mereka yang tegar

Sunday, August 31, 2008

salam rantau, hu3

Salam Anak Merdeka & Salam Ramadhan Buat Keluarga Tercinta, Sahabat-Sahabat SMKA (P) AlMashoor, Kawan-Kawan Kolej Matrikulasi Pulau Pinang & Teman-Teman Seperjuangan Universiti Pendidikan Sultan Idris! Semoga Kehidupan Kita Sentiasa Diberkati & Berada Di Bawah Rahmat Prlindungan Allah S.W.T., InsyaAllah..."

Wednesday, August 27, 2008

antara bodoh dan tidak tahu

Bodoh adalah seseorang yang apabila diberi peluang dan panduan, tetapi dia tidak mahu mengikutinya.
Tidak tahu bermaksud dia tidak tahu wujudnya sesuatu perkara itu lalu dia tidak dapat bertindak mengunakan sesuatu yang dia tidak tahu.
Kita semua tidak bodoh pada asalnya, cuma kita tidak tahu.
Ada orang kata diri dia tidak baik sangat, diri dia tidak pandai sangat, maka dia menunjukkan kebodohan dan kekasaran dia.
Ada pula orang yang suka mendiamkan diri, tidak mahu berbuat apa-apa, tidak mahu memberi sumbangan biar satu patah perkataan pun kepada orang-orang di persekitarannya kerana dia kata tidak mahu dikatakan tunjuk pandai dan sebagainya.
Orang seperti ini adalah seperti seorang yang memiliki sekeping syiling emas, tetapi dia tidak tahu bagaimana dengan sekeping syiling emas itu, dia dapat berkongsi dengan orang di sekitarnya.
Dia tidak akan kehilangan syiling emas itu, jika dia tahu menggandakannya.
Dalam situasi sebenar, contohnya di buletin Friendster.
Tahukah anda, jika kita ada ilmu atau perkataan baik untuk dikongsi, maka itulah peluang untuk diri anda menggandakan sesuatu. Kita panggil sebagai, modal insan.
Kebanyakan manusia tidak segan silu untuk berkongsi sesuatu yang tidak baik, bercakap dalam perkataan yang sia-sia, tetapi bila tiba bab untuk bercakap sesuatu yang berguna, mereka menolak. Sesetengah orang menganggap dengan cara demikian mereka telah menjadi diri mereka yang sebenar.
Mereka silap. Mereka menafikan siapa diri mereka sebenarnya.
Adakah mereka jahat dan diciptakan jahat, oleh itu mereka tidak boleh bercakap sesuatu yang baik. Adakah mereka kurang ajar maka mereka tidak boleh bercakap sesuatu yang baik. Adakah mereka suka memaniskan mulut supaya disukai orang maka mereka tidak boleh menegur sesuatu yang tidak baik?
Diri manusia yang sebenarnya tidak jahat, tidak kurang ajar, tidak hipokrit. Semua manusia asalnya adalah baik. Cuma manusia yang membentuk dan rasa dirinya jahat.
Mereka lupa fitrah manusia, suka kepada kesempurnaan. Mereka lupa bahawa manusia bila-bila masa boleh berubah atau terbuka hatinya untuk berbuat kebaikan.
Lalu kerana takut dianggap tunjuk pandai, berlagak, poyo, bercakap besar dan sebagainya maka mereka holding back. Sedangkan pada masa yang sama mereka tidak segan silu berkasar bahasa dengan orang lain.
Sebab mereka lupa asal usul mereka. Mereka jadi sebegitu. Mereka seolah-olah menganggap mereka berasal dari sesuatu yang jahat. Lalu mereka tidak segan silu berkasar bahasa atau memaniskan mulut. Mereka menyembunyikan kebenaran. Tetapi mereka tidak segan silu mengaibkan orang lain.
Jadilah diri kita yang sebenar, iaitu manusia yang sepanjang masa berusaha menjadi lebih baik.
Bagi manusia yang berusia 24 tahun ke atas, anda mungkin bernasib baik. Tetapi generasi hari ini yang berusia 23 tahun ke bawah, berhati-hatilah kerana anda akan kecewa dengan generasi muda ketika anda berusia 50 tahun dan ke atas. Semakin tua, semakin kecewa...
sekiranya kita tidak berusaha untuk mengubah diri kita. Jika hari ini kita sudah kurang ajar dengan guru dan orang yang lebih tua, maka ingatlah... pada masa akan datang kita akan lebih kecewa lagi. Mungkin ada antara kita belum sedar, masih manja, masih degil, masih memberontak, masih ego...
tetapi penyesalan itu akan berlaku pada kemudian hari.
Dulu saya juga tidak faham kenapa guru-guru sekolah selalunya dingin dan tegas. Sekarang saya semakin memahaminya .
Sebab itu tanggungjawab mereka. Kasih sayang dan rasa untuk memanjakan anak-anak murid itu mereka pendam dalam derita. Sebab jika mereka tidak buat begitu, anak murid mereka akan naik lemak, naik kepala dan... menyedihkan pada kemudian hari.
Saya pun selepas ini akan menjadi seorang pendidik atau pensyarah yang garang dan tegas.

Tuesday, August 19, 2008

..: tirain :..

Sepanjang saya meninggalkan kolej matrikulasi dan menyambung perjalanan hidup di UPSI, satu2nya perkara yg paling saya rindukan sepanjang tempoh saya berada di matrikulasi adalah seorang sahabat yang amat2 saya sayangi.. Seseorang yg mampu membuat saya menangis dan ketawa dlm masa yg sama..seseorang yg mampu utk saya memberi dan menerima sesuatu daripadanya seikhlas hati saya..kami saling meminjamkan bahu masing2 utk berkongsi tangis dan cerita suka duka kami..sungguh, saya amat2 berasa kehilangannya..banyak kebiasaan2 yg sering kami lakukan bersama, sudah tinggal kenangan..harap saya dpt mengulanginya lagi..tak sangka, tempoh 1tahun di matrikulasi banyak mengubah pandangan dan cara berfikir saya...
heh, apa la yg duk merepek ni..
cuma, kepada NUR ATHIRAH BT MOHD HANAFIAH... AKU RINDU SGT2 KT HANG!!

let's never let go of our friendship
by; betsy gurganus

I don't ever want us to let go of each other.

Maybe our paths will go in separate directions,

but that won't change the bond we share and what's in our hearts.

No matter where I am or what I am doing,

when you come to mind a smile comes to my face

and a warmth settles in my heart.

The day you and I met will always be cherished.
We've grown together, done a lot together,

and no matter what,

we always let each other know that we do love and care about each other.

You are more than just a friend to me!

I often struggle to say how I feel,

but I hope we never let go of what we share,

because whether it's across the miles or just a short distance,

you are and will always be a part of my life and me.
menangislah di bahuku
buat aku tersenyum

Thursday, August 07, 2008

permintaan


Ku minta kepada Tuhan setangkai bunga segar, Dia beri kaktus berduri. Ku minta kupu-kupu, diberi ulat berbulu. Apabila aku sedih dan kecewa, namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu pun menjadi kupu-kupu yang cantik.


Itulah jalan Tuhan, indah pada masanya! Tuhan tidak akan memberi apa yang kita harapkan, tetapi dia akan memberi apa yang kita perlukan... Kadang-kadang kita sedih, kecewa, dan terluka, tetapi jauh di atas segalanya Dia mengatur yang TERBAIK dalam kehidupan kita!!! Ingat Tuhan senantiasa mengingati dan memerhatikan kita...tapi, sebaliknya... adakah kita senantiasa mengingatinya?


Baiknya Tuhan kepada kita..maafkan kami ya Allah..ya Allah...ya Allah..

Wednesday, August 06, 2008

tUgasAn peLajAr

"arghh, byk asgment, benci lah!"

"pensyarah ni nk mendera aku ke? byk betul asgment"

"hee, buat asgment..makan asgment..tidoq asgment..mandi asgment"

"Mengapa kita perlu assignment?? Assignment datang mencurah-curah bak air hujan menimpa Bumi yang kering... Bumi yang tandus...... Bumi tu pn susah nk percaya.. Berbalik kpd assignment, assignment taklah sesusah yg dijangka and taklah semudah disangka.... So, enjoylah buat assignment... berbalik pula kita kpd prsoalan yang prtama.............. So, x de jwpn.. Kerana jwpn hnya ada dlm diri mahasiswa dan mahasiswi sekalian...."

salam'alaik.. Rindunya saya nak menulis sesuatu dalam srikandiputri.blogspot ni lagi....

Sungguh, kekangan masa dan rasa malas utk mengemaskini blog ini menguasai saya..Jemu rasanya apabila kerap menghadap komputer (dengan perasaan terpaksa) untuk menaip kerja2 kursus dan laporan makmal yang perlu disiapkan...

next......