Showing posts with label rumah sewa. Show all posts
Showing posts with label rumah sewa. Show all posts

Saturday, October 17, 2009

mimpi dipatuk ular

pisau

bawang putih

bawang merah

cabai melaka

.

.

lesung

(mesti la dengan antannya sekali kan)

.

.

*kupas*

*hiris*

*basuh*

.

.

amik lesung, lapikkan dengan kain di bawahnya. untuk elakkan bunyi berdentam dentum yang melampau sampai boleh dengar ke rumah berselang tiga rumah dari rumah saya.

..

masukkan semua yang dah dikupas tadi ke dalam lesung. yela blender takdak kan, kena la guna lesung.

.

.

tok tok tok!

tung tung tung!

sreeettt!

tuk tuk tuk!

.

.

mungkin terdengar bunyi orang menumbuk di dapur,

beberapa teman serumah bilik bawah menerpa keluar.

.

.

Kak Wana

Lubna

Min

.

.

mata masing-masing buntang melihat saya duduk menumbuk bawang+cabai dalam lesung.

.

ekor mata saya mengerling, mereka bertiga memandang saya dengan muka yang tak dapat saya jelaskan di sini.

.

.

dan...

"hah! 1st time aku tengok ain masuk dapur!"

.

"ain, ko sakit ke?"

.

"arghh langit nak runtuh agaknya? macam tak percaya aku nampak ain nak masak!"

.

"ain, ko demam ke?"

.

"wahh ain! pertama kali mu guna lesung rumah kita!"

.

.

.

saya sedaya mungkin cuba untuk tidak mengendahkan usikan-usikan mereka.

saya terus menumbuk.

dan bajet buat muka kiut sekali.

.

.

beberapa ketika kemudian, mereka masih memandang saya. dengan muka teruja macam si peminat durian yang tak reti buka durian dan memandang orang lain membuka kulit durian dan menunggu isi kuning durian kelihatan!

.

arghh! tak pernah tengok orang nak memasak ke?

ops okay. memanglah. mereka memang tak pernah melihat saya dalam situasi sedemikian.

.

.

"korang apahal? pi lah masuk bilik sana. rimas lah orang tengok aku buat kerja!"

.

.

Kak Wana, Lubna dan Min cuma tersenyum simpul.

senyum, senyum dan senyum.

.

.

akhirnya..

"okay lah. okay. jangan tengok aku macam tu lagi. malam tadi aku mimpi dipatuk ular, maka mulai hari ni aku nak rajin masuk dapur"

.

.

Kak Wana, Lubna dan Min : hahhh??!

.

.

p/s : tipu ja pasal mimpi tu. masa tu saya dah lapar amat, dan malas pula nak keluar beli lauk. terpaksanya rajinkan diri masak apa yang ada. huhuhu.

Monday, July 06, 2009

nombor 7 jalan 5

1. semester 1 sesi 09/10 telah bermula hari ini, secara rasminya. Alhamdulillah, saya masih diberi kesempatan memasuki semester baru. sudah tiga semester rupanya. cepat sungguh!

.............

2. saya berpindah ke rumah sewa di Bahtera Terrace. Alaa, depan KUO ja pun. rumah teres dua tingkat, 6 bilik tidur dan 3 bilik air, berserta dengan dapur dan ruang tamu yang boleh dikatakan selesa.

.............

3. makanya, saya ada 11 teman serumah baru kali ini. muka-muka baru yang akan 'hang tengok aku, aku tengok hang' dengan saya sepanjang semester ini mungkin.

.............

4. Mira & Min, teman seBio tapi tak sama kelas. Ika, Mas, Su & Lubna bakal cikgu-cikgi Pendidikan Sejarah. Farah Aina, Pendidikan Sains (Fizik). Syikin+Syikin dua orang yang namanya sama duduk di bilik sama bersama-sama. hehe. untuk memudahkan, seorang dipanggil Angah. Kak Wana & Kak Niha senior semester 7.

.............

5. teman sebilik saya, Nuriha aka Kak Neha masih belum saya jumpa 'muka ke muka'. kata Angah, dia bakal guru Pendidikan Bahasa Melayu. sedang cuti bersalin, huhu. mungkin tak lama lagi baru dia sampai. jadi, sementara menunggu teman sebilik saya sampai, maka saya berseorangan. tidur seorang, mandi dah tentu seorang, makan biskut dalam bilik seorang, baca akhbar seorang, saya tengok dinding dan dinding malu-malu tengok saya balik.. hehe..

.............

6. paling penting, internet kurang memuaskan di bilik saya. maka untuk menitipkan sepatah kata dan berpatah-patah kata bebelan saya kali ini, saya terpaksa mengusung diri sendiri bersama-sama laptop dan tetikus ke bilik Farah Aina. menjadi merpati penumpang. bahasa bio, parasitism!

......................................

......................................