nombor 7 tu oii.

Saja tulis panjang2 sebab teringat kenangan lompat kelas. Tiba-tiba ja ramai rakan fb share pasal peperiksaan tahap satu hari ni. Kita pun join sekaki.

Ok babaiii

0 komen tak puas hati: