mereka yang tegar

Monday, February 20, 2012

manusia bernama rafidah

Masuk minggu ke empat di Giatmara, saya hampir dapat menyesuaikan diri. walaupun hampir hari-hari saya kebebalan sebab jahitan yang tidak menjadi. Setiap jam juga saya menjerit geram asyik kena tetas semula jahitan yang salah. Apapun, saya menikmati kelas kemahiran ini.

Dua minggu di kelas jahitan Giatmara, saya mula mengenali karakter rakan-rakan sekelas yang lain. Macam-macam pe'el ada.

Adapun, seorang pelatih Giatmara, Rafidah namanya, sering buat saya tersenyum dalam gelak dan ketawa dalam nak nangis. untuk diri sendiri, saya percaya tuhan menjadikan Rafidah untuk menguji kesabaran orang lain dan juga membina kekuatan mental orang-orang di sekelilingnya.

Rafidah, 18 (nama sebenar) tinggal di telok bahang. kampung mukim masjid, sekampung dengan saya semasa keluarga saya menetap di telok bahang dahulu. tapi, rafidah dan keluarganya tiada dalam memori saya. Cucu Pak Samad, katanya.

Rafidah kecik molek, muka tipikal anak mami. Dia tidak sesempurna saya, kamu dan kalian. Rafidah istimewa. Istimewanya Rafidah, pastinya tidak seperti kita-kita ini.

Mudah cakap, Rafidah ini termasuk dalam kategori anak yang lembam. Dia berkeperluan khas dalam menerima pelajaran.

Saya perhatikan, Rafidah bermasalah untuk memahami dan menerima arahan. Setiap langkah dalam jahitan perlu diterangkan dan ditunjukkan dengan jelas. Jika cikgu memberi arahan kepada Rafidah yang mengandungi lebih dari satu perkara dalam satu ayat, Rafidah terus terpinga-pinga.

"Pi ambil gunting"

"Pi ambil kain"

kalau cikgu jahitan mengarahkan,

"Pi ambi gunting dan kain",

Rafidah akan berlalu pergi dari cikgu, tetapi kemudiannya terpaku di sudut bengkel dengan muka blur.

Selain arahan, Rafidah sangat bermasalah dengan matematik. seolah-olah matematik dan rafidah adalah tayar basikal dan kek lapis, yang sekali lihat, sangat tidak serasi untuk dilihat bersama.

"rafidah, dua tambah dua berapa?"

dia akan terkumat kamit mulut, mata terpejam-pejam memandang atas, kelihatannya seperti mencongak. lima minit kemudian, dia masih begitu. tak tahu apa yang dicongakkan.

seringkali saya tidak dapat menahan geram ketika membantu rafidah dalam matematiknya.

"wei hang ni rafidah... ni, ni.. (sambil memegang jari-jemari rafidah), tuhan bagi jari kat hang, selain guna untuk korek hidung, ni jari ni boleh guna untuk kira-kira jugak tau! dah, cepat kira dua tambah dua guna jari"

lima saat, rafidah mengira jarinya untuk kiraan dua tambah dua.

"kak ain, empat"

untuk membuat ukuran baju dan melukis pola, tentulah bukan dua tambah dua yang diguna, tetapi nombor yang lebih besar, dan dengan pecahan dan perpuluhan. walaubagaimanapun, rafidah tidak dapat membahagi 29 inchi dengan dua.

"dua puluh sembilan bahagi dua berapa?"

spontan. rafidah melukis 29 biji gula-gula. 10minit berlalu, dia siap lukisan 29 biji gula-gula.

"haa, cepat bahagi dua puluh sembilan dengan dua"

rafidah memegang pensel. dengan yakin, dia melukis kembali satu persatu gula-gula atas kertas yang dibahagikan kepada dua bahagian.

"satu kak ain. satu rafidah. dua kak ain. dua rafidah. tiga kak ain. tiga rafidah. empat kak ain. empat rafidah........"

dan seterusnya sehingga.....

"empat belas kak ain. empat belas rafidah"

berbaki sebiji gula-gula.

rafidah memandang saya.

saya memandang rafidah. jeda. diam. saya mengangkat-ngangkat kening, sambil menunggu rafidah untuk menyelesaikan 29 bahagi dua. dia masih terpaku sambil memandang saya.

"hah, apa nak buat dengan sebiji gula-gula ni? macam mana nak bahagi?"

rafidah diam. tersengih-sengih tanpa bersalah. tidak sabar, saya memberikan jawapan.

"hah macam ni. gula-gula yang sebiji ni, kita kerat dua. dapat seorang setengah. faham?"

rafidah menggeleng-geleng.

"takmau kongsi. kak ain takpayah la ambil. mai kat rafidah ja yang sebiji"

erkkkk!

saya pun tak pasti nak gelak ka nak nangis. wuu wuu.

dalam lembam si rafidah ini, satu perkara yang mencabar orang sekeliling adalah mulut si rafidah. mulut capoi bak kata orang penang.

"kak aisyah, tolong rafidah jahit ni sat. cikgu suruh tetas."

"sat la rafidah. bagi kak aisyah habis jahit ni dulu. sat lagi akak tolong rafidah"

"bodo la akak ni. babi"

awalnya saya tercengang bila mendengar kata-kata rafidah itu. amboi budak ni. isk. lama-lama, saya sendiri terkena.

"kak ain, macam mana nak buat ni?"

saya memerhatikan kain jahitan rafidah yang hampir lunyai disebabkan banyak kali sangat jahit dan tetas. buntu mau menolong, saya membalas,

"laa apa rafidah buat ni? pi tanya cikgu la. akak taktau nak buat macam mana dengan kain rafidah ni. banyak sangat salah"

"akak pi la bawa kain ni pi tanya cikgu sat. rafidah takmau pi jumpa cikgu"

"ewahhh. takmau. rafidah kena pi jumpa cikgu sendiri."

"huh. puki mak hang aih", selamba rafidah memaki saya sambil berlalu pergi ke meja jahitan orang lain pula.

terkadang saya dapat sabar. terkadang marah saya meletus juga. bila difikirkan, dengan anak seistimewa itu, buat apa la saya bergaduh dengan dia. bikin malu saja. haha. tapi nak sabar banyak-banyak pun, boleh meletup marah sebab tak tahan dengan caci maki si rafidah ni. bila dia tak puas hati dengan sesiapa, memang laju saja perkataan-perkataan tidak enak yang keluar daripada mulutnya.

maka saya yakinkan hati, tuhan menghantar rafidah berada berdekatan saya untuk mengajar saya lebih sabar dan kuat diri.

7 komen tak puas hati:

siskahaidan said...

cis kureng punya rafidah. tergelak-gelak aku baca.

anyway cik ain yang kecil.

semoga terus tabah & sukses.

ikhlas dari siskahaidan yg comel.

Cikgu Waniey said...

Salam...tergelak2 saya membaca entri Ain kali nie...macam mana lah kalau saya yang berhadapan dengan Rafidah. Dah la saya nie jenis kurang kesabaran sikit. Hehehe...Goog luck Ain!

wanie_mn said...

HAHAHAHAAHAH . :D

Itu je boleh komen :)

azlanlin said...

Saya suka ayat ni...

"maka saya yakinkan hati, tuhan menghantar rafidah berada berdekatan saya untuk mengajar saya lebih sabar dan kuat diri. "

Anonymous said...

Memang menguji kesabaran betul. Kalau letak 'test pen' pada arus elektrik yang tinggi boleh meletup. Namun,mengalah lebih baik dan jadikan sabar sebagai teman.

world of my own said...

tak sangka ada org tulis entry pasal rafidah. akak kenal sebab dia duduk depan rumah nenek akak. tapi tak pernah cakap pun. kiranya akak lagi kenal rafidah ni thru blog ain :)

Anonymous said...

Rafidah sakit kot.kna bwk psikiatri cpt sbl mlarat.kira rmaja lg klo umo mkin mningkt mkin truk