mereka yang tegar

Saturday, April 21, 2012

(bukan) tutorial leher baju kurung lis

eceh. baru kenal mesin jahit sikit-sikit, dah berani buat tutorial pasal jahitan. haha. okay, ini bukan tutorial. cuma nak kongsi sikit ilmu baru yang saya dapat.

"kak ain, esok (sabtu) ada kelas komputer pasal pengurusan fail pejabat. jom pi".

"haa boleh ja. esok takdak buat apa. jom"

sayangnya, bila dah sampai giatmara jam 9.15pagi, kelas komputer yang saya nak sertai tu dibatalkan. oleh sebab dah malas nak patah balik rumah, saya terus naik ke bengkel jahitan di aras tiga.

lepak-lepak. sembang-sembang. gosip-gosip. sambil meneman cikgu praktikal duk menyiapkan tempahan baju raya.

"isk. kak maiza. daripada ain duk duduk saja, baik jahit apa-apa kan. tapi taktau nak buat apa. baju melayu dah siap dah. ain ada kain. nak belajar buat baju kurung riau, boleh dak?"

"tau takpa. haa takpayah lukis pola. terus lukis dengan kapur atas kain".

dipendekkan cerita, lepas dah siap potong kain (haruslahhh dengan bantuan cikgu maiza menunjuk ajar pada bahagian pesak atas dan pesak bawah) dan jahit tepi, saya buat keputusan untuk buat leher baju kurung lis. memandangkan saya malas nak jahit sulam tangan jahitan mata lalat kat leher baju, maka leher lis ini lebih mudah (terasa mudah) untuk orang tangan kayu macam saya. haha.
sulam mata lalat yang huduh. haha.


kain yang dah siap dipotong. masa ni belum jahit tepi. atas sekali, bahagian tangan. bawah tu, pesak atas dan yang panjang kembang tu, pesak bawah. kain di kanan gambar adalah bahagian badan baju.

cubaan pertama menjahit leher lis. menangis tailor sejati kalau tengok jahitan saya ni. haha. teraboq taugeh.


ini adalah kali kedua saya cuba jahit leher lis. kali pertama hari tu, buat pada sampel saja (gambar atas). huduh piang. nasib baik orang yang jahit ni comel.


mula-mula, tebuk lubang leher baju kurung.

gunting tisu bergam ikut ira menyerong. ambil panjang-panjang macam ni. lebar kurang lebih suku inci hingga setengah inci.

guna seterika, lekatkan tisu bergam ni pada keliling lubang leher baju.

benda macam reben tapi bukan reben ni, namanya lis. lipat dua lis ini, dan jahit rapat di tepi.

kemudian jahitkan lis yang dah dilipat (dah dijahit pada tepi) tadi pada bahagian luar baju. kemudian terbalikkan lis.

akan dapat rupa macam ni (gambar bawah).

lis ni, kalau nak nampak lebar, jahit besar-besar. kalau nak nampak sedikit saja pada bahagian luar baju (sepatutnya memang kena nampak sikit-sikit ja pun), jahit rapat pada tepi lis. tapi oleh sebab saya ni jenis yang berfikiran 'isk dah la jahit susah. kena la bagi nampak banyak. rugi la kalau nampak sikit-sikit ja', maka saya jahit dengan lebih lebar (ayat konon. padahal jari keras nak kawal bagi lebar kecik, keh-keh).

takpayah kerut-kerut dahi. saya tau orang tak faham pun perenggan atas ni. haha. saya pun tak berapa faham macam mana nak terangkan dalam bentuk ayat.
tadaa! siap leher baju kurung lis.

perkara dalam kurungan, sila abaikan kehuduhan jahitan.

oktengsbai!


3 komen tak puas hati:

Kuazue Mohamad said...

oklah tuu... praktis make perfect...jom praktis lagi...

f@NeLia said...

ok ar tu..
aku dr dlu skill masih kat thap sme
iaitu pndai potong kain nak buat baju kurung je.
yg lain xberkesempatn nak blaja

Anonymous said...

saye memahami ape yg kamu maksudkan nampak banyak2 tu...klo dah nipis2 nmpk sikit2 xpayah letak lis la kot..hihihi