mereka yang tegar

Thursday, April 05, 2007

...:::ApA yg AdA dgn nAmA:::....


menyingkap tirai kehidupan,
merasakan hari2 indah berlalu..
betapa aku yg kerdil di dunia fana ini..

[woit ain, hg duk buat jiwang apa?boleh blah la dgn jiwang ferum oksida(II) hg tuh]

ahaks,tak jadi nk berpuitis plak...
hari ni apa ek?
terpikir nk cakap psl nama plak..NAMA?huhuhu, npa nk ckp psl nama?sj jerk...

sejak aku guna nick ' rAsA SayAnG ' nih, ntah berapa ramai manusia yg tnya aku(xda la ramai sgt, sj nk meng'hiperbola'kan ayat)

"kenapa guna nama ' rAsA SayAnG ' ? "

huh?apa aku nk jwb nih...mcm takda soalan lain yg nak ditanya..tnya psl nick aku jgak...tnya la dah makan ke belum ke, dah mandi ke, dah kwen ke, dah berapa anak ke..ahaks...

kenapa eh aku guna nick ' rAsA SayAnG ' ?

rasa sayang hey
rasa sayang, sayang hey
hey lihat nona jauh
rasa sayang, sayang hey


[sila nyanyi sambil bertepuk2 tgn, ala kanak2 ribena yerk]

atau,

kat penang ada hotel nama Rasa Sayang Beach Resort?

eh eh eh, tak pasal2 aku nk amik nama hotel...

ringkasnya, aku guna nick ' rAsA SayAnG ' sbb takda sbb (cissss)
sj jerk, nk bagi org rasa sayang kat aku [eleh ain perasan la tuh]

serasi ja aku dgn nick nih..
cambest!

dlu zaman muda2 ( sepatutnya sebut zaman kanak2, masa tu aku form1 @ form2),
aku guna nama ''ugly duckling"
hah? anak itek yg hodoh???hei ain, takda nama lain ke nk guna...
aku pun tak ingat sbb apa, kwn2 sekelas pgl aku itek dlu...
cis, muka kiut miut mcm aku nih, depa pgl itek !

masa form3, nama tu hilang skit demi skit...

pastu, masa form4...aku guna nama srikandiputri plak.
ceh, mcm nama org dlu2 plak.
harapan dlm nick tu, moga aku jd mujahidah islam
berjuang demi agamanya.
[sampai skrg aku guna lg nama srikandiputri]

pastu, baru la timbul idea nk guna nick ' rAsA SayAnG '

p/s: sila nyanyi lg sekali yah.

......................................................................................

apa yg ada pada nama?

huh, mcm2 ada [tiru pakcik astro plak]

Rasulullah pesan, kita kena bg nama yg baik pada anak.
sbb apa?
sbb nama yg baik itu merupakan doa pada seseorang tu jgak.

nama aku?
hee..
Nurul Ain Fathihah bt Mohd Roshidan
best kan nama aku..[ain perasan lg]

nurul=cahaya, ain=mata, fathihah=pembukaan/yg membuka...
cahaya mata=anak, pembukaan= pertama..
yah!!
aku anak sulung...

hehehe...
boleh kata aku dgn bangganya gtau nama aku kat org, berserta yg tersirat sekali.

nama adik2 aku plak,

Mohd Afnan Fathurrahman
Nurul Amirah Fatin
Nurul Adeebah Fauzana
Nurul Atiqah Farhani
Nurul A'dilah Farihah
Muhammad A'dnin Firdaus
(ramainya rakyat!)


dan nama juga memainkan peranan dlm diri seseorang. contohnya, jika namanya bermaksud "yang terpuji budi pekertiku", mesti la tuan empunya nama akan berusaha utk menjadikan sifat2 dirinya sepadan, sedondon sekaligus secocok dgn nama sendiri.


iklan dr penaja : kpd tuan punya nama yg aku menggunakan namanya sebagai contoh seperti di atas, mohon dihalalkan penggunaannya.


bercakap soal nama,
mcm2 kisah yg boleh kita tgk dari nama2 manusia nih...

ada saudara jauh aku di Kedah(aku panggil MakLong Saadiah),
namanya yg tertulis di IC ada Sat Taruk

hah?sat taruk??
hehehe, mcm nih, dlu2 kan..bila anak lahir, kena p gtau kat balai polis...dan ada pegawai polis yg akan catit nama anak yg baru lahir tuh...

lebih kurang mcm ni ar dialognya

ayah : encik, bini sy dah bersalin, anak pmpuan
polis : tahniah2...hah, nak letak nama apa kat anak tuh?
ayah : nama apa ya? sat nak taruk

[taruk= letak..loghat kedah maa]

maka, incik polis itu terus menulis di buku pendaftaran,
Sat Taruk...

lagi pula, ada org kampung tu jgak, namanya bila disebut, Ahmad Nor tp bila ditulis, ejanya begini: Ah Mad Nor...
teka kenapa dieja jarak?
ha, polis yg tulis namanya dlu, org cina...sebab tu eja jarak cmtuh..

hahaha...

tu kisah di Kedah.

kisah di Johor plak,

masa mama aku muda2 dlu, (ni baba yg cerita)
ada mamat sekampung ngn mama aku, duk ngorat2 dia...[mama tak layan pun kot]
Nama dia Kutip..aku tak ingat bin apa...

sampai sekarang, baba aku masih mengusik

"kalau mama hgpa nk kat Kutip tuh, mesti nama hgpa suma mcm ni,
Pungut bte Kutip .. atau Angkut bin Kutip... hahaha"
[ni suma gurauan semata2, kami tak berniat nk perli nama org tuh, cuma nk menceriakan suasana rumah]

dan kami semua akan ketawa serentak.

hal sepupu aku plak, namanya Mohd Fairus bin Susah.
susah?isk isk isk...

org dlu2 nih, kat mana anak dia lahir, ikut dan(sempat) ja nk letak nama...

klu bini dia terberanak kat tepi pokok tebu, pasti nama anak dia Tebu...


.....................................................................................
tips letak nama anak

1.letak nama yg ringkas, mudah disebut dan tak terlalu berpuitis...cntohnya, jgn la letak nama anak Puteri Semangkuk Sireh Sepinggan Kapur Bayu diPuput ..huhu..penat nk menyebut..

2.jgn letak nama anak terlalu panjang,
cntohnya Tengku Siti Nor Aisyah Batrisyah Alya Mayangsari Delima Sukma..huh?sian kat bakal suami anak tu nt, dah la gabra nk akad nikah, pastu nk menyebut nama bakal isteri dia plak...

3.jgn letak nama anak mengikut tempat2 bersejarah ibu bapanya..
katakan mak bapanya dlu ada tempat2 kenangan, tp tak perlu la letak nama anak ikut tempat kenangan depa..
cntohnya, Nur MidValley...Siti Prangin Mall atau Mohd Queensbay amat2lah tidak digalakkan.

4.jgn letak nama anak berdasarkan singkatan. cntohnya Akucomdai disingkatkan dr 'anak aku comel dan pandai'..sian anak tu nk explainkan maksud nama dia bila dah besar nt...

.......................................................................................

0 komen tak puas hati: