mereka yang tegar

Tuesday, April 24, 2012

perempuan mabuk pujian

satu petang, lepas mandi saya membelek-belek almari baju. mau ambil baju.

'isk, seluar tidoq dah habis pulak. nak pakai tracksuit ni panas plak malam-malam ni. pakai kain batik ja lah. ni ja yang selesa'.

siap berpakaian, kain batik (terasa gadis melayu, muahaha) dan tshirt. bubuh bedak baby sikit kat muka. sikat-sikat rambut. kemudian saya keluar ke ruang tamu. mau pergi dapur.

tiba-tiba Baba menegur,

"amboi, anggunnya".

"hah? anggun. awat baba?"

"dak aih. tak penah-penah kamu pakai kain batik kat rumah. lawa"

"hehehehehe. tata memang lawa la", balas saya sambil gelak terkekeh-kekeh. gedik pun ada. maka terus hilang ayu.

makanya selepas itu, seminggu saya hari-hari berkain batik dalam rumah. baru lepas kena puji kannn. haha.


sebulan lepas, masa saya keluar makan dengan pakcik padil,

"ain, mana tudung ain yang selalu kemek-kemek tu?"

"tudung apa yang kemek-kemek?"

"ntah. taktau nama. dulu ain selalu pakai tudung tu. ain nanti selalu buat macam ni,"
(sambil menggayakan perempuan membetulkan lipatan tudung bawal di tepi pipi).

"oh. tudung bawal ka? lama dah tak pakai. malas nak iron. awat?"

"nanti pakai la balik tudung macam tu."

"awat?", soal saya sambil mengangkat-ngangkat kening.

pakcik padil cuma tersenyum.

sambil ketawa, saya menyambung,

"ala cakap ja la ain comei pakai tudung bawal kan? cepat puji"

senyum. sekadar senyum.

sebagai perempuan mabuk pujian, rasanya pembaca boleh agak apa tindakan saya seterusnya.

oh yeahh! tudung baru. haha.

https://www.facebook.com/HunnyBunnyScaftshop
https://www.facebook.com/boutiquechanteq

1 komen tak puas hati:

Kuazue Mohd said...

hahahha... lawaks sungguh kamu adik... senyum sensorang kakzu teringat kat adik2 kat kampung dulu.. sama jer perangai.. agak2 nyer kakzu pun masa umo korang begitu gak kut kemaruk pujian.. ekekekekeke... hahhaha.. gelak guling2 kat sendiri...

eehh jom join Give Away kakzu.. meh teka meh.. senang jer

kakzu @ http://kuazue.blogspot.com