mereka yang tegar

Friday, June 15, 2012

lelaki melayu dan jam murah

awal tahun ini, semasa saya membaca novel andrea hirata (saya beli menggunakan baucer buku 1malaysia), saya tersenyum sendiri bila andrea hirata ada menjustifikasikan lelaki melayu tipikal,adalah lelaki melayu yang memakai jam murah.

"eh, macam bapak aku ja".

ya, baba saya rasanya tepat seperti yang digambarkan oleh andrea, lelaki melayu yang memakai jam tangan murah. murah pada penilaian saya adalah berharga RM30 ke bawah. eh ada pula jam tangan lelaki berharga RM30 ke bawah?

ya. ada.

Baba saya memakai jam tangan yang dia beli di Ropewalk. kalau Mail (upin ipin) jual barang dua, seringgit, baba membeli jam tangan tiga, sepuluh ringgit. jam tangan terpakai. kalau nasib baik akan dapat yang elok. kerapkali juga pakai sekejab dah rosak.

Baba pula kelihatannya sangat seronok setiap kali balik dari Ropewalk dan membeli jam tangan baru.

"tengok ni, baba beli jam baru. jenama Omega tau," dengan bangganya.

"mana? mana? berapa harga ni, Ba?"

"alah. tiga sepuluh (RM10). nah yang ni untuk Kakak. dia nak exam kesian pulak takdak jam. yang lagi satu ni spare kot-kot yang ni rosak ka pecah ka"

bukan setakat jam tangan, banyak juga barangan harian Baba yang lain dia berjaya beli dengan harga cincai.

pernah saya menegur,

"Ba, beli la kasut yang mahai sikit. nanti tahan lama"

"huishh, nak buat apa. pakai hat yang dua puluh ringgit ni pun elok ja"

kadang-kadang saya mengusik beliau,

"Baba ni kan, bila beli barang untuk diri sendiri kan, terus jadi macam takdak duit langsung".

dia menjawab tenang,

"memang Baba takdak duit pun. dari muda Baba perabih duit kat anak-anak Baba ja."

saya mengetap bibir. terasa disindir sekaligus terharu. eh anak tu, aku la!

sejak bulan januari tahun ni, selepas membaca novel Padang Bulan dan Cinta Di Dalam Gelas, saya terus menyimpan niat yang dalam masa terdekat, saya akan membelikan jam tangan yang berharga lebih dari seratus ringgit untuk baba. oleh sebab dia biasa pakai jam tangan tiga sepuluh ringgit, maka sahih-sahih la baba akan merasakan jam berharga RM100 adalah mahal. mesti dia seronok tak terkira =P

kiranya enam bulan boleh dikatakan 'dalam masa terdekat' untuk penganggur seperti saya kan. haha.


alhamdulillah. dah lepas hajat saya yang ditaram berbulan-bulan. jam tangan berharga hampir RM300 untuk Baba saya, mohd roshidan b. hassan. kongsi duit saya dan pakcik padil.

masa terima jam ni dari saya, baba cakap

"ni kali kedua baba dapat jam."

"bila kali pertama, Ba?"

"kali pertama, tokwan hassan (ayah Baba) bagi jam tangan kat baba. masa tu baba sekolah lagi. ni la kali kedua, anak baba pulak bagi jam tangan kat baba"

saya senyum. bahagia.

indah rasanya bila saya serba sedikit memahami bagaimana maksudnya frasa 'erti hidup pada memberi'.

untuk Baba,

selamat hari guru (16 mei)
selamat hari bapa (16 jun)
selamat hari lahir (23 julai)



6 komen tak puas hati:

Cik Lyeen said...

alala..sweetnya..:D

Kuazue Mohd said...

mmm ain... agak nyer memang tipikal seorang lelaki melayu dari utara mcam baba ain n ayah kakzu (dah kembali menemui yg ESA) begini sifat nyer.. dgn karektor seorang guru... n suka membeli barangan 2nd or 3rd hand utk kegunaan sendri.. yg pasti yg ayah beli.. walau 2 atau 3rd hand.. masih cantek n boleh guna lama.. tapi kalau kakzu yg membeli,.. selalu tak jumpa yg mcm derang jumpa.. hargai lah BABA selagi boleh....

kuazue.blogspot.com

ASaDa RyutaRo said...

wollaweh.. so sweet.. semoga baba sentiasa bahagia dapat anak2nya yang penyayang.. :)

Cik Z@i Pen@nG said...

tharu...teringat2 jnji nak hulur duit bnje bln2 kt arwah ayah tp x sempat...

ismiaisha said...

abah aku terbalik, suka beli barang yang mahal sebab katanya tahan lama. aku yang anak ni risau nak pilih yang mahal2..huhu.
aku tak tau abah aku lelaki tipikal melayu ke tak sbb aku taktau berapa harga jam abah aku..tak penah tanya pun.hehe. :D

ann said...

aku xpasti lak ayah aku pakai jam tgn murah ke mahal..dia jrg bertukar jam tangan.

aku satu2nye anak dia yg dpt hadiah jam paling mahal..lebh dari rm100. adik2 yg len dpt jam murah2 jer haha..