mereka yang tegar

Wednesday, May 30, 2012

kasut aku. kasut hang.

satu petang di tesco, saya terserempak dengan kenalan lama. dia bersama suami, mengelek dua anak kecil. seorang masih bayi, seorang lagi sekitar usia dua tahun.

setelah berbual lima minit kurang lebih, saya mengusik dia.

"waa, seronoknya hang. muda lagi dah anak dua. anak-anak pun sihat comei ja. jeles aku tengok hang tau. bahagia ja", ujar saya sambil mencubit-cubit pipi bayi kecilnya.

teman lama saya tersenyum. dia membalas,

"bahagia apanya. aku yang jeles tengok hang. senang ja jalan sorang-sorang. nak pi mana, nak buat apa pun senang sebab bujang lagi. aku ni, kalut dengan anak-anak la. dengan suami lagi."

saya tersenyum. dia tersenyum.

scott's emulsion

"Tata nak pi beli barang dapur tu, tolong beli scot (scott's emulsion) untuk Kakak & Adik. yang Tata beli hari tu, dah habis"

"Ok, nak beli apa lagi?"

"sabun basuh, sabun mandi, ubat gigi, axion...lepas tu adik nin dah dua hari dah bagitau nak makan mentega kacang. beli sekali. kat dapur tu....."

"eh sat sat. banyaknya. sat nak tulis. nanti lupa"

dipendekkan cerita, lepas saya habis membeli belah di tesco, barang-barang setroli itu terpaksa digigihkan untuk dimuat atas skuter Icon saya. mujur muat semua termasuk dengan sabun basuh 5kilo.

bila sampai rumah, saya mengemas beg beli barang dan mula menyimpan apa yang dibeli di laci.

"eh, alamak!". saya menepuk dahi.

"awat, Tata?"

"ni haa Tata salah beli. patut amik scott perisa oren. ni terambik yang original pulak. kotak sama warna oren dengan oren cair sikit. tak perasan tadi. dah bukak ni baru duk pelik awat scott dalam botol ni warna putih pulak. sori sori."

"haa takpa lah dah salah. nak buat macam mana. okey ja kot yang tak oren pun".

keesokan harinya, semasa saya di giatmara, Baba telefon. (baca : walaupun takdak urusan & hal penting, Baba memang selalu telefon saya masa saya di kelas jahitan).

"Tata, kamu tau tak. pagi tadi Kakak muntah."

"hah? muntah? awat?"

"habis keluaq balik semua benda yang dia sarapan. dah la sarapan banyak. lima keping roti dia makan dengan mentega kacang tu".

"dah tu macam mana boleh muntah?"

"lepas dia habis sarapan, Baba suap la scott putih tu. mula-mula Baba makan dulu. rasa okey ja. lepas tu suap kat adik Nin. dia telan okay ja cuma dia cakap tak sedap. bila Baba suap kat Kakak, terus dia termuntah!"

'hahahahahaha! kesiannya Kakak! sori la Tata yang tersalah beli. keh keh keh. lawak la Kakak ni."

"isk kamu ni gelak pulak. kesian kat dia"

bila saya balik rumah, si kecik adnin tak habis-habis duk membebel kat saya. katanya, saya tak sayang depa sebab tu saya beli scott busuk. haha.


Monday, May 28, 2012

FnD :bulan ke lima

sebelum :
kain cotton dua meter


selepas :
baju punjab.


alhamdulillah. rasa berbaloi luang masa seharian 8pagi hingga 5petang setiap isnin hingga ahad di kelas jahitan. rasa macam nak pi tayang kat bakal mak mertua tau. keh keh keh.

Sunday, May 20, 2012

pijak

satu petang,

Baba : Adoihh penatnya keja hari ni. pi merata. Tata mai tolong picit kaki baba sat.

Tata : Alamak. Tata ka? suruh la Kakak.

Baba : Amboi. tak sayang Baba.

Tata : hehe sayang aih. sat.

Baba : auu auu adoi adoi. turun! turun!

Tata : awat Ba?

Baba : Baba suruh picit kaki ja. awat Tata pijak kaki Baba?

Tata : eh dulu-dulu kan Baba selalu suruh Tata pijak Baba bila Ba sakit badan. ni Tata pijak la ni. sedap sikit.

Baba : Bertuah! dulu Baba muda. sekarang dah tua. sakit lah.

Tata : eh, tak aci. Kakak boleh?

Baba : masalahnya Kakak tu besaq mana. Kamu tu besaq mana.

Tata : hehehehe. melawak pun tak boleh.

Wednesday, May 09, 2012

kombobesen II

Selamat Hari Mama, Junaidah Kassim.


terima kasih.

Saturday, May 05, 2012

kombo besen

Istiadat Konvokesyen Keempat Belas 2012
Universiti Pendidikan Sultan Idris

Sesi 2
8 Mei 2012
8.15 pagi hingga 12.30 pagi.

Save the date!

Alhamdulillah.