mereka yang tegar

Monday, October 01, 2012

DIY : tukar getah pinggang pada seluar

oleh sebab sekarang saya hampir bergelar suri rumah sepenuh masa yang belum jadi suri hati, maka kebanyakkan masa saya adalah berada di rumah. maka mengikut sifir rasmi masyarakat kita, tugas suri rumah adalah memasak, sidai baju, lipat baju, kemas rumah dan bla bla bla kerja yang harus diselesaikan berulang-ulang selama berhari-hari tiada henti. orang kampung kata, kerja rutin.

selepas magrib tadi, sambil saya melipat baju yang telah dikutip dari ampaian, saya sempat tergelak bila membelek satu seluar tidur kesayangan saya di UPSI. oleh sebab sekarang dah berada di rumah dan adik-adik (termasuk saya) mengamalkan polisi 'baju boleh kongsi, tidak pada suami', maka banyaklah pakaian saya dipakai oleh adik-adik. *semestinya juga sebaliknya.

seluar tidur yang diulang pakai oleh adik-adik saya ini sudah tahap darurat getah pinggangnya. longgar habis. bila pakai mungkin boleh terlondeh. adik saya yang tidak senonoh masih setia memakai seluar ini sebab sedap pakai, kata depa. entah macam mana depa pakai, mungkin pin dengan kerongsang. heh.

tiba-tiba datang mood rajin dan rindu mau menjahit. genap sebulan saya tidak hadir ke kelas di giatmara walaupun sepatutnya saya perlu menghadirkan diri. maka terus saya ambil penetas, dan menetas getah pinggang yang sudah nazak itu. terus jadikan beliau arwah.


saya ambil getah pinggang lebar satu inci sebagai ganti. eh tak guna sebanyak ini. sikit saja.


"kak teh, mai sat!!", saya melaung.

"meh nak ukur pinggang kamu sat", sambil ukur pinggang, sambil meraba dia. haha.

"tata! iskk apa ni pegang-pegang macam tu!"


siap dapatkan panjang getah yang sesuai, maka terus dijahit pada seluar tidur tadi. lupa pulak nak ambil gambar untuk tunjukkan cara menjahit getah pinggang ni pada seluar.

harap cikgu jahitan saya tak sesat masuk dalam blog ni. kalau dia nampah sahih kena ketuk tangan sebab saya gunakan benang hitam. kes malas nak tukar benang dan mau cepat. hehe. tapi yang sebenarnya, saya belum ada benang warna sepadan dengan seluar ni.

okay siap dah.

"adik, adik! nak guna laptop sat. tata nak update blog. hehe"

"kacau la tata ni. nin nak main game pun tak senang".

0 komen tak puas hati: