mereka yang tegar

Wednesday, April 25, 2012

anugerah sabar

serasa saya, anugerah cikgu paling sabar patut diberi pada cikgu jahitan saya di giatmara, cikgu shidi dan cikgu maiza. kagum saya dengan ketabahan dan kegigihan dua orang cikgu itu menjawab soalan yang ditanya berulang-ulang dalam sela minit yang kurang lima.


Situasi 1
Cikgu, ni nak potong banyak mana?
- ambil 10 inci.
Ooo 10 inci. Cikgu, kat tali ukur ni nak guna yang inci ka yang cm (sentimeter)?
- guna inci.

cikgu menjawab dengan muka tanpa riak.


Situasi 2
Cikgu, basi jahitan ni banyak mana?
- setengah inci
Cikgu, setengah inci tu satu per dua ka?
- ya. satu per dua inci.
Cikgu, pening. satu per dua inci ka 0.5 inci?
- dua-dua pun sama.


masih. cikgu menjawab dengan muka tanpa riak.

Tuesday, April 24, 2012

perempuan mabuk pujian

satu petang, lepas mandi saya membelek-belek almari baju. mau ambil baju.

'isk, seluar tidoq dah habis pulak. nak pakai tracksuit ni panas plak malam-malam ni. pakai kain batik ja lah. ni ja yang selesa'.

siap berpakaian, kain batik (terasa gadis melayu, muahaha) dan tshirt. bubuh bedak baby sikit kat muka. sikat-sikat rambut. kemudian saya keluar ke ruang tamu. mau pergi dapur.

tiba-tiba Baba menegur,

"amboi, anggunnya".

"hah? anggun. awat baba?"

"dak aih. tak penah-penah kamu pakai kain batik kat rumah. lawa"

"hehehehehe. tata memang lawa la", balas saya sambil gelak terkekeh-kekeh. gedik pun ada. maka terus hilang ayu.

makanya selepas itu, seminggu saya hari-hari berkain batik dalam rumah. baru lepas kena puji kannn. haha.


sebulan lepas, masa saya keluar makan dengan pakcik padil,

"ain, mana tudung ain yang selalu kemek-kemek tu?"

"tudung apa yang kemek-kemek?"

"ntah. taktau nama. dulu ain selalu pakai tudung tu. ain nanti selalu buat macam ni,"
(sambil menggayakan perempuan membetulkan lipatan tudung bawal di tepi pipi).

"oh. tudung bawal ka? lama dah tak pakai. malas nak iron. awat?"

"nanti pakai la balik tudung macam tu."

"awat?", soal saya sambil mengangkat-ngangkat kening.

pakcik padil cuma tersenyum.

sambil ketawa, saya menyambung,

"ala cakap ja la ain comei pakai tudung bawal kan? cepat puji"

senyum. sekadar senyum.

sebagai perempuan mabuk pujian, rasanya pembaca boleh agak apa tindakan saya seterusnya.

oh yeahh! tudung baru. haha.

https://www.facebook.com/HunnyBunnyScaftshop
https://www.facebook.com/boutiquechanteq

Saturday, April 21, 2012

(bukan) tutorial leher baju kurung lis

eceh. baru kenal mesin jahit sikit-sikit, dah berani buat tutorial pasal jahitan. haha. okay, ini bukan tutorial. cuma nak kongsi sikit ilmu baru yang saya dapat.

"kak ain, esok (sabtu) ada kelas komputer pasal pengurusan fail pejabat. jom pi".

"haa boleh ja. esok takdak buat apa. jom"

sayangnya, bila dah sampai giatmara jam 9.15pagi, kelas komputer yang saya nak sertai tu dibatalkan. oleh sebab dah malas nak patah balik rumah, saya terus naik ke bengkel jahitan di aras tiga.

lepak-lepak. sembang-sembang. gosip-gosip. sambil meneman cikgu praktikal duk menyiapkan tempahan baju raya.

"isk. kak maiza. daripada ain duk duduk saja, baik jahit apa-apa kan. tapi taktau nak buat apa. baju melayu dah siap dah. ain ada kain. nak belajar buat baju kurung riau, boleh dak?"

"tau takpa. haa takpayah lukis pola. terus lukis dengan kapur atas kain".

dipendekkan cerita, lepas dah siap potong kain (haruslahhh dengan bantuan cikgu maiza menunjuk ajar pada bahagian pesak atas dan pesak bawah) dan jahit tepi, saya buat keputusan untuk buat leher baju kurung lis. memandangkan saya malas nak jahit sulam tangan jahitan mata lalat kat leher baju, maka leher lis ini lebih mudah (terasa mudah) untuk orang tangan kayu macam saya. haha.
sulam mata lalat yang huduh. haha.


kain yang dah siap dipotong. masa ni belum jahit tepi. atas sekali, bahagian tangan. bawah tu, pesak atas dan yang panjang kembang tu, pesak bawah. kain di kanan gambar adalah bahagian badan baju.

cubaan pertama menjahit leher lis. menangis tailor sejati kalau tengok jahitan saya ni. haha. teraboq taugeh.


ini adalah kali kedua saya cuba jahit leher lis. kali pertama hari tu, buat pada sampel saja (gambar atas). huduh piang. nasib baik orang yang jahit ni comel.


mula-mula, tebuk lubang leher baju kurung.

gunting tisu bergam ikut ira menyerong. ambil panjang-panjang macam ni. lebar kurang lebih suku inci hingga setengah inci.

guna seterika, lekatkan tisu bergam ni pada keliling lubang leher baju.

benda macam reben tapi bukan reben ni, namanya lis. lipat dua lis ini, dan jahit rapat di tepi.

kemudian jahitkan lis yang dah dilipat (dah dijahit pada tepi) tadi pada bahagian luar baju. kemudian terbalikkan lis.

akan dapat rupa macam ni (gambar bawah).

lis ni, kalau nak nampak lebar, jahit besar-besar. kalau nak nampak sedikit saja pada bahagian luar baju (sepatutnya memang kena nampak sikit-sikit ja pun), jahit rapat pada tepi lis. tapi oleh sebab saya ni jenis yang berfikiran 'isk dah la jahit susah. kena la bagi nampak banyak. rugi la kalau nampak sikit-sikit ja', maka saya jahit dengan lebih lebar (ayat konon. padahal jari keras nak kawal bagi lebar kecik, keh-keh).

takpayah kerut-kerut dahi. saya tau orang tak faham pun perenggan atas ni. haha. saya pun tak berapa faham macam mana nak terangkan dalam bentuk ayat.
tadaa! siap leher baju kurung lis.

perkara dalam kurungan, sila abaikan kehuduhan jahitan.

oktengsbai!


Friday, April 20, 2012

lencana sekolah

satu malam,

"Tata, tolong pi jahit lencana sekolah kat baju adik nin sat. Baba malas nak jahit tangan. ni dah ada tailor ni, tata buat la".

"hehe. okay. esok tata bawa pi giat (giatmara). lapan ringgit ya, pakcik."

"haa baik. nanti baba bank in lapan kupang"


keesokkan petangnya, saya bawa balik baju sekolah (pra-sekolah) adik nin yang dah siap dijahit lencana. dengan nada girang, saya menunjukkan baju sekolahnya pada dia.

"adik! tengok ni tata dah jahit lencana adik nin".

"teyima kasih. pasaipa tata jahit lencana adnin?". soal adnin. tulis. wajah tanpa riak.

"baba suruh. tata jahit la."

yala. tapi pasaipa tata yang jahit?". soalnya lagi. mungkin jawapan saya tak memenuhi apa yang dia mahukan.

"yala. dah baba suruh, tata jahit la". jawab saya. mula hairan kenapa dia mengulang-ulang soalan yang sama.

"tata tak payah jahit pun takpa. cikgu nin pesan kan, lencana ni balik suruh mak jahit. pasaipa tata yang jahit? tata kan kakak nin."

saya mengetap bibir. mula memahami ke arah mana soalan adnin. saya lepaskan keluhan nafas. terasa berat di dada.

untuk mengelakkan panas kian panas, saya cuba berseloroh.

"haha. ooo takmau tata jahit ya? takpa la. nak merajuk. nanti tata bukak balik lencana ni. biar adnin jahit sendiri. takmau tolong dah".

"hehehe. jangan la. teyima kasih. nin kan kecik lagi, mana reti jahit sendiri."

"tau takpa!. nin kan kecik lagi".

untuk adnin, mungkin lima enam tahun lagi kamu akan mampu baca cerita-cerita di blog tata dan memahaminya, tata minta maaf untuk soalan-soalan kamu yang tak mampu tata jawab selama ni. maaf.

Tuesday, April 03, 2012

22!

22

patut sudah jadi wanita, tapi saya rasa saya masih di alam awal remaja.