mereka yang tegar

Wednesday, March 27, 2013

cita-cita

seingat saya, semasa kecil sekitar umur 5-8 tahun, bila tanya tentang cita-cita saya, saya mau jadi doktor. jawapan klise budak-budak. kenapa nak jadi doktor? sebab boleh tolong orang. sebab boleh rawat orang.

sepanjang sekolah rendah, cita-cita saya tak berubah. tetap juga mau jadi doktor. mungkin diajar begitu, mungkin juga sendiri yang pandai-pandai mau jadi doktor.

masuk ke sekolah menengah, masih juga begitu. cita-cita : doktor. sampai tingkatan tiga, cita-cita saya masih sama. mau jadi doktor. elok masuk ke tingkatan empat dan belajar di kelas sains tulen, cita-cita saya mula berubah-berubah.

masa tu terfikir, iskk sedangkan subjek-subjek sains tingkatan 4 dan lima pun kerap tak lulus, macam mana nak teruskan cita-cita doktor ni? nak luluskan subjek kimia pun terketar-ketar. kalau lulus pun, takat 45% saja. Biologi okay sikit, tapi mengenangkan jerit perih budak tak cerdik macam saya belajar untuk lulus peperiksaan, rasa ngeri pula nak sambung belajar bidang medik. pheww.. maka cita-cita saya mula bertukar-tukar setiap tahun.

*bertukar cita-cita setiap tahun terutamanya masa isi kad 001 sebab masa tu sajalah baru fikir balik soal cita-cita. hehe.

antara cita-cita yang pernah saya isikan dalam kad 001 warna biru tu adalah ;

Peguam Syariah (masa ni rajin ikut pasukan bahas sekolah, kunun-kunun nak pandai berdebat lalu jadi peguam. oleh sebab duduk sekolah agama dan ada pengaruh islamik gitu, maka saya isi ruangan cita-cita mau jadi Peguam Syariah)

Penganalisis Politik (sampai sekarang pun saya taktahu penganalisis politik tu kerjanya macam mana. haha. bunyi macam best, sebab tu tulis jugak. masa tu, saya banyak baca buku-buku berbaur politik dan novel-novel ala-ala sejarah tanah melayu masa nak merdeka.)

sekarang ni, bila menjejak dewasa, kalau ditanya cita-cita saya, rasanya saya akan jawab,

saya nak jadi budak dan nak jadi remaja semula! tak seronok pun jadi orang dewasa rupanya.

nota tumit : kepada adik-adik dan bekas pelajar SMK Ibrahim, hangpa tak payah la kalut sangat nak cepat-cepat jadi orang dewasa. pheww. tak best pun.

Sunday, March 24, 2013

intan dan tekanan

ini cerita semasa saya masih hingusan. ketika usia masih pucuk. tujuh tahun dulu di SMKA (P) AlMashoor. saya pelajar aliran sains tulen. ambil subjek bio fizik kimia addmath dan subjek sekolah agama, syariah quran&sunnah dan bahasa arab tinggi.

antara banyak-banyak kelas tu, saya paling rajin semasa kelas biologi. bukanlah rajin baca buku ataupun buat homework sangat, sekadar rajin tolong cikgu. bila dikenang-kenang balik, oh pulun sungguh saya masa tu. mungkin kalau tidak sepulun itu, saya tak capai apa yang saya capai sekarang. berkat doa cikgu.

kelas biologi biasanya PnP diadakan di makmal. buat eksperimen atau tidak, cikgu zaharah memang suruh turun makmal untuk belajar di situ. mungkin sebab cikgu nak ajar pakai laptop dan LCD. jadi di makmal lebih mudah.

sebaik waktu sebelum waktu bio berakhir, saya bergegas ke bilik guru, ambil beg laptop cikgu dan bawa turun ke makmal. kemudian masuk bilik persediaan makmal (sempat mengorat mengacau pembantu makmal, nama Roshan), ambil LCD. lepas tu masuk makmal Bio, pasangkan laptop cikgu, sambungkan dengan LCD segala bagai. adjust skrin bagi cun. hehe.

seingat saya, cikgu tak pernah suruh, mahupun tetapkan tugasan begitu untuk saya mahupun yang lain. saya sendiri yang sukarela. sampai sekarang saya tak tahu kenapa saya serajin itu. haha. bila dah kebiasaannya saya yang ambil laptop cikgu dan pasang LCD, lama kelamaan itu menjadi tugas rutin saya. alhamdulillah, taktau kenapa rasa seronok buat macam tu, mungkin sebab nak mudahkan cikgu. atau mungkin masa tu saya nak bodek cikgu saja. dah lupa niat asal. atau mungkin saya sekadar nak menghebat depan kawan-kawan, nak tunjuk saya reti pasang laptop dan LCD =P

cikgu zaharah bukanlah jenis cikgu bosan yang mengajar sekadar bazir air liur saja. masa saya tingkatan empat dan lima, hampir 70% PnP menggunakan ICT. tayangan video, simulasi, slaid powerpoint. video lucu badak & anjing nyanyi 'in the jungle the mighty jungle the lion sleeps tonight', termasuklah video bersalin secara cesarean dan bersalin normal. sekolah perempuan semua, menjerit-jerit lah saya dan kawan-kawan masa tengok video bersalin, ngeri kononnya. haha.

celah-celah PnP tu, cikgu zaharah (dan kebanyakan guru-guru almashoor lain) memang suka berleter. haha. cakap pasal sahsiah. pasal SPM. pasal Universiti. pasal lima tahun akan datang. pasal 10 tahun akan datang. masa tu usia masih hijau, belum kenal dunia. jujur hati, memang selalu rasa meluat bila dileter-leter. semasa muka pura-pura khusyuk dan tawaduk mendengar leteran cikgu-cikgu, dalam hati mesti duk merungut, 'arghhh apa lah cikgu ni. pot-pet pot-pet tak habis-habis. satgi silibus tak habis kena buat kelas tambahan pulak'.

bila dah keluar dari lingkungan selamat SMKA (P) AlMashoor, leteran cikgu-cikgu zaman sekolah lah yang saya pegang kuat-kuat dalam hati. masa tu baru lah mampu fikir, 'oh cikgu saya dulu berleter bukan sebab nak habiskan masa, tapi depa bagi nasihat. nasihat sebab sayang'. sampai sekarang pun, apa yang saya ingat mengenai cikgu-cikgu adalah leteran=nasihat mereka. isi-isi penting PnP banyak yang dah lupa, haha. belajar berorientasikan peperiksaan lah katakan. habis exam, semua terbang.

banyak perkara yang disampaikan cikgu zaharah, cikgu biologi saya. antara yang paling saya ingat, kata-kata ini,

JIKALAU TIDAK KERANA TEKANAN, MASAKAN ARANG BATU BERTUKAR INTAN.

- a diamond is merely a lump of coal that did well under pressure-

terpegun-pegun saya. semua kita pun tahu nilai dan rupa arang batu. semua pun tahu nilai dan rupa intan. tambah pula bila belajar kimia, baru tahu kedua-dua intan dan arang batu, unsur kimianya adalah sama, unsur karbon. cuma susunan dan ikatan unsur karbon yang berbeza. tambah terpegun, rupanya arang batu menjadi intan sebab tekanan yang kuat.

kata-kata inilah yang saya simpan kuat-kuat dalam hati sampai hari ini. bila terasa lemah emosi & minda, cepat-cepat refresh diri dengan kata-kata hikmah ini. mungkin orang kata, alaa banyak ja kata-kata hikmah lain yang bagus-bagus, yang boleh dijadikan pedoman hidup. tapi bagi saya, kata-kata ini yang paling membekas dalam hati. mungkin masa cikgu zaharah sampaikan pada anak didiknya, dia seikhlas hati menyampaikan, dan saya berlapang dada menerima. zuppp! terus masuk otak, serap di hati, kekal bertahun-tahun. alhamdulillah.


dan baru semalam saya tahu, rupanya kata-kata yang cikgu zaharah sampaikan pada saya ini, yang saya pegang & guna bertahun-tahun, disampaikan oleh Cikgu Nooriah kepadanya. kebetulan pula cikgu Nooriah Mohamad adalah pengetua di sekolah tempat saya menjadi cikgu ganti sekarang.

alhamdulillah. ilmu yang baik, pahalanya berterusan. insyaAllah.

nota tumit : sekarang bila bagitau pelajar kata2 yg sama serta penerangannya, ada yg cakap, "alaa cikgu. chill la. takyah kalut2. hidup ni simple saja. mesti mau enjoy. buat apa susah payah belajar sampai seksa diri, enjoy saja... hahaha!". saya cuma mampu senyum. kesian pun ada.

entri ini terbit daripada status facebook yang saya panjangkan.

nota tumit : orang kata bila dah jadi ibu, makin sayang pada ibu sendiri. oleh sebab saya belum jadi ibu, saya takboleh nak komen. cuma sekarang apa yang saya rasa (berdasarkan situasi saya sekarang),

BILA DAH JADI CIKGU, MAKIN SAYANG PADA CIKGU-CIKGU SENDIRI.

eh kenapa ada dua nota tumit?


Thursday, March 14, 2013

anak daud

dalam banyak-banyak kawan yang kita ada, biasanya ada seorang dua kawan yang memberi kesan pada hidup kita walaupun tidak serapat mana. sampai sekarang masih terngiang-ngiang apa yang dicakapkan dia.

bila masuk ke sekolah menengah, saya tinggal di asrama. masa itu masih hingusan, ikut saja apa cadangan mama baba. bila naik ke tingkatan dua, anak daud adalah antara kawan yang paling tinggal kesan pada zaman peralihan kanak2 ke remaja (zaman tak tentu hala) saya.

masa tingkatan dua lah saya belajar outing. mula-mula outing halal di hujung minggu bila tidak balik rumah. apa mau dibuat dengan sabtu ahad di asrama selain outing kan. lama kelamaan menjadi outing haram, iaitu bila tamat waktu sekolah, tidak terus pulang ke asrama, sebaliknya menyelinap di celah pelajar berulang, naik bas ke komtar. entah apa yang seronoknya dengan Komtar dan Prangin Mall waktu itu, saya pun tak tahu (sebenarnya dah lupa).

antara kenangan tingkatan dua yang saya masih ingat sampai hari ini adalah peristiwa ini.

satu pagi, warden asrama Ustaz Shuib secara mengejut membuat lawatan ke kamar-kamar pelajar di asrama lama. asrama lama menempatkan pelajar tingkatan dua dan empat sahaja. pagi hujung minggu, kebanyakkan tidur semula selepas subuh, sambil bermalas-malasan, membiarkan kamar semak tidak berkemas.

warden : kamar semak! macam sarang tikuih!
senior : kami orang, ustaz. bukan tikuih.
warden : hei! kamu faham tak saya kata macam, macam lah!
junior : (berani hihihihi dalam hati saja)

maaf saya melalut. berbalik pada cerita anak daud. saya paling ingat kata-kata anak daud masa kami tingkatan dua, di tangga tersorok asrama lama, sedang ponteng prep petang (haha!). lebih kurang tiga empat orang sedang bersembang hal family, kemudian anak daud menangis & cakap mcm ni (lebih kurang). 

"tuhan, bagi la aku rasa satu saat pun takpa, macam mana rasa ada family yang lengkap".

saya tak tahu anak daud ingat atau tak, dia pernah cakap begini, buat hati naluri saya sentap sampai hari ini. waktu dulu, hati sekadar simpati. cuma lewat setahun dua kebelakangan, kata-kata anak daud makin menusuk dan mencucuk tajam hati saya. buat saya tertanya-tanya, adakah tujuh tahun akan datang adik saya yang sekarang di darjah satu dan darjah empat akan begitu juga perasaan mereka?

allah jua yang menentukan. perkara takdir, bukan dalam kuasa hamba.

nota tumit : dah bertunang dah anak daud. tahniah kawan lama!

Wednesday, March 13, 2013

situasi yang buat cengkerik berbunyi

Hal Satu : Kembar

'Cikgu, saya nak pergi jumpa ustazah munirah ambil borang', kata seorang pelajar lelaki india, diiringi seorang pelajar perempuan india.
'Baik, pergi la'.

10 saat kemudian,

'Cikgu, saya nak pergi jumpa guru kelas ambil borang', kata pelajar lelaki india yang sama, diiringi seorang pelajar perempuan india yang lain pulak.
'eh tadi kan kamu dah pergi?', sambil dahi berkerut.
'itu abang saya, bukan saya'.

krikk krikkk.

Kelas Amali Solat di surau. sambil menanda buku pemantauan ponteng kelas, saya memanggil seorang demi seorang pelajar.

'Taufiq!'
'saya!'
'Mirza!'
'saya!'
'Firdaus!'
'saya!'

'Shifa!'
'ada.', saya memandang arah kiri.

'Shira!'
'ada.' saya memandang pelajar yang menyahut dari arah kanan.

eh? terkejut.
pandang kiri dan kanan semula.

krikk krikk.

fuh. kembar lagi rupanya. dah mula nak rasa seram sebab surau sekolah memang menyeramkan pun. hehe.


'Miss Lim, nah borang SMM pelajar 5 M',
'bukan saya, Miss Lim lagi seorang', sambil menggoyang tangan ke kiri ke kanan

krikk krikk.

ada tiga pasangan kembar di sekolah saya bekerja sekarang., dua pasangan pelajar kembar, dan satu pasangan guru kembar. ketiga-tiga punya rupa yang sama. susuk badan yang sama. juga suara yang sama. alangkan guru-guru lama pun tak boleh bezakan, apatah lagi saya. hehe. selalu jugak hentam saja sebut kedua-dua nama,

'Harviin Harveesh. jawab soalan 5'
'cikgu suruh dia atau saya?', soal kembar, hampir serentak.


Hal Dua : Adik Beradik

kelas pendidikan islam tingkatan dua. biasa lah kelas belakang. nakal boleh tahan. sebut nama berkali-kali, masih berlari-lari dalam kelas dan bermain di koridor. memang mencabar sabar. tambah pula kelas pendidikan islam memerlukan guru mendengar ayat-ayat tilawah dan hafazan pelajar satu demi satu. pantang lepa sekejab, terus ada beberapa pelajar berkejaran di koridor kelas.

'Safwan!! masuk kelas sekarang!', suara hampir menjerkah, sebab dah kepenatan memaniskan muka dan berlembut.

'Cikgu. dia Ruzaini. Safwan tu abang dia'

krikk krikk. okay, mari kontrol muka marah.

kebetulan pula saya guru kelas si abang dan guru matapelajaran pendidikan islam juga. dalam kelas si abang pun selalu salah menyebut nama si adik.

saya masih di SMK Tanjong Bunga. sambung kontrak cikgu ganti lagi dua bulan.

nota tumit : selamat maju jaya pada semua kawan-kawan yang telah dan akan ditemuduga bulan februari dan mac ini.