mereka yang tegar

Wednesday, August 08, 2012

dia bikin hati ku haru biru

tiga tahun lepas, saya mula serumah dengan amirah. kerap juga saya lepak-lepak bilik dia sambil golek-golek atas katil.

"wehh, syoknya bintang (bantal) merah hang ni. gebuuu! nak peluk!".

"ni munirah sultan bagi. weh hang jangan peluk, nanti busuk ketiak hang! haha".

"munirah budak sekolah kita tu ka? waa awat aku tak dapat pun?", sambil peluk bantal bintang warna merah di celah ketiak pula. saja cari pasal.

"mana la aku tau".

entah bila saya tak pasti, tiba-tiba si farah aina budak bilik nombor satu pun ada bantal bintang segebu tu. cuma lebih kecik. dah lupa warnanya, mungkin merah jambu. atau hijau.

"eh? awat aina pun ada? kecik pulak tu. anak bintang mira ka?"

"haah, aku gomoi-gomoi bantal aku, lepas tu kuaq (keluar) anak kecik, aku bagi kat aina. haha".

"wehh! gomoi lagi. aku mau jugak. kalau bintang hang beranak lagi, bagi kat aku pulak", kata saya sambil menonyoh-nonyoh bantal merah itu ke muka mira.

"aih, merepek aih hang ni ain!"

"eh, hang yang mula dulu".

setahun lepas, semasa mula menyewa di Sungai Petani, saya tertengok syadida pun ada bantal yang serupa. warna lain pulak.

"miraaa! hang tipu aku! hang kata kalau bintang hang beranak, nak bagi kat aku! awat bagi dida dulu?".

"dida baik, sebab tu aku bagi kat dia."

bertahun-bertahun saya menginginkan bantal bintang comel sebegitu. tapi teringin sekadar teringin saja. tak beli pun sebab katil dah penuh dengan bantal-bantal comel yang lain.

entah macam mana, secara tiba-tiba semasa saya di semester lapan (sekitar bulan januari tahun ini), si noraini ahmad menghadiahkan saya bantal seperti yang saya inginkan.


dek terharu atau entah kenapa, saya menjerit kegembiraan. hadiah selamba yang tak disangka-sangka dari aini. angin tak ada. ribut jauh sekali. birthday pun bukan. lebih lima minit saya ketawa gembira, tiba-tiba ketawa menjadi esakan tangis yang berlarutan. terharu sangat. seperti biasa, saya memang drama queen. itu yang ketawa ria berlanjut-lanjut menjadi tangisan terharu. over!

itu kisah lama. cuma saya baru tergerak hati mau mencoret sesuatu di sini. dek kiriman pos semalam.

dua minggu lepas, aini meminta alamat saya. saya berikan alamat giatmara. kata dia, mau pos barang kelab debat. entah apa, saya tidak fikirkan dalam-dalam.

semalam pos dari aini sampai. kotak lebih kurang 2" x 15" x 5" (nombor inci dihentam saja supaya nampak terer, haha). tertulis di luar, barangan pos merupakan alat tulis.

setelah saya hampir berputus asa membuka lapis demi lapis kertas balut, baru saya jumpa kotak. dalamnya berisi kain pasang.

berkali-kali saya cuba telefon aini untuk meminta ukuran badannya. mungkin dia terlupa nak sertakan baju contoh, teka saya. tak berjawab.

sms dari aini kemudiannya,

"tu hadiah untuk hang."

"eh tipu la. mana ukuran badan hang? kata nak suruh aku buat baju"

"dak la. aku bagi hadiah atas kecemerlangan hang."

"wah! terharu gila. satgi tidoq aku nak peluk kain ni la"

"saja nak bagi hadiah, atas usaha hang meningkatkan kemahiran diri dan dapat jadi pelajar terbaik. toksah dok bawak lena la, sat pi lap ayaq lioq basi"


sejarah berulang. saya kegembiraan sehingga senyuman bertukar menjadi esak tangis. masih atas sebab yang saya tak pasti kenapa perlu saya terharu sampai menangis. biasa la, drama queen yang over.

nota tumit : aini, kalau hang baca entri ni, aku tau.. terima kasih tak cukup untuk hang.


6 komen tak puas hati:

Ismi Noraini Ahmad said...

dah baca...aku mesej cam apa ntah, ayat camtaik..cis..ntah la..aku ni kalau p mana mudah jugak teqingat dekat hang..mungkin sebab hang antara oqang yang awai aku kenai dekat UPSI kot :)

obat penyakit jantung herbal said...

waw

Hilmy Syafiq said...

salam blogwalking nice blog follow blog ni ye ^^ akujiwapemberontak94.blogspot.com

siskahaidan said...

Wah wah wah wah wah wah :3

anyss said...

Assalamualaikum,
Waaaaaaaaaaaa syahdunyaaaaa!!!!

siskahaidan said...

aku pernah komen entri ni. hehe masih tersedu bila baca.