mereka yang tegar

Thursday, January 31, 2013

kembali bersiaran!

haloo? halooo? masih punya pembacakah di blog ain fathihah ini? sedangkan tuan punya blog menyepi lama, apatah lagi pembaca. hehe.

saya masih orang yang serupa, sama seperti biasa (comel, cuma makin jelita. keh3). januari ini cukup setahun saya habis belajar di UPSI. masih juga belum dipostingkan oleh KPM. berapa lama mau tunggu daa?

sama debaran pemerhati politik menunggu tarikh pembubaran parlimen sekaligus pilihanraya, begitu juga saya dan rakan-rakan. debar menunggu tarikh petempatan (permohonon & temuduga SPP pun belum tahu bila).

enam bulan pertama 2012, saya mengikuti kursus jahitan di giatmara. enam bulan seterusnya, saya sambung program lanjutan di giatmara sama. setahun menjahit, walaupun seronok tapi saya rasa kosong. sungguh, pengalaman yang menarik sepanjang setahun saya di giatmara. belajar kemahiran, dan menjadi pelatih biasa. rasa lebih dekat dengan masyarakat kerana pergaulan menjangkau hampir semua lapisan usia. cara bercakap pun dah macam makcik-makcik. haha.

kemahiran diri berkembang, tapi saya rasa diri saya tidak berkembang. pemikiran dan cara berfikir seakan tersekat dalam suatu ruang kecil. bosan dan kosong. aktiviti seharian tidak mencabar minda. diri saya juga tidak tercabar. jadi untuk mengelakkan saya menjadi seakan air bertakung yang akan membiak jentik-jentik, maka saya putuskan hidup mesti berubah lagi.

2 Januari 2013, saya melapor diri di SMK Tanjong Bunga sebagai guru ganti. mulanya memang payah, setahun meninggalkan profesi guru, tiba-tiba melangkah ke dalam persekitaran mencabar. mencabar bagi saya untuk berada dalam persekitaran sekolah (sekolah menengah biasa) begitu, memandangkan latar belakang saya daripada SMKA dan sekolah berpraktikal pula merupakan antara sekolah terbaik Kedah.

alhamdulillah. alhamdulillah. alhamdulillah.

saya banyak belajar. saya lebih banyak belajar semasa mengajar.

moga tuhan permudahkan.

muka-muka menunggu posting

nota tumit : bila baca semula entri ini sebelum saya klik 'publish', saya rasa entri ini sedikit berbeza dari saya yang biasa. mungkin dah lama tidak menulis, bahasa agak tunggang langgang. jumpa lagi!


Thursday, January 24, 2013

penempatan guru

kalau padi katakan padi
tidak saya tertampi-tampi
kalau sudi katakan sudi
tidak saya ternanti-nanti

grr!

bila nak posting ni wei?