mereka yang tegar

Friday, September 21, 2012

adnin dan cita-cita

a'dnin : tata! nin dah tau apa cita-cita nin.
ain : erm? (sambil angkat kening). cita-cita tu apa?
a'dnin : cikgu cakap, cita-cita tu apa yg kita nak buat bila dah besar nanti.
ain : oh macam tu (mood malas nak layan). dah tu, cita-cita nin apa?
a'dnin : cita-cita nin kan, nin nak kawen dengan tata! hehe.
ain : waa! haha! bestnya. nanti tata kawen dengan nin yg hensem ni la (bodek)


perbualan ringkas antara saya dan adnin masa teman dia buat kerja sekolah (kerja tadika). selalu saya kena tahan gelak bila berbual dengan dia. kalau saya terlepas gelak, nanti dia merajuk.

alhamdulillah. ada hikmah juga saya belum kerja dan belum di-posting-kan. saya dapat luang masa lebih di rumah dengan adik-adik & tolong baba sedikit sebanyak. walaupun kerap juga rasa seksa sebab sengkek tak berduit, tak apa lah.

ramai yang tanya, kenapa tak minta cikgu ganti? kenapa tak pi kerja part time? tesco ada. gurney plaza ada. banyak peluang kerja selagi saya tak kisah peramkan dulu skrol ijazah dalam almari.

saya senyum.

lain orang lain komitmen dan tanggungjawab.

saya suka menunggu adnin balik dari sekolah. masuk rumah serupa kambing terlepas kandang. entah apa yang disukakan dia. ceria. macam-macam yang dicelotehkan. saya juga membiasakan diri bertanya adnin,

'hari ni belajar apa?'

'makan apa kat sekolah hari ni?'

'cikgu suruh nin buat apa tadi?'

mungkin genetik, mungkin sah dia adik saya, mungkin guru tadikanya jenis kerap memuji, adnin selalu buat saya tergamam dengan jawapan dia.

'tata tau tak. tadi kat sekolah, semua orang taktau empat tambah empat berapa. nin sorang ja tau. nin kan yang terhebat', sambil buat muka bangga dia.

eleh padahal dia pergi pra-sekolah tu dua tahun. ulang dua kali la segala macam silibus. memang patut pun pandai daripada orang lain. hehe.

untuk adnin, moga jadi anak soleh. jangan la kerap sangat merajuk, penat hoi nak pujuk kamu.

1 komen tak puas hati:

menusuk hati said...

semakin merajuk semakin comel pula mereka (budak2)