mereka yang tegar

Friday, September 09, 2011

imbas lagi ; Sungai Petani

Empat bulan dari mukasurat diari hidup saya bertapak di Sungai Petani. Empat bulan cuma. Tapi beri seribu kenangan yang bermakna. Cerita manis sewaktu berpraktikum, usahlah saya sebut-sebut lagi, itu sudah pasti memori terindah.

Hijrah sementara dari Tanjung Malim ke Sungai Petani beri pelbagai cerita.

1. Tesco depan mata. sekentut saja dari rumah sewa. Mau beli apa? Gula sepaket? Vroomm motor pergi tesco. Susu cair setin? Vroommm motor pergi tesco. Nak makan kfc? Vroomm motor pergi tesco, ada kfc di situ. Pergi pukul 4.00 petang membeli dan membelahkan diri, pukul 4.20 petang dah boleh balik rumah semula.

2. Rasanya kerap juga saya tengok wayang semasa di Sungai Petani. Mall dekatlah katakan. Juga, Village Mall dan CS yang sekentut saja dari rumah. Balik mengajar dari sekolah, boleh terus ke VM. tengok wayang semata-mata bersama housemates, dan cepat-cepat balik rumah sebab perut dah lapar. Pernah juga petang hari saya dan Robiah tertonton The Making of...Sekali Lagi, terus decide nak pergi tengok, 20minit bersiap dan terus bermotoran pergi VM.

3. jika Sungai Petani boleh saya katakan sebagai syurga makanan, maka peti ais rumah sewa saya adalah taman bunga di syurga makanan. haha. manakan tidak, tinggal empat orang, peti ais sendat dan sesak macam diisi stok makanan 20orang buruh binaan yang buat kerja berat. dapat pula housemates suka main masak-masak, memang syiok la. awal praktikum, berat saya tak cecah pun 40kg, tiga bulan praktikum berat saya lebih 45kg. tapi bulan puasa dah buat berat badan saya turun balik. sob sob. rubi n dida, mai la duduk rumah aku sem depan masa kat Tanjung Malim nanti.

kedai makan? berlambak keliling taman rumah sewa. tapi jarang pula kami makan di luar. tak sedap, kata kami. (sebenarnya nak cakap kami masak lagi sedap dan berkhasiat, tapi malas la nak kecoh. nanti bakal mak mertua baca, terus dia paksa anak teruna dia mai bawa dulang ke rumah saya, muahaha)

buat tuan rumah sewa, maafkanlah kami sebab serai depan rumah dah hampir gondol dikerjakan kami. mujur pokok limau purut tak botak daunnya.

4. perkara ke empat ini khas untuk housemates saya, robiah dan amirah. mira macam biasa, maintain sejuk cool dengan caranya. ruby pula, ini pertama kali saya kenal rapat dengannya. sebelum ni kenal setakat kenal gigi saya. ruby ni memang seteru saya nombor satu. ada saja nak digadohkan. soal gula berapa sudu dalam teh pun, boleh jadi bahan bertengkar.

5. perkara ke lima dan terakhir khas untuk roommate aka mak tiri angkat saya, syadida zakaria. saya tak pasti sama ada dida sedang praktis jadi mak-mak, atau sikap saya yang membuatkan dia rajin berleter. muahaha. kadang-kadang tu saja saya menyakat dia,

"wei dida hang ni asyik marah aku ja. hang tak sayang kat aku ka?", soal saya sambil kalut mengutip barang-barang yang saya sepahkan.

"hurm, sayang la. ni pasai sayang la yang saya duk tegoq ni. ain ni, tak habaq tak buat".

kerapkali juga,

"wei didaaaa!!! mana kunci moto aku?? carik tak jumpa ni"

"ada kat belakang pintu"

"aik macam mana hang tau? ni mesti hang yang sorokkan kunci aku kan?"

"dah ain letak rata-rata. saya amik sangkut la"

banyak kali juga, bila saya ke hulu ke hilir menggaru-garu kepala, masuk bilik depan, pergi dapur, masuk bilik tengah, pergi ruang tamu dan u-turn, syadida akan bertanya,

"cari apa ain?"

"suaq jean. mana ntah"

"ada kat bilik tengah"

"aik macam mana hang tau? hang pakai suaq jean aku ka? isk hang ni tak elok la pakai ketat-ketat"

"takdak keja nak pakai suaq ain. ni lain kali jangan londeh suaq merata. "

erks. haha.


sebenarnya banyak lagi yang saya nak tulis..tapi, sampai sini saja dulu la. hingga bertemu lagi, salam.

5 komen tak puas hati:

Ruby said...

cecey...rindu aku ke?
muahaha

Mas said...

"aik macam mana hang tau? hang pakai suaq jean aku ka? isk hang ni tak elok la pakai ketat-ketat"

hang pkai xpa?? LOL..

Anonymous said...

Terima kasih untuk hal-hal yang baik

ieda said...

salam dik...
mai praktis ngajar kat SP?..lain kali kalau mai bgtau la...rumah akak lebih kurang 20 min dari tesco.

chiLleD...!! said...

ain, entry ni membuatkan sy rindu sp jugak..3thun kt sana..waa..mau balik sana..