mereka yang tegar

Friday, April 20, 2012

lencana sekolah

satu malam,

"Tata, tolong pi jahit lencana sekolah kat baju adik nin sat. Baba malas nak jahit tangan. ni dah ada tailor ni, tata buat la".

"hehe. okay. esok tata bawa pi giat (giatmara). lapan ringgit ya, pakcik."

"haa baik. nanti baba bank in lapan kupang"


keesokkan petangnya, saya bawa balik baju sekolah (pra-sekolah) adik nin yang dah siap dijahit lencana. dengan nada girang, saya menunjukkan baju sekolahnya pada dia.

"adik! tengok ni tata dah jahit lencana adik nin".

"teyima kasih. pasaipa tata jahit lencana adnin?". soal adnin. tulis. wajah tanpa riak.

"baba suruh. tata jahit la."

yala. tapi pasaipa tata yang jahit?". soalnya lagi. mungkin jawapan saya tak memenuhi apa yang dia mahukan.

"yala. dah baba suruh, tata jahit la". jawab saya. mula hairan kenapa dia mengulang-ulang soalan yang sama.

"tata tak payah jahit pun takpa. cikgu nin pesan kan, lencana ni balik suruh mak jahit. pasaipa tata yang jahit? tata kan kakak nin."

saya mengetap bibir. mula memahami ke arah mana soalan adnin. saya lepaskan keluhan nafas. terasa berat di dada.

untuk mengelakkan panas kian panas, saya cuba berseloroh.

"haha. ooo takmau tata jahit ya? takpa la. nak merajuk. nanti tata bukak balik lencana ni. biar adnin jahit sendiri. takmau tolong dah".

"hehehe. jangan la. teyima kasih. nin kan kecik lagi, mana reti jahit sendiri."

"tau takpa!. nin kan kecik lagi".

untuk adnin, mungkin lima enam tahun lagi kamu akan mampu baca cerita-cerita di blog tata dan memahaminya, tata minta maaf untuk soalan-soalan kamu yang tak mampu tata jawab selama ni. maaf.

1 komen tak puas hati:

Mas said...

yay! ain update blog akhirnya..
ingatkan dah lupa password. keh3