mereka yang tegar

Monday, September 24, 2012

satu daripada enam

orang islam percaya pada enam. satu daripada enam tu adalah perkara qada' dan qadar. alhamdulillah tuhan beri kekuatan. siapa cakap hidup ni tak adil? Dia beri ujian, juga beri ketabahan yg sepadan.




Saturday, September 22, 2012

hikayat padil-ain 15september2012

pada suatu hari, pakcik padil cakap, 'eh rasa macam duit gaji bulan ni ada lebih pulak. bulan lepas dah beli handphone. sebelum tu beli tilam. bulan ni dah taktau nak buat apa.'

pakcik padil jalan-jalan. tiba-tiba lalu satu kedai,
'eh sejak bila ada kedai emas kat sini. fuiyo awek jaga kedai cun pulak. nak masuk lah boleh usha-usha.'

awek kedai emas : ya encik, mai la beli. nanti boleh dapat nombor telefon saya (sambil senyum-senyum)

pakcik padil cakap, 'saya nak beli cincin satu. yang mana-mana pun takpa, asalkan dapat nombor adik manis ni'.
(gambar ehsan google)

pakcik padil : mak, cheq beli barang ni. lawa dak?

makcik : hang ni nama ja sekolah agama. tak belajaq ka? lelaki kan tak boleh pakai cincin emas. mai sini kat mak cincin tu, mak pi bagi kat nurul la. kesian jari dia kosong ja.

pakcik : kami mai ni nak bagi cincin kat anak hangpa. boleh dak? kalau tak boleh pun bagi boleh jugak. kami takdak anak perempuan, taktau nak bagi cincin ni kat sapa. mak depa jari lebaq. tak muat.

baba : haa boleh, boleh. cincin ja ka? rantai tangan ka rantai leher ka, takdak? kalau cincin macam rosmah mansor pun baguih jugak.

pakcik : amboi.

 makcik : nurul, mai sini. makcik nak bagi hadiah. simpan elok-elok naa jangan buang merata. lepas ni jangan gedik-gedik pi mengorat merata.

ain : terima kasih la naa mai jalan-jalan kat rumah kami. lepas ni boleh kita gosip-gosip panjang sikit. la ni takdan.

sekian.

Friday, September 21, 2012

adnin dan cita-cita

a'dnin : tata! nin dah tau apa cita-cita nin.
ain : erm? (sambil angkat kening). cita-cita tu apa?
a'dnin : cikgu cakap, cita-cita tu apa yg kita nak buat bila dah besar nanti.
ain : oh macam tu (mood malas nak layan). dah tu, cita-cita nin apa?
a'dnin : cita-cita nin kan, nin nak kawen dengan tata! hehe.
ain : waa! haha! bestnya. nanti tata kawen dengan nin yg hensem ni la (bodek)


perbualan ringkas antara saya dan adnin masa teman dia buat kerja sekolah (kerja tadika). selalu saya kena tahan gelak bila berbual dengan dia. kalau saya terlepas gelak, nanti dia merajuk.

alhamdulillah. ada hikmah juga saya belum kerja dan belum di-posting-kan. saya dapat luang masa lebih di rumah dengan adik-adik & tolong baba sedikit sebanyak. walaupun kerap juga rasa seksa sebab sengkek tak berduit, tak apa lah.

ramai yang tanya, kenapa tak minta cikgu ganti? kenapa tak pi kerja part time? tesco ada. gurney plaza ada. banyak peluang kerja selagi saya tak kisah peramkan dulu skrol ijazah dalam almari.

saya senyum.

lain orang lain komitmen dan tanggungjawab.

saya suka menunggu adnin balik dari sekolah. masuk rumah serupa kambing terlepas kandang. entah apa yang disukakan dia. ceria. macam-macam yang dicelotehkan. saya juga membiasakan diri bertanya adnin,

'hari ni belajar apa?'

'makan apa kat sekolah hari ni?'

'cikgu suruh nin buat apa tadi?'

mungkin genetik, mungkin sah dia adik saya, mungkin guru tadikanya jenis kerap memuji, adnin selalu buat saya tergamam dengan jawapan dia.

'tata tau tak. tadi kat sekolah, semua orang taktau empat tambah empat berapa. nin sorang ja tau. nin kan yang terhebat', sambil buat muka bangga dia.

eleh padahal dia pergi pra-sekolah tu dua tahun. ulang dua kali la segala macam silibus. memang patut pun pandai daripada orang lain. hehe.

untuk adnin, moga jadi anak soleh. jangan la kerap sangat merajuk, penat hoi nak pujuk kamu.

Thursday, September 20, 2012

adnin dan sekolah

ini adalah beberapa dialog saya dan adik setelah saya murnikan pelat yang ada.


kes 1

adik : tata, tata tau tak kawan nin suka main tipu.
kakak : iya? awat nin cakap macam tu?
adik : betoooiiii....! kawan nin selalu main tipu masa tulis nama.
kakak : erm. dia tipu macam mana?
adik : dia tipu masa tulis nama. nin tulis nama dua minit. kawan nin tulis nama, seminit dah siap.
kakak : nama dia apa?
adik : nama dia asmawi bin hassan.
kakak : haihh! memang la. nama nin kan panjang.  mohammad a'dnin firdaus bin mohd roshidan. sebab tu la nin tulis nama nin lama.
adik : tapi tak aci la!

kes 2

adik : hari tu kan tata, cikgu bagi kertas suruh jawab matematik. lepas tu kan ada tiga empat kertas nama nin. cikgu pun pelik awat ada banyak kertas nin.
kakak : hah? awat jadi macam tu. nin jawab banyak kali ka?
adik : dak pun.
kakak : habis tu?
adik : kawan nin ramai yang taktau tulis nama sendiri. lepas tu depa mintak tolong nin. nin tolong la tulis nama kat kertas depa.
kakak : aiyoo. awat nin tulis nama sendiri? tulis la nama kawan nin tu.
adik : tapi nin tak reti eja nama depa. nin reti eja nama nin sorang ja.

Monday, September 17, 2012

baju tukang kapit

kata Kak Uda, "Tata, nanti Ira kawen kak uda jadi pengapit. Tata jahitkan baju kak uda eh? kak uda nak macam ni macam tu macam ni macam tu bla3..."

"boleh. tak pernah jahit lagi macam tu. nanti tata cuba. rosak kain kamu, padan muka! haha"

1. ini kain net untuk pengantin. semeter hampir rm30. beli di Nagoya. cabaran masa nak menanda, guna kapur tak lekat. terpaksa cilok pen cikgu maiza untuk lukis pola atas kain net ni. guna pen (larut air) pun, samar-samar saja. serupa macam tak tanda pun. cabaran masa nak jahit? saya tak pernah jahit kebaya kelepet (dalam buku namanya kebaya kota bharu) begini. mujur kak Leha banyak bagi tunjuk ajar. saya buat sampel dahulu untuk praktis jahit bahagian bahu dan leher. kata kak Leha, "kain macam ni tak boleh jahit salah. kena jahit sekali saja terus jadi. kalau tak, rosak. takleh tetas dah". gulp!


2. banyak kali saya acukan kebaya ni pada patung. jahit satu bahagian, pi letak kat patung. puas hati baru pi sambung jahit kemudian pi letak kat patung lagi. mungkin saya orang paling jakun patung yang pernah ada di giatmara tu. hehe. paling seronok masa saya tinggal nak kemaskan bahagian kelepet pada leher dan dada. makcik nori suruh saya gunakan jahitan tangan sikit untuk pastikan lipatan kelepet depan pada kebaya tu tak lari dan tak berubah bentuknya.

masa duk kemaskan kebaya ni, saya feeling-feeling macam hatta dolmat sebab duk menjahit sambil kebaya ni masih berada di patung, dan saya duduk menghadap patung. haha. gembira tak terkata.

3. untuk inner, mira minta buatkan jubah ala-ala dress atau dress ala-ala jubah. sengaja saya buat bukaan leher bentuk kubah masjid (terbalik). konon mau seksi tapi bila dah pakai, ala biasa ja. tak seksi langsung. gambar ni bawah ni, saya belum cantumkan bahagian tangan.

4.  bergabung! masa ni rasa macam panggil tv3 suruh umumkan kejayaan terhebat ku ini. keh keh keh!

5. tukang kapit di hari kejadian.


nota tumit : kagum tak? kagum tak? haha. cepat la puji. muahahaha.

Thursday, September 13, 2012

dah reti memandu baru rasa macam dah jadi orang dewasa

sejak saya menghabiskan masa senggang di rumah, kerap kali jugak Baba merungut perihal saya yang tak tahu memandu. lesen kereta pun tiada, haruslah saya tak reti memandu. lesen motor pun masih tergantung setakat lesen L (dah setahun lebih dah niii) haha.

kata Baba,
"lesen belakang kira. janji boleh bawak kereta. kalau ada lesen pun tak reti memandu, nak buat apa. tu namanya bawak lesen (dalam dompet), bukan bawak kereta"

balas saya,
"eh tak mau, tak mau. takut. tata patuh undang-undang. takmau la memandu kalau tak berlesen. tapi takmau pi amik lesen sekarang. belum cukup tinggi nanti kaki tak sampai nak pijak minyak", kata saya beralasan.

Baba menggunakan kuasa veto yang ada pada beliau. Diheretnya saya ke sekolah memandu. Saya dipaksa mendaftar dan belajar memandu.

Bulan Jun, semasa hari pertama kelas memandu, saya balik rumah dengan muka monyok sebab badan sakit-sakit. 'over acting', kata Baba. belajar memandu ja pun sampai sakit-sakit badan dan kejang tangan kaki.

5 Julai 2012, dengan jayanya saya telah menggagalkan diri dalam ujian JPJ. kantoi kat bahagian parking. bahagian jalanraya pun lulus cukup-cukup makan. 

19 Julai 2012, alhamdulillah lulus dah ujian JPJ. sengih tak sudah.

apapun, sekadar lulus ujian JPJ masih mengundang rasa tak puas hati dari Baba. lepas saya lulus ujian, maka bermulalah detik betul-betul sengsara belajar memandu.

dalam keadaan saya masih memandu sambil kereta terhenjut-henjut dan enjin mati lima enam kali tiap kali trafik, Baba paksa saya memandu dalam bandar. Dia bawa saya (sebenarnya sayalah yang bawa dia kan sebab saya yang drive kan) pusing-pusing redah pasar keliling Chowrasta, jalan masjid kapitan keling, pusing-pusing sekitar KOMTAR dan jugak Ropewalk di sekitar stadium Penang dan Jalan P.Ramlee. Praktis memandu di jalan lengang? heh, tinggal mimpi saja.

jenuh sakit kaki duk tahan klac. gila apa disuruhnya saya memandu meredah pasar, celah-celah orang ramai. menjeling-jeling si nyonya dan apek yang sedang membeli sayur bila tengok saya terkedek-kedek memandu di celah kesibukan pasar Chowrasta.

"eh Ba, market ni. boleh ka kereta lalu sini?"

"alah, lalu ja lah. ni memang jalan pun. depa yang salah sebab menega (berniaga) kat jalan ni".

bila dapat parking setelah tiga empat kali pusing, lutut saya rasa nak tercabut. lenguh duk main klac & sikit-sikit tekan minyak. macam biasa, sebab saya drama queen, bila keluar kereta terus saya terduduk (bertinggung) sambil menangis.

"awat kamu teghiyak (menangis)?"

"huhu. sakit kaki"

"hahahaha. padan muka. saja Baba suruh kamu drive ikut sini. best tak?"

geram hati saya. itu belum dicampur dengan Baba yang suka sergah-sergah marahkan saya bila saya terkial-kial kawal tangan dan kaki semasa memandu. bengkak saja hati ni bila kena jerkah sebab saya selalu tertengok gear bila nak tukar kelajuan. dalam hati, dah berbakul kata-kata kejian dari saya untuk Baba. tapi sekadar dalam hati.

'cis, ajaq anak bawak keta serupa nak buat musuh? sahih dah aku ni anak angkat ni'

'heh, tau la nak bagi signal. takyah jegil-jegil mata macam tu. cucuk dengan pen baru tau. benci!'

mungkin kerana saya terer dan jelita, atau mungkin kerana Baba pandai ajar, atau mungkin jugak kerana kepercayaan dari Baba dan adik-adik, semasa baru sebulan saya berlesen, rekod memandu saya adalah ini :

1. tiap-tiap minggu pergi ambil dan hantar kak chik di asrama, sekolah Kadiaq di Kepala Batas. (eleh tanjung tokong pi kepala batas saja pun dah kecoh. eh mesti la kena kecoh sebab saya pemandu baru berlesen dan baru sangat pegang stereng)

2. tiap-tiap minggu pergi jenguk mama di sungai petani

3. memandu bertemankan adik-adik pergi beraya. balik kampung di Pendang. ziarah rumah tok Dida di Sungai Tiang. Kenduri kawen Ira di Tanjung Piandang. Beraya di Kulim. beraya rumah noraini ahmad di Tasek Cempedak, Simpang Ampat.

4. entah mana lagi, malas dah nak tulis. Telok Bahang patut ditulis sebab jalannya melampau berkona-kona. saya bawak slow, jenuh kena hon dengan kereta belakang. apa kisah, saya hon balik. keh keh keh.

terima kasih adik-adik, Kak Uda & Kak Teh yang percayakan saya sambil depa rajin jugak pot-pet macam Baba  menegur cara pemanduan saya.


dulu saya ingatkan kalau saya dah berlesen, kaki makin panjang. mesti tak lekat rumah. tapi rupanya tidak pun. memandu sendiri terasa penat, jadi saya terasa malas. haha. setakat ni banyak keluar dengan adik-adik saja, itupun untuk urusan munasabah.

nota tumit : saya update blog setelah sekian lama berhabuk sebab Wan Masturah tulis begini, 'n case ko lupe, ko pernah ade blog... huhu..'

dan di-like oleh Athirah Hanafiah. haha. oh yeah rasa macam artis pulak. maka saya rajinkan diri untuk menulis perkembangan terkini saya.